17.6 °C, 1.7 m/s, 96.9 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāPoliklīnikas vadītāja: «Šogad centīsimies atrisināt dzīvo rindu problēmu»
Poliklīnikas vadītāja: «Šogad centīsimies atrisināt dzīvo rindu problēmu»
12/02/2011

Nav šaubu, ka Jelgava, tāpat kā pārējās lielās pilsētas, no veselības aprūpes jomā veiktajām reformām, vismaz pakalpojumu pieejamības ziņā, cietusi vismazāk, jo šeit saglabājusies gan slimnīca, kurā regulāri tiek veiktas investīcijas, gan pārējās veselības aprūpes iestādes. Tomēr valsts apmaksāto pakalpojumu skaits un apjoms pa gadiem sarucis teju uz pusi, tāpat kā pacientu maksātspēja. Toties veikto izmeklējumu skaits ir pat audzis. Līdz ar to tikai nosacīti var teikt, ka veselības aprūpes pieejamība pacientiem saglabājusies iepriekšējā līmenī.

Jānis Kovaļevskis

Nav šaubu, ka Jelgava, tāpat kā pārējās lielās pilsētas, no
veselības aprūpes jomā veiktajām reformām, vismaz pakalpojumu
pieejamības ziņā, cietusi vismazāk, jo šeit saglabājusies gan
slimnīca, kurā regulāri tiek veiktas investīcijas, gan pārējās
veselības aprūpes iestādes. Tomēr valsts apmaksāto pakalpojumu
skaits un apjoms pa gadiem sarucis teju uz pusi, tāpat kā pacientu
maksātspēja. Toties veikto izmeklējumu skaits ir pat audzis. Līdz
ar to tikai nosacīti var teikt, ka veselības aprūpes pieejamība
pacientiem saglabājusies iepriekšējā līmenī.

Neskatoties uz samazināto valsts finansējumu veselības aprūpei,
Jelgavas poliklīnika, tāpat kā pilsētas slimnīca, 2010. gadu
noslēgusi bez zaudējumiem. Par to, kāda situācija šobrīd ir
veselības aprūpes jomā, saruna ar SIA «Jelgavas poliklīnika» valdes
locekli Annu Zīverti.

Vai, jūsuprāt, līdz šim realizētās reformas veselības
aprūpes jomā ir devušas gaidīto rezultātu?

Līdz šim vismaz vārdos visas reformas tika vērstas uz to, lai
vairāk līdzekļu novirzītu ambulatorajai aprūpei, tomēr faktiski
lielākā daļa līdzekļu joprojām tiek lielajām slimnīcām, kurās
ārstēšanās pēc būtības ir dārgāka. To apliecina arī skaitļi, jo
valsts apmaksāto pakalpojumu apjoms Jelgavas poliklīnikai 2011.
gadā, salīdzinot ar 2010. gadu, ir samazināts par 20 procentiem. Tā
tas turpinās jau trešo gadu pēc kārtas. Lielākā kļūda šajā ziņā
laikam bija tā, ka, apstākļu spiesti, sasteidzām šīs reformas un
atkāpāmies no iepriekš izstrādātā māsterplāna, kurš paredzēja
pakāpenisku pāreju no stacionārās uz ambulatoro aprūpi. Rezultātā
veselības aprūpe kļuvusi nepieejamāka, aug invaliditātes gadījumu
skaits un valsts kopējie izdevumi.

Kas būtisks pacientiem šogad mainīsies Jelgavas
poliklīnikā?

Ņemot vērā iepriekšējā gada pieredzi, kad decembra vidū kvotu
izsīkuma dēļ bijām spiesti pārtraukt valsts apmaksāto pakalpojumu
sniegšanu, esam sadalījuši pieejamo finansējumu pa mēnešiem. Līdz
ar to katru mēnesi par valsts finansējumu sniegsim pakalpojumus
ierobežotam pacientu skaitam. Tas gan neattiecas uz maznodrošinātām
personām un ģimenēm, kurām piešķirts trūcīgās statuss. Šiem
pacientiem tiek izdalīts atsevišķs finansējums bez noteiktajiem
kvotu ierobežojumiem. Tādēļ aicinu visus, kuri šobrīd ir nokļuvuši
finansiālās grūtībās un var saņemt maznodrošinātā vai trūcīgas
ģimenes statusu, izmantot šo iespēju un saņemt veselības aprūpes
pakalpojumus bez maksas.
 
