-7 °C, 1.6 m/s, 90.5 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāPieņem izmaiņas reklāmu izvietošanas kārtībā
Pieņem izmaiņas reklāmu izvietošanas kārtībā
12/04/2014

Lai veidotu harmonisku pilsētvidi, pieņemti jauni pašvaldības saistošie noteikumi par reklāmas un reklāmas objektu izvietošanu pilsētā, kas jau stājušies spēkā. Tajos ir norādītas konkrētas vietas, kur reklāmas un reklāmas objektus ar piesaisti zemei izvietot nedrīkst: Jāņa Čakstes bulvārī no Raiņa līdz Ausekļa ielai un teritorijā ap Jāņa Čakstes pieminekli, Hercoga Jēkaba laukumā, Pasta salā un Uzvaras parkā.

Ilze Knusle-Jankevica

Lai veidotu harmonisku pilsētvidi, pieņemti jauni
pašvaldības saistošie noteikumi par reklāmas un reklāmas objektu
izvietošanu pilsētā, kas jau stājušies spēkā. Tajos ir norādītas
konkrētas vietas, kur reklāmas un reklāmas objektus ar piesaisti
zemei izvietot nedrīkst: Jāņa Čakstes bulvārī no Raiņa līdz Ausekļa
ielai un teritorijā ap Jāņa Čakstes pieminekli, Hercoga Jēkaba
laukumā, Pasta salā un Uzvaras parkā.

Kā skaidro Jelgavas Būvvaldes vadītāja Inita Dzalbe, šie reklāmu
izvietošanas aizliegumi noteikti, lai Čakstes bulvārī un Pasta salā
pēc rekonstrukcijas netiktu izvietoti reklāmas objekti, kas ne
vienmēr ir vizuāli izteiksmīgi. Savukārt Hercoga Jēkaba laukums un
Uzvaras parks ir pasākumu norises un iedzīvotāju pulcēšanās vietas,
turklāt Hercoga Jēkaba laukumu nākotnē plānots rekonstruēt. «Zona
ap Valsts pirmā prezidenta Jāņa Čakstes pieminekli nav piemērota
reklāmām, lai nemazinātu šī objekta un teritorijas nozīmību,»
skaidro I.Dzalbe. Tāpēc teritorijā ap J.Čakstes pieminekli reklāmas
nav atļauts izvietot arī pie ēku fasādēm, kas vērstas pret Lielo un
Akadēmijas ielu.

Būvvaldes speciālisti, izvērtējot saņemtos iesniegumus par
reklāmas izvietošanu, secinājuši, ka cilvēku izdomai nav robežu,
tāpēc saistošajos noteikumos iekļauti vairāki punkti par to, kur
reklāmu izvietot nedrīkst. Piemēram, aizliegts izvietot reklāmas
objektus uz ūdens, dekoratīviem kaltiem žogiem, mazajām
arhitektūras formām, kas nav paredzētas reklāmas izvietošanai.
«Piemēram, kaltie žogi ap viesnīcu un katoļu baznīcu ir izskatīgi,
tāpēc ļaut pie tiem izvietot reklāmu būtu necieņa pret šiem
arhitektūras elementiem,» norāda Būvvaldes vadītāja.

Tāpat jaunajos noteikumos norādīts, kā atļauts izvietot
slietņus: pēc to izvietošanas uz gājēju ietves jāpaliek brīvam
pusotram metram gājēju kustībai; ja tas netiek nodrošināts, tad
slietni var izvietot zaļajā zonā. Līdz šim slietņu izvietošana
pilsētā nebija atļauta, bet, ejot pretim uzņēmējiem, jaunajos
noteikumos tas ir ļauts. Tiesa, arī slietņu izvietošana ir
jāsaskaņo Būvvaldē, un tos drīkst izvietot tikai veikala vai
pakalpojumu sniedzēja darba laikā.

Atsevišķā nodaļā iztirzāta reklāmu izvietošana pie ēku fasādēm,
un galvenais jauninājums ir tas, ka reklāmas objektus atļauts
izvietot tikai pie sakārtotām fasādēm.

Pieņemot šādu noteikumu punktu, tika ņemta vērā citu pilsētu
pozitīvā pieredze, kurās šis nosacījums veiksmīgi darbojas.
 I.Dzalbe norāda, ka šādā veidā pašvaldība cenšas rosināt
nekustamā īpašuma īpašniekus būt atbildīgākiem par ēku tehnisko un
fasāžu vizuālo stāvokli.

Izmaiņas ieviestas arī nosacījumos par priekšvēlēšanu aģitācijas
materiālu izvietošanu pilsētā. Turpmāk tos nedrīkstēs izvietot
tuvāk par 100 metriem no valsts, pašvaldības un kapitālsabiedrību,
kurās valstij vai pašvaldībai pieder vairāk nekā 50 procenti
kapitāldaļu, īpašumā esošām ēkām – iepriekš šis attālums bija 50
metri. Un, protams, politiskās reklāmas aizliegts izvietot Jāņa
Čakstes pieminekļa zonā, Pasta salā, Uzvaras parkā un citur: uz
tiltiem, apgaismes stabiem, autobusu pieturvietās.

Būvvalde vairākkārt saskārusies ar problēmu, ka netiek samaksāta
pašvaldības nodeva, jo reklāmas objekta īpašnieks un izvietotājs
savā starpā nav vienojušies, kurš veiks pašvaldības nodevas
maksājumu. Lai turpmāk mazinātu šādus neskaidrību gadījumus,
noteikts: pašvaldības nodevu maksā reklāmas objekta īpašnieks. Viņš
arī ir atbildīgs par reklāmas vai reklāmas objekta novākšanu pēc
izvietošanas atļaujas termiņa beigām. Ja tas netiks izdarīts
septiņu dienu laikā, pašvaldībai ir tiesības objektu vai reklāmu
demontēt, izdevumus piedzenot no reklāmas objekta īpašnieka vai
reklāmas devēja.

Precizējot prasības reklāmas objektu vizuālajam izskatam un
nosakot reklāmas objekta izmēru, pagājušajā nedēļa domes sēdē tika
apstiprināti grozījumi noteikumos par reklāmu un reklāmas objektu
izvietošanu Jelgavā. Tajos noteikts, ka reklāmas objektiem līdz 2,5
metru augstumam, kas tiek izvietoti pilsētas centrālajā daļā, jābūt
vienotā stilā atbilstoši pievienotajai skicei (ar to var iepazīties
mājas lapā www.jelgava.lv). «Veicot pilsētas apsekošanu, secinājām,
ka daudzi reklāmas objekti ir jau nolietojušies, izvietošanas
termiņi nav pagarināti, tātad tie jādemontē. Līdz ar to pakāpeniski
pilsētā tiks uzstādīti vienota stila reklāmas stendi, padarot
kopējo ainu pievilcīgāku,» skaidro I.Dzalbe. Objekti, kas ir
augstāki par 2,5 metriem, pārsvarā tiek izvietoti gar maģistrālajām
ielām, nevis pilsētas centrālajā daļā, un to vizuālais izskats būs
atšķirīgs.

Jāatgādina, ka par šo saistošo noteikumu neievērošanu izsaka
brīdinājumu vai uzliek naudas sodu fiziskai personai – no 20 līdz
350 eiro, juridiskai personai – no 50 līdz 1400 eiro.

Foto: Ivars Veiliņš