18.6 °C, 1.9 m/s, 91 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāNesekmīgie neiegūs vidējo izglītību
Nesekmīgie neiegūs vidējo izglītību
22/01/2011

Izmaiņas Vispārējās izglītības likumā nosaka, ka ar šo mācību gadu 12. klašu skolēni vairs nevarēs iegūt vidējo izglītību, ja kādā no priekšmetiem nav ieguvis vērtējumu gadā vai kādā no valsts pārbaudījumiem vai arī vairāk kā divos no tiem saņēmis vērtējumu, kas ir zemāks par 4 ballēm.

Izmaiņas Vispārējās izglītības likumā nosaka, ka ar šo
mācību gadu 12. klašu skolēni vairs nevarēs iegūt vidējo
izglītīb
u, ja kādā no
priekšmetiem nav ieguvis vēr
tējumu gadā vai kādā
no valsts pārbaudījumiem vai arī vairāk kā divos no tiem saņēmis
vēr
tējumu, kas ir zemāks par 4
ballēm. 

Jelgavas Izglītības pārvalde ir apkopojusi datus par šā mācību
gada pirmā semestra sekmēm, un tie apliecina, ka šobrīd daļai 12.
klašu skolēnu vienā vai vairākos priekšmetos vērtējums ir zemāks
par 4 ballēm.  

Visvairāk skolēnu vērtējumu no 1 līdz 4 ballēm saņēmuši
matemātikā – 5,7 procenti no visiem divpadsmitklasniekiem – un
latviešu valodā – 4,7 procenti (mazākumtautību skolās 3,8
procenti). Vērtējumu no 1 līdz 4 ballēm ķīmijā saņēmuši  4
procenti, literatūrā – 2,2 procenti skolēnu. Bet daži pamanījušies
būt nesekmīgi arī tādos priekšmetos kā sports un vizuālā
māksla.

Jelgavas Izglītības pārvaldes vadītāja Gunta
Auza
gan atzīst, ka šo skolēnu skaits, salīdzinot ar
citiem gadiem, nav būtiski mainījies, taču mainījušās ir prasības,
kas tagad liedz skolēnam ar nepietiekamu vērtējumu iegūt vidējo
izglītību. «Jauniešiem ir jāsaprot, ka otra iespēja viņiem netiks
dota, 12. klasē otrā mācību gada nav. Ja jaunietis savu iespēju būs
palaidis garām, tad vienīgais ceļš būs pēc tam pašam apgūt mācību
saturu vai algot privātskolotāju un pēc gada mēģināt vēlreiz kārtot
gala pārbaudījumus,» uzsver G.Auza, aicinot jauniešus ļoti nopietni
izvērtēt pirmā semestra sekmes, lai līdz šādam solim nenonāktu.
«Piemēram, ja skolēnam ir nepietiekams vērtējums sportā, tad jau
diezgan droši var apgalvot, ka viņš vienkārši nav paveicis savu
darbu, jo šeit netiek vērtēti kādi sportiskie sasniegumi –
visbiežāk tā ir stundu neapmeklēšana. Tāpat ir ar vizuālo mākslu.
Un tas tikai apliecina, ka šie skolēni nepietiekami nopietni
izturas pret savu darbu – mācībām,» tā G.Auza.

Tomēr apkopotā statistika parāda arī kādu citu niansi – ir
atsevišķi priekšmeti, kuros nepietiekamu vērtējumu saņēmusi skolas
konkrētas klases lielākā daļa audzēkņu. «Un tas jau mums liek
nopietni izvērtēt situāciju skolā. Noteikti to analizēsim kopā ar
skolas vadību, pedagogiem. Ja būs nepieciešams, iesaistīsim Skolu
atbalsta nodaļas speciālistus, kuri var doties vērot mācību
stundas, izdarīt secinājumus – varbūt jāmaina mācību metodes, bet
iespējams, ka jāiesaka skolēniem mainīt savu attieksmi pret
mācībām,» skaidro G.Auza.
Jau tradicionāli pēc mācību sasniegumu statistikas apkopošanas
janvārī seminārā tiekas visu pilsētas izglītības iestāžu vadītāji,
lai kopā ar Izglītības pārvaldes speciālistiem izvērtētu situāciju.
«Tas ir mūsu ikdienas darbs – sekot līdzi darbam skolās un
savlaicīgi pamanīt skolu vajadzības, lai pēc iespējas ātrāk sniegtu
atbalstu,» tā G.Auza.

Jāatzīst, ka Jelgavas skolas zināmas kā izglītības iestādes,
kurās skolēnus vērtē visai stingri – to apliecina tas, ka, kārtojot
centralizētos eksāmenus, rezultāti mūsu pilsētā ir labāki nekā
vidēji valstī. Tomēr G.Auza uzsver, ka būtiskāk par eksāmenu
rezultātiem ir parādīt stabilus sasniegumus visu mācību gadu.
«Tikai tas var apliecināt, ka skolēna sekmes ir stabilas
ilgtermiņā.»

