Lai no dotācijām vietējiem un starppilsētu pasažieru pārvadājumiem šogad ietaupītu desmit miljonus latu, plānots «pārskatīt un optimizēt» maršrutu tīklu. Netiek izslēgta iespēja, ka reisu samazinājums varētu būt arī 50 procenti, tomēr precīzs apjoms būs zināms 1. jūnijā, šodien preses konferencē atzina satiksmes ministrs Uldis Augulis un Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Normunds Narvaišs. «Jelgavas Autobusu parka» (JAP) valdes loceklis Pēteris Salkazanovs gan prognozē, ka Jelgavai šis samazinājums varētu iet secen.
Ilze Knusle–Jankevica
Kā stāsta P.Salkazanovs, pasūtītājam jeb Autotransporta direkcijai saskaņā ar līgumu jebkurā brīdī ir tiesības vienpusēji lemt par pasūtījuma apjoma samazināšanu līdz 50 procentiem. JAP pēdējo divu gadu laikā pārvadājumu apjoms ir samazinājies par 43 procentiem – arī satiksmes ministrs atzinis, ka nevienam citam pasažieru pārvadātājam Latvijā apjoms nav tik ievērojami sarucis. Tieši tāpēc JAP valdes loceklis prognozē, ka vēl lielāku samazinājumu Jelgavai ministrs neprasīs.
N.Narvaišs aģentūrai LETA uzsvēris, ka šogad reisu skaits tiks samazināts, ņemot vērā gan samazinātos dotāciju apjomus, gan iedzīvotāju skaita samazināšanos, gan centrtieci uz lielajiem centriem. Viņš neizslēdz iespēju, ka reisu samazinājums varētu būt aptuveni 50 procenti un autobusu satiksme tiks arī saskaņota ar vilcienu satiksmi, tomēr tas nenozīmējot, ka, piemēram, uz Jelgavu vairs nekursēs autobusi.
Galvenokārt tikšot samazināti paralēlie reisi, jo esot nepieļaujami, ka gandrīz vienlaikus reisā dotas gan starppilsētu, gan vietējie pārvadātāji. «Konkrētu skaitļu, par cik tiks samazināti pārvadājumu apjomi, patlaban nav,» tā amatpersonas. Līdz 1. jūnijam tiks sniegti priekšlikumi, cik reisu tiks samazināts, taču pakāpeniski pārmaiņas maršrutos tikšot veiktas katru mēnesi.
Izlīdzinātas tikšot arī cenas, jo līdz šim starppilsētu maršrutos biļešu cenas bijušas dārgākas nekā vietējos. Īpaši cenu samazinājumu izjutīšot pasažieri īsajos maršrutos. Piemēram, maršrutā Līgatne – Cēsis biļete vietējam pārvadātājam maksājusi vienu latu, bet starppilsētu – 1,10 latus. Pēc jaunās shēmas biļete varētu maksāt 95 santīmus. U.Augulis uzsvēra, ka netiek izskatīta iespēja celt biļešu cenas. Atsaucoties uz ieceri izlīdzināt cenas, P.Salkazanovs norāda, ka no 1. jūnija biļetes cena maršrutā Jelgava – Rīga varētu maksāt 1,30 lati līdzšinējo 1,50 latu vietā.
Plānots īpaši vērsties pret nelegālajiem pārvadātājiem, jo gadā tie dotētajiem pārvadātājiem radot zaudējumus četru līdz astoņu miljonu latu vērtībā. Valsts ieņēmumu dienestam esot jābūt aktīvākam šajā jomā, jo tā esot atbildīga par nodokļu iekasēšanu.
Vienotā biļešu sistēma tikšot ieviesta 2012. gadā, un šogad tās izveide ir izmaksājusi 30 000 latu. Tāpat tikšot izskatīta iespēja noteikt autoostu kategorijas, kas ļautu konkrētos gadījumos samazināt pārvadātāju maksu autoostām.
Lai optimizētu pārvadātāju darbu, tikšot piesaistīti zinātnieki, kuri izveidošot efektīva uzņēmuma etalonu, pēc kura tad konkrētie uzņēmumi varēs pielīdzināt savas izmaksas. Patlaban esot pārvadātāji, kuri savas izmaksas ir optimizējuši, bet esot arī tādi, kuriem tas ir aktuāls uzdevums. Par to liecinot fakts, ka pārvadātājiem ir būtiski atšķirīga pakalpojuma pašizmaksa.
Foto: Ivars Veiliņš