23.9 °C, 3 m/s, 51.4 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāPlāno ievērojami samazināt starppilsētu pasažieru pārvadājumu apjomu; Jelgavai tas varētu iet secen
Plāno ievērojami samazināt starppilsētu pasažieru pārvadājumu apjomu; Jelgavai tas varētu iet secen
12/04/2011

Lai no dotācijām vietējiem un starppilsētu pasažieru pārvadājumiem šogad ietaupītu desmit miljonus latu, plānots «pārskatīt un optimizēt» maršrutu tīklu. Netiek izslēgta iespēja, ka reisu samazinājums varētu būt arī 50 procenti, tomēr precīzs apjoms būs zināms 1. jūnijā, šodien preses konferencē atzina satiksmes ministrs Uldis Augulis un Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Normunds Narvaišs. «Jelgavas Autobusu parka» (JAP) valdes loceklis Pēteris Salkazanovs gan prognozē, ka Jelgavai šis samazinājums varētu iet secen.

Ilze Knusle–Jankevica

Lai no dotācijām vietējiem un
starppilsētu pasažieru pārvadājumiem šogad ietaupītu desmit
miljonus latu, plānots «pārskatīt un optimizēt» maršrutu tīklu.
Netiek izslēgta iespēja, ka reisu samazinājums varētu būt arī 50
procenti, tomēr precīzs apjoms būs zināms 1. jūnijā, šodien preses
konferencē atzina satiksmes ministrs Uldis Augulis un
Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Normunds Narvaišs.
«Jelgavas Autobusu parka» (JAP) valdes loceklis Pēteris Salkazanovs
gan prognozē, ka Jelgavai šis samazinājums varētu iet
secen.

Kā stāsta P.Salkazanovs, pasūtītājam jeb
Autotransporta direkcijai saskaņā ar līgumu jebkurā brīdī ir
tiesības vienpusēji lemt par pasūtījuma apjoma samazināšanu līdz 50
procentiem. JAP pēdējo divu gadu laikā pārvadājumu apjoms ir
samazinājies par 43 procentiem – arī satiksmes ministrs atzinis, ka
nevienam citam pasažieru pārvadātājam Latvijā apjoms nav tik
ievērojami sarucis. Tieši tāpēc JAP valdes loceklis prognozē, ka
vēl lielāku samazinājumu Jelgavai ministrs neprasīs.

N.Narvaišs aģentūrai LETA uzsvēris, ka šogad
reisu skaits tiks samazināts, ņemot vērā gan samazinātos dotāciju
apjomus, gan iedzīvotāju skaita samazināšanos, gan centrtieci uz
lielajiem centriem. Viņš neizslēdz iespēju, ka reisu samazinājums
varētu būt aptuveni 50 procenti un autobusu satiksme tiks arī
saskaņota ar vilcienu satiksmi, tomēr tas nenozīmējot, ka,
piemēram, uz Jelgavu vairs nekursēs autobusi.

Galvenokārt tikšot samazināti paralēlie reisi,
jo esot nepieļaujami, ka gandrīz vienlaikus reisā dotas gan
starppilsētu, gan vietējie pārvadātāji. «Konkrētu skaitļu, par cik
tiks samazināti pārvadājumu apjomi, patlaban nav,» tā amatpersonas.
Līdz 1. jūnijam tiks sniegti priekšlikumi, cik reisu tiks
samazināts, taču pakāpeniski pārmaiņas maršrutos tikšot veiktas
katru mēnesi.

Izlīdzinātas tikšot arī cenas, jo līdz šim
starppilsētu maršrutos biļešu cenas bijušas dārgākas nekā vietējos.
Īpaši cenu samazinājumu izjutīšot pasažieri īsajos maršrutos.
Piemēram, maršrutā Līgatne – Cēsis biļete vietējam pārvadātājam
maksājusi vienu latu, bet starppilsētu – 1,10 latus. Pēc jaunās
shēmas biļete varētu maksāt 95 santīmus. U.Augulis uzsvēra, ka
netiek izskatīta iespēja celt biļešu cenas. Atsaucoties uz ieceri
izlīdzināt cenas, P.Salkazanovs norāda, ka no 1. jūnija biļetes
cena maršrutā Jelgava – Rīga varētu maksāt 1,30 lati līdzšinējo
1,50 latu vietā.  

Plānots īpaši vērsties pret nelegālajiem
pārvadātājiem, jo gadā tie dotētajiem pārvadātājiem radot
zaudējumus četru līdz astoņu miljonu latu vērtībā. Valsts ieņēmumu
dienestam esot jābūt aktīvākam šajā jomā, jo tā esot atbildīga par
nodokļu iekasēšanu.

Vienotā biļešu sistēma tikšot ieviesta 2012.
gadā, un šogad tās izveide ir izmaksājusi 30 000 latu. Tāpat tikšot
izskatīta iespēja noteikt autoostu kategorijas, kas ļautu konkrētos
gadījumos samazināt pārvadātāju maksu autoostām.

Lai optimizētu pārvadātāju darbu, tikšot
piesaistīti zinātnieki, kuri izveidošot efektīva uzņēmuma etalonu,
pēc kura tad konkrētie uzņēmumi varēs pielīdzināt savas izmaksas.
Patlaban esot pārvadātāji, kuri savas izmaksas ir optimizējuši, bet
esot arī tādi, kuriem tas ir aktuāls uzdevums. Par to liecinot
fakts, ka pārvadātājiem ir būtiski atšķirīga pakalpojuma
pašizmaksa.

Foto: Ivars Veiliņš