11.8 °C, 3.7 m/s, 76.9 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāPērn pilsētas autobusos pārvadāti 3,4 miljoni pasažieru
Pērn pilsētas autobusos pārvadāti 3,4 miljoni pasažieru
04/02/2016

Pasažieru skaitam pilsētas autobusos pēdējo gadu laikā ir tendence samazināties, toties palielinās bezskaidras naudas norēķinu īpatsvars sabiedriskajā transportā, izvērtējot datus par pasažieru pārvadājumiem pilsētas nozīmes maršrutos, secinājis Jelgavas autobusu parks (JAP).

Pēdējo trīs gadu laikā būtiski nav mainījies bez maksas
pārvadāto pasažieru skaits Jelgavas pilsētas autobusos, un JAP
valdes loceklis Gints Burks norāda, ka aptuveni 20 procenti no
kopējā bez maksas pārvadāto pasažieru skaita ir bērni līdz septiņu
gadu vecumam, savukārt pārējie – cilvēki ar īpašām vajadzībām.
Tāpat pēdējos divos gados būtiski nav mainījies mēnešbiļešu
braucēju skaits.

«Arī JAP izjūt pasažieru skaita samazinājumu, taču šāda tendence
novērojama visā valstī. To acīmredzot ietekmē gan kopējais
iedzīvotāju skaita samazinājums, gan migrācija no reģioniem uz
lielajiem centriem, gan arī ieradumu maiņa – priekšroka tiek dota
privātajam transportam,» lēš G.Burks, skaidrojot – pērn pilsētas
autobusos pārvadāti 3,40 miljoni pasažieru, kas ir par 9,2
procentiem mazāk nekā 2014. gadā.

Salīdzinājumam – pārvadāto pasažieru skaita kritums 2014. gadā
attiecībā pret 2013. gadu bija 3,7 procenti. Vidēji par pieciem
procentiem attiecībā pret 2014. gadu pērn samazinājusies pasažieru
plūsma arī reģionālajos maršrutos, ko apkalpo JAP.

Turpretim pozitīva tendence vērojama braucēju norēķināšanās
paradumos – aizvien vairāk pasažieru dod priekšroku biļetes iegādei
par bezskaidru naudu, norēķinoties ar karti. Bezskaidras naudas
norēķinus veicinājusi gan 2012. gada 1. oktobrī ieviestā
norēķināšanās ar e-kartēm, gan arī jebkuras bankas karšu pieņemšana
norēķiniem par braucienu JAP pilsētas autobusos, kas sāka darboties
pagājušā gada 1. novembrī. Jāuzsver, ka uzņēmuma mērķis, ieviešot
bezskaidras naudas norēķinu sistēmu, bija paplašināt pasažieru
skaitu, kuriem ir iespēja norēķināties ar bankas karti un ar 15
procentu atlaidi. Proti, šobrīd, par braucienu pilsētas autobusā
norēķinoties skaidrā naudā, biļete maksā 1 eiro, bet, ja maksājums
tiek veikts ar Jelgavas pilsētas iedzīvotāja karti vai ar jebkuras
bankas izsniegtu maksājumu karti, biļetes cena ir 85 centi.

«Ja 2013. gadā par bezskaidru naudu pilsētas autobusos tika
pārdots nedaudz vairāk kā pusmiljons biļešu, tad 2014. gadā fiksēts
45,8 procentu pieaugums. Savukārt pagājušā gada laikā bezskaidras
naudas norēķini pieauguši vēl par 26,6 procentiem,» G.Burks norāda,
ka 2015. gada 1. novembrī ieviesto iespēju norēķināties ar «VISA
Master», «VISA Electron», «Eurocard-MasterCard» bankas kartēm
pirmajā mēnesī izmantoja 4749 pasažieri, bet decembrī – jau 8048.
Arī šī gada pirmais mēnesis jau uzrāda pozitīvu tendenci, jo
janvāra otrajā pusē darbadienās ar bankas kartēm vidēji dienā
pasažieri norēķinājušies nedaudz vairāk kā 400 reižu.
Salīdzinājumam G.Burks min, ka ar Jelgavas bezkontaktu e-kartēm
dienā vidēji norēķinās ap 3500 pasažieru, savukārt pārdoto biļešu
skaits par skaidru naudu gada laikā sarucis par 29 procentiem.

Jāuzsver, ka šobrīd arī visos JAP reģionālo maršrutu autobusos
jau ir uzstādīti POS termināli, lai varētu pieņemt visu banku
«VISA» un «MasterCard» maksājumu kartes, taču sistēma vēl darbojas
testa režīmā. Plānots, ka sistēmas programmēšanas darbi, tarifus
salāgojot ar maršrutiem, varētu noslēgties šomēnes.

Foto: no JV arhīva