2.1 °C, 6.6 m/s, 89.9 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētā«No satiksmes organizācijas viedokļa, mūsu prioritāte ir drošība»
«No satiksmes organizācijas viedokļa, mūsu prioritāte ir drošība»
20/04/2017

«Mūsu valsts attīstības modelis savā ziņā ir asimetrisks, jo sabiedrība vēlas pēc iespējas mazākus nodokļus, kas ir saprotams, bet tajā pašā laikā arī plašu valsts un pašvaldības piedāvāto pakalpojumu klāstu, un te veidojas pretruna. Šis jautājums īpaši aktualizējies valsts līmenī pieteiktās nodokļu reformas kontekstā, kas paredz, ka kopējie nodokļu ieņēmumi vismaz vidējā termiņā varētu būtiski samazināties. Šādas izmaiņas visdrīzāk ietekmēs arī pašvaldības, un Jelgavas gadījumā mūsu ieņēmumu bāze varētu atgriezties 2013. gada līmenī. Tas nozīmē, ka attīstības projektiem nevarēsim atvēlēt tik daudz naudas, cik vēlamies, jo pilsētas infrastruktūras uzturēšana un attīstība prasa ievērojamus līdzekļus,» uzsver Jelgavas pilsētas domes priekšsēdētāja vietnieks tautsaimniecības jautājumos Jurijs Strods.

Sarunā ar domes priekšsēdētāja vietnieku – plašāk par to, kā
tiek uzturēta pilsētas publiskā infrastruktūra un kā iedzīvotājos
veicināt saimnieka apziņu būt atbildīgiem par savu īpašumu.

Jelgava lepojas ar tā saukto gudro satiksmes
organizācijas sistēmu, tomēr nevaram teikt, ka autovadītāji ir par
to sajūsmā. Vai, jūsuprāt, ir atrasts balanss starp drošību un
ērtībām visiem satiksmes dalībniekiem?

No satiksmes organizācijas viedokļa, mūsu prioritāte ir drošība,
un tai tiek pakārtoti pārējie jautājumi, tostarp autovadītāju
ērtības. Viedā sistēma nav tikai luksoforu darbība, bet arī
kameras, kurās redzam, kas notiek pilsētā, un citi uzraudzības
mehānismi. Diemžēl redzam, ka pilsētas ielās joprojām ir pietiekami
daudz satiksmes noteikumu pārkāpumu. Tiek braukts pie sarkanās
gaismas luksoforā, šķērsotas dubultās nepārtrauktās līnijas un
veikti citi rupji satiksmes noteikumu pārkāpumi. Piemēram, Lietuvas
šosejā, iebraucot pilsētā, uzstādītais ātruma mērītājs fiksējis
ātrumu 144 kilometri stundā vietā, kur atļauts braukt ar 50
kilometriem stundā. Un tas ir pirms gājēju pārejas pie autobusu
pieturas! Esam vērsušies pie Valsts policijas, mudinot izvērtēt, kā
izmantot šos datus, lai uzlabotu kopējo satiksmes drošību.

Organizējot satiksmi pilsētā, jāņem vērā arī tas, ka tās
intensitāte ar katru gadu pieaug. Tas nozīmē, ka satiksmes
organizācija nemitīgi tiek pilnveidota, lai atbilstu satiksmes
drošības prasībām un būtu pielāgota visiem satiksmes dalībniekiem.
Pilsētas centrā – Lielajā ielā – mūsu sistēma katru dienu uzskaita
40 tūkstošus un pat vairāk automašīnu, un tā ir tikai daļa no
satiksmes dalībniekiem – ir arī gājēji, velosipēdisti. Ar gudro
satiksmes vadības sistēmu esam ieguvuši rīku, kuru izmantojam, lai
nemitīgi pielāgotu luksoforu darbību visiem satiksmes dalībniekiem.
Sistēmas darbība nemitīgi tiek pilnveidota, un to pierāda arī
jautājumu skaits no iedzīvotājiem – pēdējā gada laikā ir vien daži
jautājumi par luksoforu darbību.

Jau trešo gadu pilsēta izsludinājusi konkursu par
iespēju piesaistīt līdzfinansējumu daudzdzīvokļu ēku pagalmu
labiekārtošanai. Dzīvokļu īpašnieku interese gan nav pārāk liela,
kaut gan pagalmu stāvoklis tiek norādīts kā viena no būtiskākajām
problēmām pilsētā. Kādēļ, jūsuprāt, cilvēki ir tik kūtri, lai
izmantotu šo iespēju? Vai šajā ziņā varam vilkt paralēles ar
daudzdzīvokļu ēku energoefektivitātes paaugstināšanas
projektiem? 