Kā veidojas jūsu vadītās iestādes budžets?
2010. gadā 80 procentus no kopējā iestādes budžeta veidoja valsts
pasūtījums un pacientu līdzmaksājumi, 16 procenti ieņēmumu bija no
sniegtajiem maksas pakalpojumiem, bet atlikušos četrus procentus
veidoja ieņēmumi no apdrošināšanas sabiedrībām. Šī sadaļa,
salīdzinot ar 2009. gadu, ir sarukusi uz pusi, kas lielā mērā
izskaidrojams ar to, ka uzņēmumi un no valsts vai pašvaldību
budžeta finansētās iestādes pārsvarā gadījumu vairs neapdrošina
savus darbiniekus.

Vai šogad plānojat arī kādus ieguldījumus infrastruktūrā,
aparatūrā?

Esam sagatavojuši projekta pieteikumu Kohēzijas fonda programmai
par ģimenes ārstu tīkla attīstību. Jelgavas poliklīnikā ir astoņas
ģimenes ārstu prakses vietas, tādēļ atbalsta gadījumā esam
iecerējuši veikt pārbūves darbus poliklīnikas ēkas 2. stāvā, kur
tās izvietotas. Plānots sakārtot pacientu plūsmu, atdalīt ārstu
kabinetus no māsiņu darba vietām un iegādāties nepieciešamo
aparatūru. Šī projekta kopējās izmaksas ir 120 tūkstoši latu, no
kuriem 18 tūkstoši plānoti kā poliklīnikas līdzfinansējums. Ja viss
noritēs, kā plānots, projekta realizāciju varētu uzsākt jau martā.
Tāpat esam paplašinājuši poliklīnikas stāvlaukumu, uzlabojot
pieejamību. Šīs izmaiņas pacienti izjutīs jau pavasarī. Savukārt
ēkas vecajā korpusā plānojam izbūvēt jaunu liftu.

Kuri no pēdējos gados ieviestajiem poliklīnikas papildu
pakalpojumiem guvuši lielāko pacientu atsaucību?

Nevaram izdalīt kādus konkrētus pakalpojumus, jo akcentu vienmēr
esam likuši uz pakalpojumu kvalitāti un speciālistu
profesionalitāti. Mūsu rīcībā ir pietiekami moderna aparatūra, ko
novērtē arī pacienti. Pēdējos gados visvairāk esam ieguldījuši
rentgena aparatūrā, kas devis rezultātu – šobrīd jau dienas laikā
varam apkalpot līdz pat 150 pacientiem. Arī pārējās jomās ir
uzlabojusies izmeklējumu kvalitāte, un mūsu atzinumus ņem vērā arī
atzītākie nozares profesionāļi. Nav noslēpums, ka pirms kāda laika
Rīgas mediķiem pret reģionos veiktajiem izmeklējumiem un analīzēm
bija visai skeptiska attieksme, bet šobrīd tas tā vairs nav.

Pie kuriem speciālistiem veidojas vislielākās rindas uz
pieņemšanu?

Laikam jāsāk ar to, ka rindas pie speciālistiem uz valsts
apmaksātajiem pakalpojumiem nav nekas unikāls. Tā tas ir lielākajā
daļā Eiropas valstu. Rindas atkarīgas arī no katra konkrētā mediķa
darba specifikas, cik bieži pacientam jāvēršas pie speciālista.
Poliklīnikā vislielākās rindas ir pie acu ārsta. Atsevišķos
gadījumos tā var sasniegt pat 90 dienas. Rindas līdz 60 dienām
veidojas arī uz ultrasonogrāfiju, doplerogrāfiju un
ehokardioloģiskajiem izmeklējumiem. Pie pārējiem speciālistiem
pieraksts parasti nepārsniedz divas nedēļas.

Uz atsevišķiem pakalpojumiem, piemēram,
rentgenogrāfiskajiem izmeklējumiem, poliklīnikā joprojām darbojas
dzīvās rindas princips. Vai nav meklētas iespējas arī šeit izveidot
pieraksta sistēmu?