 

«Vai tu ej mācīties ar domu, ka būsi nesekmīgs?»

 

Laine Seikstule, Jelgavas 1. ģimnāzijas
Skolas padomes locekle:
«Es piekrītu jaunajiem nosacījumiem – ja jaunietis devies mācīties
uz vidusskolu, viņam ir jābūt gatavam izturēt zināmus kritērijus.
Vai tad kāds iet uz vidusskolu ar domu, ka būs nesekmīgs? Nē, taču!
Iespējams, ka tieši iepriekšējā kārtība, kas pieļāva nesekmīgu gada
atzīmi 12. klasē, bija tas, kas dažiem ļāva palaisties: kāpēc
censties, ja reiz nesekmība tiek pieļauta?! Es taču tāpat pabeigšu
skolu! Un bieži vien te nogrēkoja kā pats jaunietis, tā pedagogi un
vecāki, kuri pat vairs nemudināja to nesekmīgo atzīmi labot. Taču
man uzreiz rodas jautājums – vai ir vērts sēdēt 12. klasē, ja reiz
tu tik un tā nebūsi spējīgs mācīties augstskolā, kur nesekmīgas
atzīmes netiek pieļautas?! Vidusskola pabeigta, bet tālāk mācīties
tu netiec, arī darba tirgum neesi gatavs – tieši šie aspekti,
manuprāt, skaidri parāda, ka jaunā norma, kas vairs nepieļauj
nevienu nesekmīgu atzīmi, beidzot vidusskolu, ir pareizs
lēmums. 

Tāpēc noteikti atkal vietā ir ģimenēs laicīgi apspriest
jautājumu, vai mācības vidusskolā ir pareizs lēmums – iespējams, ja
savlaicīgi zināms, ka bērnam viens vai otrs priekšmets rada
problēmas, labāk izvēlēties mācības turpināt kādā no arodskolām.
Kas, manuprāt, tādā gadījumā ir ļoti labs variants, jo jaunietim ir
iespēja iegūt arodu līdz ar vidējo izglītību un tā sagatavoties
darba tirgum.

Arī es esmu mamma, un šogad vecākā meita beigs 12. klasi, bet
jaunākā mācās 10. klasē, tāpēc tas viss man nav svešs. Par laimi,
nesekmība mūsu ģimenē nav problēma. Es uzskatu, ka vecākiem ir ļoti
liela loma sava bērna izglītībā, jo mēs varam ne tikai sekot līdzi
mācību procesam, bet arī mudināt un stimulēt savu bērnu. Diemžēl
jāatzīst, ka nereti te var mest akmeni arī vecāku dārziņā, jo liela
daļa sava bērna izglītībai nepievērš to uzmanību, kas būtu
nepieciešama. Jā, ir tādi, kas jau 1. klasē, palaižot bērnu skolā,
uzskata, ka tālākais ir pedagogu atbildība, vai arī, gluži pretēji,
pārspīlēti uzspiež bērnam savu viedokli. Pareizākais gan būtu
izvēlēties vidusceļu – atbalstīt savu bērnu, interesēties par
skolas gaitām, runāt par problēmām. Iespējams, ar meitām ir vieglāk
– vismaz mūsu ģimenē tā ir iegājies, ka meitas mums uzticas,
atklāti stāsta par skolā notiekošo, taču zinu, ka daudzās citās
ģimenēs vecākiem pat nav nojausmas, ar ko bērns nodarbojas
skolā.

Un tad pienāk tāds brīdis, kad pats vairs galā netiek un lūdz
palīdzību vecākiem. Tas vieglākais ceļš parasti ir visvienkāršākais
– vecāki noalgo privātskolotāju, un ar to arī visa diskusija
beidzas. Taču es savam bērnam jautātu: vai tu pats esi izdarījis
visu, kas no tevis atkarīgs; vai esi apmeklējis tās konsultācijas,
ko piedāvā skola? Ir jau viegli gaidīt, ka kāds no malas nāks un
nokārtos tavu problēmu, bet šajā vecumā jaunietim jau būtu
jāapzinās, ka arī viņam ir jāuzņemas atbildība…»

«Jau sešus gadus mūsu skolā  nav neviena nesekmīgā 12.
klasē»

 

Natela Seļiščeva, Jelgavas 5.
vidusskolas direktore:
«Mūsu divpadsmitajiem tas noteikti nav nekāds pārsteigums, jo viņi
ir ļoti motivēti mācīties. Ja godīgi jāsaka, tad sešus gadus, kopš
esmu direktore, mums 12. klasē nav bijis neviena nesekmīga
audzēkņa. Viens gadījums gan bija, bet to nevar attiecināt uz šo
situāciju, jo skolēns ilgstoši un smagi slimoja, tāpēc skolas
nebeigšanai bija attaisnojošs iemesls. Taču citādi es varu tikai
uzteikt savus audzēkņus, jo visbiežāk viņi ir tie, kas prasa, nevis
gaida, kad kāds viņiem kaut ko dos vai problēmu atrisinās viņu
vietā. Piemēram, arī šogad 12. klases skolēni paši nāca pie manis
ar lūgumu vienā vai otrā priekšmetā organizēt papildu
konsultācijas, lai vēl vairāk uzlabotu savas sekmes. No vienas
puses, protams, pedagogi jau tā ir noslogoti, bet, no otras, – mēs
nevaram pateikt bērniem nē, ja redzam, cik motivēti viņi ir.

