Lai veidotu harmonisku pilsētvidi, pieņemti jauni pašvaldības saistošie noteikumi par reklāmas un reklāmas objektu izvietošanu pilsētā, kas jau stājušies spēkā. Tajos ir norādītas konkrētas vietas, kur reklāmas un reklāmas objektus ar piesaisti zemei izvietot nedrīkst: Jāņa Čakstes bulvārī no Raiņa līdz Ausekļa ielai un teritorijā ap Jāņa Čakstes pieminekli, Hercoga Jēkaba laukumā, Pasta salā un Uzvaras parkā.
Ilze Knusle-Jankevica
Kā skaidro Jelgavas Būvvaldes vadītāja Inita Dzalbe, šie reklāmu izvietošanas aizliegumi noteikti, lai Čakstes bulvārī un Pasta salā pēc rekonstrukcijas netiktu izvietoti reklāmas objekti, kas ne vienmēr ir vizuāli izteiksmīgi. Savukārt Hercoga Jēkaba laukums un Uzvaras parks ir pasākumu norises un iedzīvotāju pulcēšanās vietas, turklāt Hercoga Jēkaba laukumu nākotnē plānots rekonstruēt. «Zona ap Valsts pirmā prezidenta Jāņa Čakstes pieminekli nav piemērota reklāmām, lai nemazinātu šī objekta un teritorijas nozīmību,» skaidro I.Dzalbe. Tāpēc teritorijā ap J.Čakstes pieminekli reklāmas nav atļauts izvietot arī pie ēku fasādēm, kas vērstas pret Lielo un Akadēmijas ielu.
Būvvaldes speciālisti, izvērtējot saņemtos iesniegumus par reklāmas izvietošanu, secinājuši, ka cilvēku izdomai nav robežu, tāpēc saistošajos noteikumos iekļauti vairāki punkti par to, kur reklāmu izvietot nedrīkst. Piemēram, aizliegts izvietot reklāmas objektus uz ūdens, dekoratīviem kaltiem žogiem, mazajām arhitektūras formām, kas nav paredzētas reklāmas izvietošanai. «Piemēram, kaltie žogi ap viesnīcu un katoļu baznīcu ir izskatīgi, tāpēc ļaut pie tiem izvietot reklāmu būtu necieņa pret šiem arhitektūras elementiem,» norāda Būvvaldes vadītāja.
Tāpat jaunajos noteikumos norādīts, kā atļauts izvietot slietņus: pēc to izvietošanas uz gājēju ietves jāpaliek brīvam pusotram metram gājēju kustībai; ja tas netiek nodrošināts, tad slietni var izvietot zaļajā zonā. Līdz šim slietņu izvietošana pilsētā nebija atļauta, bet, ejot pretim uzņēmējiem, jaunajos noteikumos tas ir ļauts. Tiesa, arī slietņu izvietošana ir jāsaskaņo Būvvaldē, un tos drīkst izvietot tikai veikala vai pakalpojumu sniedzēja darba laikā.
Atsevišķā nodaļā iztirzāta reklāmu izvietošana pie ēku fasādēm, un galvenais jauninājums ir tas, ka reklāmas objektus atļauts izvietot tikai pie sakārtotām fasādēm.
Pieņemot šādu noteikumu punktu, tika ņemta vērā citu pilsētu pozitīvā pieredze, kurās šis nosacījums veiksmīgi darbojas. I.Dzalbe norāda, ka šādā veidā pašvaldība cenšas rosināt nekustamā īpašuma īpašniekus būt atbildīgākiem par ēku tehnisko un fasāžu vizuālo stāvokli.
Izmaiņas ieviestas arī nosacījumos par priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu pilsētā. Turpmāk tos nedrīkstēs izvietot tuvāk par 100 metriem no valsts, pašvaldības un kapitālsabiedrību, kurās valstij vai pašvaldībai pieder vairāk nekā 50 procenti kapitāldaļu, īpašumā esošām ēkām – iepriekš šis attālums bija 50 metri. Un, protams, politiskās reklāmas aizliegts izvietot Jāņa Čakstes pieminekļa zonā, Pasta salā, Uzvaras parkā un citur: uz tiltiem, apgaismes stabiem, autobusu pieturvietās.
Būvvalde vairākkārt saskārusies ar problēmu, ka netiek samaksāta pašvaldības nodeva, jo reklāmas objekta īpašnieks un izvietotājs savā starpā nav vienojušies, kurš veiks pašvaldības nodevas maksājumu. Lai turpmāk mazinātu šādus neskaidrību gadījumus, noteikts: pašvaldības nodevu maksā reklāmas objekta īpašnieks. Viņš arī ir atbildīgs par reklāmas vai reklāmas objekta novākšanu pēc izvietošanas atļaujas termiņa beigām. Ja tas netiks izdarīts septiņu dienu laikā, pašvaldībai ir tiesības objektu vai reklāmu demontēt, izdevumus piedzenot no reklāmas objekta īpašnieka vai reklāmas devēja.
Precizējot prasības reklāmas objektu vizuālajam izskatam un nosakot reklāmas objekta izmēru, pagājušajā nedēļa domes sēdē tika apstiprināti grozījumi noteikumos par reklāmu un reklāmas objektu izvietošanu Jelgavā. Tajos noteikts, ka reklāmas objektiem līdz 2,5 metru augstumam, kas tiek izvietoti pilsētas centrālajā daļā, jābūt vienotā stilā atbilstoši pievienotajai skicei (ar to var iepazīties mājas lapā www.jelgava.lv). «Veicot pilsētas apsekošanu, secinājām, ka daudzi reklāmas objekti ir jau nolietojušies, izvietošanas termiņi nav pagarināti, tātad tie jādemontē. Līdz ar to pakāpeniski pilsētā tiks uzstādīti vienota stila reklāmas stendi, padarot kopējo ainu pievilcīgāku,» skaidro I.Dzalbe. Objekti, kas ir augstāki par 2,5 metriem, pārsvarā tiek izvietoti gar maģistrālajām ielām, nevis pilsētas centrālajā daļā, un to vizuālais izskats būs atšķirīgs.
Jāatgādina, ka par šo saistošo noteikumu neievērošanu izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu fiziskai personai – no 20 līdz 350 eiro, juridiskai personai – no 50 līdz 1400 eiro.
Foto: Ivars Veiliņš