Šāds princips joprojām darbojas arī reģistratūrā un pie kases,
veicot samaksu par saņemto pakalpojumu. Kā labākais risinājums šim
jautājumam varētu būt rindu regulators, līdzīgi kā bankā. Šādas
sistēmas ieviešana izmaksātu ap 10 tūkstošiem latu. Otra iespēja ir
sadalīt laikus, kad pacientus pieņem dzīvajā rindā un kad veido
pierakstu. Kādu no šiem risinājumiem noteikti ieviesīsim jau
tuvākajā laikā, jo apzinos, ka strādājošiem cilvēkiem nav laika
pusi dienas pavadīt poliklīnikas rindā.

Pacienti nav apmierināti ar situāciju, ka viņiem pat pēc
standartizētu izmeklējumu rezultātiem jāierodas personīgi. Vai šos
rezultātus nav iespējams nosūtīt speciālistiem
elektroniski?

Te ir runa par e-medicīnas sistēmu, kura mūsu valstī vēl ir
ieviešanas stadijā. Faktiski tam esam gatavi, jo visi dati jau
šobrīd tiek elektroniski reģistrēti. Tomēr arī tas prasīs papildu
resursus, kas varētu atstāt iespaidu uz pakalpojuma pašizmaksu.
Plānojam, ka sāksim šīs sistēmas ieviešanu ar mūsu ģimenes ārstiem,
kuriem elektroniskā veidā nosūtīsim pacientu izmeklējumu
rezultātus. Jārēķinās gan, ka šiem jaunievedumiem būs nepieciešams
arī zināms pārejas laiks.

Kāpēc joprojām daudzi jelgavnieki izvēlas saņemt veselības
aprūpes pakalpojumus galvaspilsētā? Tas ir saistīts ar plašāku
pakalpojumu pieejamību vai ar citiem faktoriem?

Galvenokārt tas saistīts ar to, ka liela daļa jelgavnieku strādā
Rīgā. Zināmu lomu, protams, spēlēja arī tas, ka daudziem, īpaši
galvaspilsētā strādājošajiem, bija veselības apdrošināšanas
polises, tādēļ ne vienmēr tika samērota piedāvātā pakalpojuma
kvalitāte ar cenu. Šobrīd šī tendence ir mazinājusies – gan tādēļ,
ka sarucis apdrošināto personu loks, gan tādēļ, ka cilvēki vairāk
sākuši kalkulēt, vai konkrētais izmeklējums patiešām ir
nepieciešams. Jāņem vērā, ka mūsu valstī pastāvošā veselības
apdrošināšanas sistēma ir mazliet deformēta, jo katrs, kuram ir
polise, cenšas to izmantot pilnībā. Apdrošināšana pēc būtības
nedarbojas. Labāks risinājums noteikti būtu uzkrājošais
princips.

Pēc kādiem kritērijiem tiek aprēķināta poliklīnikai
piešķirtā valsts apmaksāto pakalpojumu kvota?

Aprēķins tiek veikts, ņemot vērā iepriekšējā gadā faktiski
apkalpoto pacientu skaitu un noteikto pakalpojuma cenu. Tomēr tas
nav absolūti. Kā jau minēju, mūsu gadījumā veikto izmeklējumu
skaits pat ir audzis, tomēr finansējums tik un tā samazināts. Arī
iepriekš noteiktās pakalpojuma cenas vairs īsti neatbilst
faktiskajām izmaksām. Piemēram, pašizmaksa analīžu veikšanai ir
būtiski augusi, jo dārgāki kļuvuši reaģenti un materiāli, bet
noteiktā likme saglabājusies iepriekšējā līmenī. Pakalpojumu cenas
noteikti būtu jāpārskata, jo jau sākotnēji tās tika noteiktas,
vadoties no tā, cik pārliecinoši savu viedokli aizstāvēja katra
konkrētā profesionālā asociācija, ne tik daudz pēc faktiskās
kalkulācijas.
 
Kāds ir vispārējais pacientu noskaņojums?
Diemžēl jāatzīst, ka pacientu noskaņojums nav tas pozitīvākais un
tas, protams, ietekmē arī mediķus. Bieži vien ikdienā, komunicējot
ar pacientiem, saņemam nepamatotus pārmetumus, un ar laiku šīs
emocijas uzkrājas. Profesionāli cenšamies norobežoties no pacientu
emocijām, tomēr ne vienmēr tas izdodas. Esmu pārliecināta, ka,
mainoties pacientu attieksmei pret mediķiem, situācija
uzlabotos.

