20.4 °C, 1 m/s, 96.3 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāNo auto mācību kombināta līdz 15 autoskolām
No auto mācību kombināta līdz 15 autoskolām
29/01/2011

«Ja reiz gribēji būt profesionāls šoferis, tev bija jāzina volgas uzbūve no jumta līdz apakšai. Smalki, līdz beidzamajai skrūvei, atsperītei, un tas attiecās gan uz dāmām, gan kungiem. Pašam arī vajadzēja mazgāt savu mācību mašīnu un veikt visus nepieciešamos apkopes darbus…» ceļu līdz autovadītāja apliecībai atminas jelgavnieks Juris Šķiņķis, kurš tiesības ieguvis tālajā 1964. gadā. Tikai autovadītāji ar krietnu pieredzes bagāžu jeb «vecā kaluma» šoferi vēl atminas laikus, kad, lai iegūtu autovadītāja apliecību, bija jāapgūst ne tikai ceļu satiksmes noteikumi un braukšanas iemaņas, bet pilnībā jāpārzina arī auto uzbūve. Šādus šoferīšus savulaik skoloja Latvijas Transporta ražošanas apvienības Mācību kombināta Jelgavas filiālē, kas atradās Bemberos – 8. autobusa galapunktā. Šoreiz vairāk par autovadītāju sagatavošanu Mācību kombināta laikos – pēc 1964. gada.

Ritma Gaidamoviča

«Ja reiz gribēji būt profesionāls šoferis,
tev bija jāzina volgas uzbūve no jumta līdz apakšai. Smalki, līdz
beidzamajai skrūvei, atsperītei, un tas attiecās gan uz dāmām, gan
kungiem. Pašam arī vajadzēja mazgāt savu mācību mašīnu un veikt
visus nepieciešamos apkopes darbus…» ceļu līdz autovadītāja
apliecībai atminas jelgavnieks Juris Šķiņķis, kurš tiesības ieguvis
tālajā 1964. gadā. Tikai autovadītāji ar krietnu pieredzes bagāžu
jeb «vecā kaluma» šoferi vēl atminas laikus, kad, lai iegūtu
autovadītāja apliecību, bija jāapgūst ne tikai ceļu satiksmes
noteikumi un braukšanas iemaņas, bet pilnībā jāpārzina arī auto
uzbūve. Šādus šoferīšus savulaik skoloja Latvijas Transporta
ražošanas apvienības Mācību kombināta Jelgavas filiālē, kas atradās
Bemberos – 8. autobusa galapunktā. Šoreiz vairāk par autovadītāju
sagatavošanu Mācību kombināta laikos – pēc 1964. gada.

Mācību kombināts atradās Bemberos un aizņēma
salīdzinoši plašu teritoriju – tur bija ēkas ar mācību klasēm,
garāžas, mācību laukums. To vadīja K.Ustupa autoskolas dibinātājs
Kārlis Ustups, kurš topošajiem šoferiem mācīja ceļu satiksmes
noteikumus un braukšanu. Klases, kurās notika nodarbības, bija
līdzīgas tagadējām augstskolas auditorijām – soli izvietoti
pakāpeniski uz augšu, lai pilnībā visiem klasē sēdošajiem būtu labi
pārredzams, kas notiek priekšā. Pie sienām – neskaitāmi plakāti,
planšetes, kas vēstīja par nepieciešamo gaisa spiedienu riepās, par
kustības drošību, par motora uzbūvi, par to, kādi spēki darbojas uz
automašīnu, par to, kā smagajā mašīnā jānovieto krava… Bet dažās
klasēs bija daļēji izjaukti mašīnu motori, sūkņi, ātrumkārbas un
citas automašīnas detaļas. Tolaik ikvienam bija jāmāk gan auto
izjaukt, gan salikt. «Bija pieņemts, ka katram kārtīgam šoferim
pašam jāmāk salabot savs auto,» atminas instruktors Jānis Mieriņš,
kurš tur strādājis no 1970. gada un instruktora darbu pilda vēl
šodien. Vecie šoferi atzīst – auto uzbūves mācīšanās dažkārt bijusi
kā zobu sāpes, taču tas bijis tā vērts. «Šoferim vismaz bija
sajēga, kas notiek ar mašīnu, – viņš nestāvēja kā āmurs uz ceļa un
nebrīnījās, ja tā salūzusi. Tolaik pats uzreiz arī remontēja,»
atzīst Jānis Bebris, kurš šofera tiesības ieguva 1973. gadā. «Biju
jauns zellis, un ar to mācīšanos gāja viegli, taču atceros, ka
sirmi vīri teica: jo vairāk lasu par bremžu krānu, jo dullāks
palieku un neko nesaprotu,» atceras Juris.