Acīmredzot liela daļa pilsētnieku joprojām gaida, lai kāds atnāk
un sakārto viņu īpašumu. Iespējams, tās joprojām ir padomju
mantojuma sekas, kad būt par saimnieku nebija goda lieta. Vienmēr
esmu uzsvēris, ka daudzdzīvokļu ēkas vienīgā atšķirība no
privātmājas ir tā, ka tai ir daudz īpašnieku – katram dzīvoklim
savs. Mēs taču nevaram iedomāties situāciju, ka par nodokļu
maksātāju naudu tiktu bruģēts privātmājas pagalms. Īpašniekam pašam
jāuzņemas atbildība par savu īpašumu!

Lai veicinātu šo saimnieka apziņu, šobrīd daudzdzīvokļu ēku
dzīvokļu īpašniekiem ir iespēja piesaistīt pašvaldības
līdzfinansējumu līdz 50 procentiem no projekta izmaksām jeb līdz
5000 eiro vienas mājas projektam. Diemžēl par šo iespēju dzīvokļu
īpašnieku interese nav liela un vismaz šobrīd nav pamata šai
programmai palielināt finansējumu. Iespējams, vēl nepieciešams
laiks, lai cilvēki saņemtos, tāpat kā tas bija ar ēku
energoefektivitātes paaugstināšanas projektiem. Jāpiebilst, ka
izskatīšanai aprīļa domes sēdē esam sagatavojuši noteikumus, kuri
paredz līdzfinansējuma piešķiršanu dokumentācijas sagatavošanai
daudzdzīvokļu ēku energoefektivitātes projektu īstenošanai līdz
3000 eiro. Šo naudu dzīvokļu īpašnieki gan varēs saņemt tikai pēc
projekta īstenošanas.

Martā pilsēta ieguva energopārvaldības sertifikātu – ko
īsti nozīmē šī starptautiskā standarta ieviešana?

Tas nozīmē, ka turpmāk pēc noteikta kvalitātes standarta sekosim
līdzi pašvaldības īpašumā esošo ēku enerģijas patēriņam un meklēsim
iespējas, kā to samazināt. Šobrīd sistēmā iekļautas 20 ēkas, bet
pakāpeniski aptversim visu pilsētu.

Šogad plānots uzsākt SIA «Jelgavas ūdens» tīklu paplašināšanas
5. kārtas darbus, līdz 2021. gadam paredzot izbūvēt saimnieciskās
kanalizācijas komunikācijas tīklus 36 kilometru garumā un
ūdensapgādes tīklus 19 kilometru garumā. Vai ir pārliecība, ka
mājas tiks pieslēgtas jaunizbūvētajiem tīkliem, un kā tas nākotnē
varētu ietekmēt pakalpojumu tarifu?

Šos darbus realizēsim ar ES līdzfinansējumu, un galvenais mērķis
ir samazināt piesārņojumu. Nav noslēpums, ka daudzos īpašumos
jautājums ar notekūdeņu novadi nav sakārtots, bet tas ietekmē
gruntsūdens kvalitāti visā pilsētā. Pēc šī projekta realizācijas 99
procentiem pilsētas iedzīvotāju būs iespēja pieslēgties
centralizētajiem saimnieciskās kanalizācijas un ūdensvada tīkliem.
Apzināmies, ka visi šo iespēju neizmantos, tomēr aicinām
iedzīvotājus būt atsaucīgiem un to darīt gan savu ērtību, gan vides
aspektu dēļ. Turklāt arī pieslēguma izbūvei esam paredzējuši
pašvaldības līdzfinansējumu līdz 500 eiro vienam pieslēgumam. Par
šo iespēju var interesēties pašvaldībā vai uzņēmumā «Jelgavas
ūdens».

Teju visa gada garumā aktuāla ir grantēto ielu
apsaimniekošana. Kā vērtējat šo ielu uzturēšanas kvalitāti
pilsētā?

Aptuveni 140 kilometri pilsētas ielu ir ar grants segumu vai bez
seguma. Tā ir vairāk nekā puse no visa pilsētas ielu tīkla. Ņemot
vērā, ka pats dzīvoju šādā ielā, labi zinu, ar kādām situācijām
ikdienā saskaras iedzīvotāji. Atšķirībā no ielām ar cieto segumu
grants seguma ielu uzturēšana jāveic nepārtraukti. Greiderēšana,
atputekļošana, ūdens novade no brauktuves, uzbēršana – tie ir
darbi, ko veicam ikdienā. Īpašu uzmanību pievēršam tām grantētajām
ielām, kurās ir vislielākā satiksmes intensitāte. Tās ir privātmāju
rajonu centrālās ielas, kā arī ielas, kas ved uz izglītības
iestādēm. Lai grantēto ielu segums būtu kvalitatīvs, jāveic ne
tikai ikdienas uzturēšanas darbi, bet arī periodiska seguma
atjaunošana, jo grants ielas segums ar laiku dilst un ir jāatjauno.
Vērtējot pieejamo finansējumu, jāatzīst, ka tieši periodiskajai
uzturēšanai būtu nepieciešams vairāk līdzekļu. Lielākā daļa grants
seguma ielu plānotas un izbūvētas vēl padomju laikā pēc tā brīža
standartiem – tās ir salīdzinoši platas, kas būtiski sadārdzina gan
uzturēšanas izmaksas, gan iespējamo asfaltēšanu. Jāņem vērā arī
tas, ka iedzīvotāju skaits pilsētā nav ar pieaugošu tendenci, un
jau šobrīd uz katru pilsētas nodokļu maksātāju ir gandrīz 2000
kvadrātmetri pilsētas teritorijas, kura jāuztur un iespēju robežās
jāattīsta infrastruktūra.