Cik pamatots ir veselības ministra viedoklis, ka pacienti
par medikamentiem pagājušajā gadā pārmaksājuši septiņus miljonus
latu, un kā vērtējat ministrijas iniciatīvu uzlikt par pienākumu
pacientam pirmajā reizē izrakstīt lētāko medikamentu? Lai risinātu
šo problēmu, Igaunijā pērn pat tika realizēta sociālā kampaņa
«Vienīgā atšķirība ir cenā».

Jautājums par medikamentiem nav tik vienkāršs, jo neesmu
pārliecināta, ka mediķis apzināti izrakstītu dārgākas zāles. Katram
speciālistam darba gaitā ir uzkrājusies zināma pieredze par
dažādiem medikamentiem, un, ja tā ir pozitīva, tad kāpēc riskēt un
piedāvāt pacientam alternatīvu? Parasti dārgāki ir
oriģinālpreparāti, kuru izstrādē ieguldīti lieli līdzekļi.
Izstrādāto oriģinālpreparātu patentus iegādājas arī citas
farmācijas kompānijas, kuras tad arī piedāvā lētākus medikamentus,
bet to ārstnieciskais efekts ne vienmēr ir identisks. Arī savā
praksē priekšroku dodu oriģinālpreparātiem, īpaši jau gadījumos, ja
to cena ir līdzvērtīga citu ražotāju piedāvātajai
alternatīvai. 

Pēdējā laikā arvien biežāk izskan, ka daudzi mediķi dodas
labāk apmaksāta darba meklējumos uz ārvalstīm. Vai ar šo problēmu
ir saskārusies arī Jelgavas poliklīnika? Vai galvenais iemesls
patiešām ir atalgojuma līmenis?

Nevarētu teikt, ka medicīnas darbinieki, vismaz speciālistu līmenī,
būtu ļoti zemu atalgoti. Te gan jāņem vērā, ka liela daļa mediķu
strādā vairākās vietās, no kā veidojas pārslodze, un cilvēki
emocionāli izdeg. Arī no mūsu iestādes pagājušajā gadā divas
māsiņas aizbrauca strādāt uz Norvēģiju. Cik zinu, vairāki mūsu
pilsētas ārsti šobrīd strādā Anglijā, Francijā un Dānijā. Mūsu
mediķu izglītība atbilst visaugstākajām prasībām, tādēļ atrast
darbu Eiropā nav sarežģīti. Tomēr vismaz mūsu iestādē problēmas ar
personālu neveidojas. Piesaistīt speciālistus pat kļuvis mazliet
vieglāk saistībā ar vairāku veselības aprūpes iestāžu slēgšanu.
Problēmas ar speciālistiem veidojas reģionos. Piemēram, Saldū pat
nav ginekologa, pacienti brauc pie mums uz Jelgavu. 

Vai var teikt, ka gripas epidēmija pilsētā tuvojas
beigām?

Nē, jo šogad gripa ir īpaši smaga, ar izteiktām komplikācijām. 80
procentos gadījumu cilvēki slimo ar tā sauktās cūku gripas paveidu,
kam raksturīga augsta temperatūra līdz pat septiņām dienām un kaulu
laušana. Gripa ir ļoti smaga saslimšana, kuru bieži jauc ar
dažādiem vīrusiem. Šogad īpaši slimo bērni un jaunieši, kuriem nav
izstrādājusies imunitāte pret šo vīrusu, kurš bija izplatīts pirms
kāda laika. Mūsu iestādē janvārī gan reģistrēti tikai 19 gripas
gadījumi – varbūt tāpēc, ka poliklīnikas pacienti pārsvarā ir
vecāka gadagājuma cilvēki. Gripas epidēmija pilsētā zināmā mērā
saistīta ar to, ka cilvēki vairs nevakcinējas. Ja vēl 2005. un
2006. gadā vakcinējām aptuveni tūkstoti pacientu, tad šogad šis
skaitlis pat nesasniedz simtu, bet vakcinēšanās joprojām ir
drošākais veids, kā sevi pasargāt no saslimšanas.