«Autiņi» kā puķītes

«Bet ar kādiem «autiņiem» mēs braucām! Kā puķītes.
Tur ne ko pielikt, ne ko atņemt, tie tiešām bija labā tehniskā
stāvoklī,» atminas šoferi, piebilstot, ka mācību auto toreiz bijuši
teicamā kārtībā. Tas, iespējams, tāpēc, ka paši topošie šoferi
atbildēja par to tehnisko stāvokli. «Ikdienā vienmēr bija jāpielabo
kāds nieciņš. Ik pa divām nedēļām – tehniskā apkope, kad nomainījām
eļļu, pievilkām visas skrūves, ja vajadzēja, kādu detaļu arī
nomainījām,» atminas J.Šķiņķis. Savukārt Laimonis Siubris atklāj –
ja gadījumā kādam kursantam gadījās sabuktēt spārnu vai griežoties
izsist lukturi, kas gan bija rets notikums, arī to laboja paši
kursanti kombinātā. «Patiesībā tā bija svēta lieta – dabūt
paremontēt «autiņu». Pats gāji uz lielo noliktavu, prasīji detaļas.
Par laimi, tas nebija jāsedz no savas kabatas,» tā autovadītājs
Jakovs. Lai cik dīvaini šodien tas šķistu, arī mācību auto
mazgāšana toreiz bija kursantu pienākums un neviens pret to
neiebilda. «To parasti darīja pēdējie braucēji. Instruktors nāca
pārbaudīt, vai viss kārtīgi nomazgāts. Tiesa, neviens necentās
halturēt, jo bija mācīti darbu izdarīt kārtīgi,» tā Guntis
Riekstiņš, kurš tiesības ieguva 1969. gadā.

Figūru laukumi bijuši trīs četras reizes lielāki
nekā šodien un ar mazliet citādākām figūrām – kalniņu, estakādi,
garāžas bedri, garāžu, luksoforu un citiem elementiem.
«Atpakaļgaitā jātrāpa starp diviem mietiem. Kārtīgi attaisi mašīnas
durvis, lūri uz aizmuguri un stūrē, jo mašīnai bija tikai viens
atpakaļgaitas spogulis. Pārējo skatījās pa logiem. Galvu varēja
grozīt, kā vien vajag,» atceras J.Šķiņķis.

Kombināts bija vienīgā vieta pilsētā, kur
iedzīvotāji varēja iegūt visu kategoriju tiesības. K.Ustupa mazdēls
Edijs Stablinieks no vectēva stāstītā atceras, ka pilsētā mazliet
vēlāk tagadējā Skolotāju ielā bijusi vēl viena vieta, tiesa, tur
varēja iegūt tikai B kategorijas un motocikla tiesības. Bet šodien
ikviens topošais šoferis var izvēlēties kādu no 15 autoskolām
pilsētā.

Ceļa zīmes, koka auto, tramvaja
sliedes…

Lai iegūtu autovadītāja apliecību, kombinātā dienas
grupā, mācoties katru darba dienu, bija jāpavada četri mēneši, bet
vakara nodaļā katru darbadienas vakaru pa četrām stundām – seši
mēneši. Galvenokārt jaunos mācīties nosūtīja uzņēmumi, kas arī
sedza mācību maksu, ja cilvēks apsolīja, ka vismaz divus gadus
strādās uzņēmumā. Protams, varēja mācīties arī individuāli.
J.Bebrim 1973. gadā kursi izmaksājuši nedaudz vairāk kā 100 rubļu,
un tā tolaik bijusi solīda mēnešalga. Dainis Stiebriņš, kurš
kombinātā tiesības ieguva 1985. gadā, atminas, ka mācījies vakara
grupā. «Kā skolā! Zināšanas pārbaudīja mutiski, izsaucot priekšā.
Līdz ko izskanēja Kārļa Ustupa: «Šodien nāks atbildēt…», visiem
galvas bija zem galda. Tas nozīmēja, ka noteikumi kā skaitāmpantiņš
jāmāk no galvas. Neviens nepieļāva domu, ka var kaut ko nezināt, jo
mūs stingri pārbaudīja,» stāsta Dainis. Uzdevumi jāpilda,
izmantojot uzskates līdzekļus. «Uz galda sazīmēti ceļi, uzliktas
tramvaja sliedes, mazas zīmes, koka mašīnas. Ir situācija, un
jābraukā ar tām mašīnām pa galdu, stāstot, kāpēc tā vai šitā,»
atminas Dainis, piebilstot, ka tas ļāvis labi visu izprast.
Protams, bijušas arī grāmatas, noteikumu brošūras, bet vairāk gan
izmantoti dažādi uzskates līdzekļi, plakāti, planšetes. «Atceros,
bija planšete, kurai pieskrūvēti īstie gaismas lukturi ar visiem
vadiņiem un slēdzīšiem, un tev jāmāk izskaidrot, kā šis brīnums
darbojas,» stāsta Juris.