Kā vērtējat pilsētas veloinfrastruktūru? Kas šajā ziņā
būtu uzlabojams?

Strādājot pie infrastruktūras attīstības projektiem, vienmēr
izskatām iespēju izbūvēt veloceliņu. Šogad jauns veloceliņš būs
Atmodas ielas posmā no Dobeles šosejas līdz Dambja ielai, bet
tuvāko divu gadu laikā jauns veloceliņš būs arī Loka maģistrālē no
Aviācijas ielas līdz pilsētas administratīvajai robežai.

Pēdējā laikā aktuāls jautājums ir tieši par velonovietnēm
pilsētā, tāpēc šogad esam plānojuši palielināt velonovietņu skaitu
pie Jelgavas dzelzceļa stacijas un vairākām izglītības
iestādēm.

Vai pilsētā tiek domāts arī par elektroautomašīnām
nepieciešamās infrastruktūras attīstību?

Šobrīd valsts līmenī tiek realizēts projekts, kas paredz izbūvēt
elektroauto uzlādes punktus visās «Circle K» degvielas uzpildes
stacijās, un Jelgavā tādas ir trīs. Tāpat esam snieguši savus
priekšlikumus par vēl četru pieslēgumu ierīkošanu: Akadēmijas ielā
1 pie Svētās Trīsvienības baznīcas torņa, Dobeles šosejā 59a pie
gāzes uzpildes stacijas, Lietuvas šosejā 74 aiz «Lukoil» degvielas
uzpildes stacijas un Rīgas ielā 53c pie veikala «Supernetto».

Kas mainīsies Atmodas un Rūpniecības ielas satiksmes
organizācijā pēc rekonstrukcijas?

Atjaunojot brauktuves segumu Atmodas un Rūpniecības ielā,
izbūvēsim arī ietvi, kas paredzēta gājējiem un velosipēdistiem,
posmā no Dambja ielas līdz Dobeles šosejai. Gājēju celiņš tiks
ierīkots Rūpniecības un Vīgriežu ielas krustojumā.

Tāpat būs divas jaunas gājēju pārejas – Atmodas un Asteru ielas
krustojumā, kas tiks regulēta ar luksofora izsaukuma pogu gājējiem,
kā arī Rūpniecības un Emīla Dārziņa ielas krustojumā, kas būs
neregulēta, bet ar drošības saliņu, papildu apgaismojumu un citiem
satiksmes drošības risinājumiem.

Tiks uzlabota arī autobusu pieturvietu infrastruktūra, kā arī
paveikti citi darbi.

Tradicionāli pašvaldība aicina piedalīties Lielās talkas
pasākumos, kas šogad notiks sestdien, 22. aprīlī. Viens no talkas
uzdevumiem ir savākt neapzinīgo iedzīvotāju izmestos atkritumus –
kā mainīt šo pieeju un izmantot Lielās talkas dienu, lai ne tikai
savāktu atkritumus, bet arī kvalitatīvi uzlabotu savu dzīves
vidi?

Aizsākoties Lielās talkas tradīcijai, vairākas talkošanas vietas
bija pilsētas centrālajā daļā, tostarp Pasta salā. Šobrīd esam
tikuši līdz tam, ka talkošanas vietas lielākoties ir ārpus pilsētas
centra. Arī savākto atkritumu nekļūst vairāk, kas apliecina, ka
pilsēta ikdienā ir salīdzinoši tīra. Protams, tradicionāli ceļu
nomalēs un upmalās joprojām ir, ko vākt. Paldies tiem
iedzīvotājiem, kuri iesaistās Lielās talkas pasākumos, – tā ir mūsu
pilsoniskā atbildība un iespēja kaut ko paveikt pilsētas labā.
Lielākais gandarījums ir tad, ja izdodas paveikt kaut ko vairāk,
nevis tikai savākt atkritumus.  Piemēram, šogad ar pašvaldības
uzņēmuma SIA «Zemgales Eko» atbalstu veidosim putnu būrīšus, kurus
izvietosim pilsētā, tāpat tiks stādīti koki, veidotas puķudobes un
paveikti citi darbi.

Foto: Austris Auziņš