Šodien Zemgales Olimpiskajā centrā (ZOC) pulcējās studenti, lai demonstrētu savas prasmes papīra lidmašīnu locīšanā un lidināšanā. Trīs labākie katrā disciplīnā pirmdien piedalīsies Latvijas finālā un cīnīsies par ceļazīmi uz pasaules studentu papīra lidmašīnu konkursu Zalcburgā. «Izmantoju tradicionālo locīšanas metodi. Gara un spica lidmašīna lido tālāk, bet īsa un plakana – ilgāk, tomēr būtisks ir arī pats izmešanas moments,» spriež viens no Jelgavas posma uzvarētājiem, LLU būvniecības students Nauris Krūmiņš.
Ilze Knusle-Jankevica
Šodien ZOC pulcējās ap 30 studentu, visi puiši, galvenokārt no LLU, lai gan galvenais nosacījums – jābūt derīgai studenta apliecībai. Dalībnieki sacentās trīs disciplīnās – kura lidmašīna aizlidot tālāk, kura lidmašīna noturēsies ilgāk gaisā un kura lidmašīna lidojumā izpildīs visforšākos trikus. Pirmo trīs vietu ieguvēji katrā disciplīnā pirmdien, 26. martā, dosies uz Rīgu, kur piedalīsies Latvijas finālā. Tajā būs visu atlases posmu laureāti (pavisam notiks trīs atlases posmi, tātad finālā katrā disciplīnā sacentīsies deviņi dalībnieki).
Papīru, no kura locīt lidmašīnas nodrošināja pasākuma rīkotājs un atbalstītājs «Red Bull», turklāt ļoti būtiski ir tas, ka tādējādi visiem dalībniekiem bija vienādi nosacījumi un vienāds izejmateriāls. Pirmajās divās distancēs uzvarētu noteica, izmērot veiktā ceļa garumu vai uzņemot lidojuma ilgumu, bet lidmašīnu «trikus» vērtēja žūrija desmit baļļu sistēmā. Viens no tālākajiem lidojumiem padevās Renāram Kunigam, lakrosa kluba «Mītava» spēlētājam – 19,20 metri. Tomēr ar to nepietika, lai iekļūtu labāko trijniekā. «Empīriskā ceļā secināju, ka, lai lidmašīna ilgāk noturētos gaisā, tai jāieloka spārni, un labi, ja tā ir plakana un maza. Savukārt tālāk aizlidos gara un spica lidmašīna,» viņš stāsta. Renārs, tāpat kā citi konkursa dalībnieki, padomu meklējis arī internetā. «Pameklēju internetā, kā labāk taisīt lidmašīnas, bet padomu man deva arī 2009. gada konkursa uzvarētājs Staņislavs Šimanskis, kurš tika uz pasaules konkursu. Viņš man ieteica neskatīties uz to, ko dara citi, un paldies viņam par padomu,» tā topošais veterinārārsts Vladislavs Lapinskis. Viņa raidītā lidmašīna pirmajā mēģinājumā gaisā noturējās deviņas sekundes, bet diemžēl izlidoja ārpus norādītā laukuma, un rezultāts netika ieskaitīts. «Deviņas sekundes ir rezultāts, ar kādu 2009. gadā Latvijas pārstāvis kvalificējās pasaules čempionātam,» norāda «Red Bull Latvija» komunikācijas menedžere Lana Daniela.
Lielākā daļa studentu izmēģināja spēkus visās trīs disciplīnās un ir vienisprātis – visvieglāk ir lidināt uz tālumu. «Lidināju gan uz tālumu, gan ilgumu, gan piedalījos akrobātikas konkursā, kurā arī man veicās vislabāk. Tomēr visvieglāk ir izmest uz tālumu,» spriež LLU informācijas tehnoloģiju students Mairis Možeiks. Jāpiebilst, ka daži dalībnieki piegāja visnotaļ radoši, piemēram, viens bija izgatavojis minilidmašīnīti, savukārt cits bija izgatavojis vienu lielu lidmašīnu un vairākas mazas, kuras izlidoja no lielās, kad tā bija «uzņēmusi kursu».
Jāpiebilst, ka priekšnesumus demonstrēja LLU karsējmeitenes.
L.Daniela informē, ka pasaules rekords kategorijā «Ilgākais laiks gaisā» ir 27,6 sekundes. Savukārt garākais attālums, kādu ir veikusi salocīta papīra lapa, ir 63,19 metri.
Foto: Ivars Veiliņš
Jelgavas posma rezultāti
Tālākais lidojums
1. vieta – Nauris Krūmiņš: 23,60 metri
2. vieta – Mārtiņš Grise: 21,20 metri
3. vieta – Elvijs Vestbergs: 21,10 metri
Ilgākais lidojums
1. vieta – Mārtiņš Grise: 5,72 sekundes
2. vieta – Mārcis Dumpis: 5,60 sekundes
3. vieta – Emīls Polis: 4,32 sekundes
Akrobātika
1. vieta – Vladislavs Lapinskis
2. vieta – Kristaps Sondors
3. vieta – Ralfs Batarags