Braukt māca ar smago

Obligāto braukšanas stundu skaits visos laikos
bijis noteikts. Piemēram, 70. gados tās bija 80 stundas, šodien –
15. Uzrunātie šoferīši stāsta, ka Bemberos dažādos laikos braukts
ar visu ko – ZIL, «KamAZ», volgām, dažādu modeļu GAZ, vēlāk arī ar
moskvičiem. «Ņemot vērā, ka vieglās automašīnas bija tik, cik bija,
B kategorijas autovadītājus varēja mācīt arī ar smagajām mašīnām,
galvenais, lai māk braukt. Ar tām arī pieņēma eksāmenus,» stāsta
J.Mieriņš. «Braucu ar GAZ 53 – visi četri piedziņas riteņi, četri
ātrumi. Divreiz sajūgs bija jānospiež, lai vispār pārslēgtu ātrumu.
Priekšpusē uz paneļa tikai četri pulkstenīši – lielākais bija
spidometrs,» atceras Aivars Veilands. «Toreiz instruktori lielu
uzmanību pievērsa ceļa zīmēm. Pabrauci garām kādai, un instruktors
prasa – kas tā par zīmi? Ja nezini, apstādina, ieslēdz avareikas un
liek iet skatīties. Pēc pāris reizēm visas zīmes ieraudzījām. Kad
auto noslāpa krustojuma vidū, iedeva kurbuli – lien laukā un
kurbulē,» stāsta Dainis. Tiesa, toreiz pa ielām bija vieglāk
pārvietoties, jo nebija tik daudz automašīnu un, kā smej paši
šoferīši, varēja apstāties, kur grib. Ja instruktori uz ielas
sastapa kādu paziņu, lika «mest pa bremzēm» un piestāt, lai
aprunātos. «Bija viens luksofors tagadējās Lielās un Pasta ielas
krustojumā. Gudri zēni teica, ka tas tāpēc, lai mēs iepazītos ar
svetaforu, citādi, aizbraucot uz Rīgu, būtu pamatīgs šoks,» tā
Aivars. «Katram kursantam vismaz vienu reizi vajadzēja izbraukt pa
Rīgu. Ziemā mēs sasēdāmies auto kravas kastē, apsedzāmies ar segām
un braucām uz galvaspilsētu, lai mācītos braukt pa Rīgas ielām,»
stāsta Juris.

Nerakstīts likums – noslēgumā
balle

Eksāmenus Jelgavā pieņēma eksaminācijas komisija no
Rīgas. Galvenais – eksāmens jākārto visai grupai, apmēram 30 – 35
cilvēkiem, reizē. Pirmos gadus uz jautājumiem par automašīnu uzbūvi
un arī ceļu satiksmes noteikumi bija jāatbild mutiski. Tas nebūt
nebija viegli. E.Stablinieks stāsta, ka 70. gados mutiski bija
jāstāsta par mašīnu uzbūvi, bet zināšanas ceļu satiksmes noteikumos
pārbaudīja ar jautājumu kartītēm. «Katrā kartītē 12 jautājumi, un
kursanta pienākums bija apvilkt pareizās atbildes. Tad eksaminators
uz kartītes uzlika trafaretu ar caurumiņiem, kuros visos jābūt
krustiņiem – ja nav, atbilde nepareiza,» stāsta J.Mieriņš. Vēlāk,
80. gados, bija sagatavoti jautājumi ar četriem variantiem uz A4
lapas. Tiesa, visos šajos gados jautājumi bijuši daudz vieglāki,
vairāk dzīvei piesaistīti. Bet ar tādiem jautājumiem, kā būs
eksāmenā, varēja iepazīties tikai mēnesi pirms eksāmena. Braukšanas
eksāmenu stundas laikā varēja nokārtot pat pieci šoferi. «Nelika
braukt veselus maršrutus, tas notika ātri – piesēdināja pie stūres,
novērtēja tavu varēšanu, un gatavs,» tā Dainis. «Inspektors daudz
«nepiesējās». Ja gluži pie sarkanā neaizbrauci, eksāmenu esi
nokārtojis,» atminas Juris.

Nerakstīts likums – pēc eksāmena nokārtošanas
kopīga balle, lai kārtīgi nosvinētu. «Autovadītāja apliecības
iegūšana toreiz bija liels notikums, kas obligāti jānosvin. Mūsu
grupai balle notika kafejnīcā «Dzirkstele» Svētes ielā, kur tagad
atrodas veikals «Elvi». Ui, tur bija galdi kā kāzās! Par to paši
kaut kādus rubļus sametām,» tā J.Bebris.