Jā, es noteikti varu teikt, ka 12. klasē jaunietis jau skaidri
apzinās, ko vēlas, un motivācija no malas vairs nav tik ļoti
nepieciešama. Tāds pārejas posms ir 10. klases pirmais semestris,
kad viņiem šķiet, ka pēc pamatskolas beidzot sākusies pieaugušo
dzīve – viņi paši ir noteicēji, parādās citas intereses, varbūt
mācības paliek mazliet novārtā, bet parasti pēc šī pirmā semestra
atkal viss nostājas savās vietās, un ar pedagogu, vecāku atbalstu
jaunietis jau skaidri apzinās, ka viņa primārais uzdevums ir
mācības.

Ja jau valstī vidējā izglītība nav obligāta, tad jādomā, vai
apzināti iet uz vidusskolu, jo, manuprāt, mācības vidusskolā
attaisnojas tikai tad, ja tālākais ceļš ir augstskola. Taču, ja
jaunietis nav spējīgs sekmīgi mācīties vidusskolā, par kādu
augstskolu tad var būt runa?! Var jau būt, ka esmu ideāliste, taču
es uzskatu, ka vismaz 4 balles jebkurā priekšmetā var iegūt
ikviens, kurš mācās. Ja tev ir vērtējums, kas zemāks par 4 ballēm,
tad jājautā, vai tu tiešām dari visu, ko spēj. Tieši tāpēc es jau
laicīgi saviem skolēniem pirmām kārtām uzsveru: mācīsimies prasīt
paši no sevis! Manuprāt, tieši tas ir svarīgi vidusskolā – apziņa,
ka tu pats par savu dzīvi esi atbildīgs un tikai no tā, cik tu pats
centīsies un mērķtiecīgi attīstīsies, būs atkarīga tava nākotne, jo
viens ir skaidrs – turpmāk neviens ar tevi neauklēsies.»

«Ne tikai 3, bet arī 7 balles var būt par maz» 

 

Kārlis Caune, Jelgavas Skolēnu domes
priekšsēdētājs, Jelgavas Valsts ģimnāzijas 12. klases
audzēknis:
«Man nav viennozīmīga viedokļa, vai šīs izmaiņas vērtējamas
pozitīvi vai ne. No vienas puses, tā varētu būt tāda kā
iebiedēšanas taktika, kas liek censties, bet, no otras, – pieļauju,
ka būs tādi, kuriem pēc šiem jaunumiem vispār nolaidīsies rokas.
Piemēram, ja jaunietis saprot, ka viņam kādā priekšmetā sekmes ir
tādas, ka nu nekādi «neizvilkt» tās 4 balles, tad zūd motivācija
censties arī citos priekšmetos…
Protams, jaunieši savā starpā par to diskutē, skolā klīst runas.
Neviens jau negrib, lai viss beigtos galīgi «čābīgi». Visu to
labāko varu teikt par mūsu pedagogiem, kuri ir ļoti pretimnākoši un
gatavi palīdzēt ikvienam, kuram pašam ir vēlme situāciju mainīt.
Arī manā klasē bija divi skolēni, kuriem draudēja nesekmība, bet
viņi ļoti cītīgi izmantoja iespēju iet uz konsultācijām un vērst
situāciju par labu.

Paldies Dievam, man nesekmība nekad nav draudējusi, bet, līdzīgi
kā citiem klasesbiedriem, ir citas, ne mazāk svarīgas prioritātes.
Piemēram, jau šobrīd lielā mērā ikviens no mums ir izšķīries, kur
turpinās mācības, tāpēc jāpieliek visas pūles, lai tajos
priekšmetos, kas izvēlētajā studiju programmā būs noteicošie,
sekmes uzlabotu. Ir skaidrs: ja tu vēlies kļūt par ārstu, tevi
varbūt apmierina 6 balles kādā no humanitārajiem priekšmetiem, bet
7 balles bioloģijā jau ir par maz… Pats, visticamāk, došos studēt
politoloģiju, tāpēc šajā pusgadā jācenšas maksimāli augstu
vērtējumu iegūt tiesībās, politikā. Ir skaidrs, ka ikvienam no mums
ir ļoti svarīgi ne tikai tikt augstskolā, bet iegūt arī budžeta
vietu, tāpēc atzīmēm ir ļoti liela nozīme. Ne viens vien
klasesbiedrs jau ir paziņojis: ja netiks budžeta grupā, par mācībām
uz kādu laiku būs jāaizmirst un jāmeklē darbs…»

Sagatavoja Kristīne Langenfelde, foto Ivars Veiliņš