Mācību kombinātu likvidēja 1990. gadā, kad tas
nonāca pašvaldības pārziņā, bet jau pēc dažiem gadiem to
privatizēja un uz tā bāzes izveidoja K.Ustupa autoskolu.

Foto: no K.Ustupa autoskolas arhīva un Ivars
Veiliņš

 

Kā jūs ieguvāt autovadītāja
apliecību?

Imants, tiesības ieguva 1979.
gadā:
«Atceros, ka teorija bija jāatbild mutiski, tas bija
briesmīgi. Izvelc biļeti, izlasi jautājumu un uzreiz atbildi. Tas
nozīmēja, ka visi noteikumi no galvas jāiekaļ. Toreiz instruktori
vairāk skatījās uz tavu varēšanu, nevis domāja, kā naudu nopelnīt.
Mazliet pabrauci, ja māki – viss. Kaut arī kārtoju B kategoriju,
braukt mācījos un eksāmenu liku ar smago mašīnu. Toreiz jau
galvenais, ka tik braucamais. Lai pagrieztu stūri, vajadzēja lielu
spēku. Jā, jā, ar tādām mašīnām brauca arī sievietes. Taču
braucamie bija labā stāvoklī, un jau tolaik arī instruktora pusē
bija pedāļi. Turklāt ielas bija tik brīvas, ka varēja apstāties,
kur grib, nevajadzēja kā tagad pusstundu braukāt apkārt, lai
atrastu, kur novietot auto.»

Anita Butnare, tiesības ieguva 1989.
gadā:
«O! Es braukt mācījos un eksāmenu kārtoju ar
moskviču. Braucām pa četriem kursantiem mašīnā plus instruktors.
Tas bija tik jautri! Mācīties gan vajadzēja krietni ilgāk –
pusgadu. Trakākais, ka bija jāzina automašīnas uzbūve. Protams, man
kā sievietei jau šķita, kam gan tas vajadzīgs, bet tāda bija
kārtība. Gribi tiesības – mācies! Bet teorētiskā apmācība un
eksāmens bija viegls – jāatbild uz 30 jautājumiem, apvelkot pareizo
variantu, varēja būt trīs kļūdas. Noteikti varu teikt, ka jautājumi
tolaik bija daudz vienkāršāki, tagad tajos ir daudz slēpto «āķīšu».
Ja man šodien būtu jākārto teorijas eksāmens, diezin vai to
izdarītu.»

Andris, tiesības ieguva 70. gados:
«Ar tādiem lepniem «autiņiem» kā šodien nebraucām – lai iegūtu
tiesības vadīt vieglo auto, braukt mācījāmies un arī eksāmenu
kārtojām ar smago GAZ 52, jo nebija tik daudz vieglo automašīnu,
lai visiem pietiktu. Pa pilsētu braucām kā lielmaņi. Toreiz jau
vispār mašīnas gandrīz uz pirkstiem varēja saskaitīt. Tie bija labi
laiki – pilsētā divi trīs luksofori, lai gan tie paši jau uzdzina
dusmas, ka jāapstājas un jākavē laiks. Bet šodien bez luksofora
gandrīz nevienu krustojumu nevar izbraukt…»

Sandra, tiesības ieguva 1997.
gadā:
«Es savu mācību laiku varu saukt par golfu ēru.
Proti, tieši tajā gadā autoskolās žigulīšus nomainīja ārzemju
mašīnas – «Volkswagen Golf». Sajūta, pārsēžoties no krievu mašīnas
ārzemju, bija baigi labā. Tā tik viegli brauca, stūre nebija
jāgriež, ar abām kājām atsperoties un izmantojot visu spēku. Tiesa,
man ar braukšanu gāja ļoti labi, jo laikam jau kā šuvēja mācēju pa
tiem pedāļiem spiest. Šodien varu priecāties par to, ka man nebija
jābrauc figūras, kas dāmām sagādā problēmas. Mans uzdevums bija
tikai atpakaļgaitā «noparkoties».»

Edgars, tiesības ieguva 2008.
gadā:
«Tas process ir vienkāršs, un pie tiesībām var tikt
ātri, ja vien ir apņemšanās. Jau mācoties jāpilda tie paši
jautājumi, kas ir CSDD eksāmenā, tāpēc nekādus pārsteigumus nevari
sagaidīt. Iekal atbildes un ej pildi! Mums nav jāpārzina
automašīnas uzbūve, tikai tas, ko katra lampiņa nozīmē. Es kārtoju
eksāmenu ar BMW, kurā iebūvētas videokameras. Meitenēm tās traucē,
bet es nemaz nepamanīju.»