15.3 °C, 5.5 m/s, 95.7 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāPriekšlikumi Hercoga Jēkaba laukuma rekonstrukcijai
Priekšlikumi Hercoga Jēkaba laukuma rekonstrukcijai
05/12/2010

Jelgavā notika Latvijas Teritoriālplānotāju asociācijas izbraukuma seminārs, kurā galvenais uzdevums bija piedāvāt jaunas idejas, kā attīstīt Hercoga Jēkaba laukumu. Jāsaka, ka pašvaldību šis jautājums nodarbina jau sen un ir rīkoti vairāki plenēri un semināri, kuru galvenais mērķis ir viens – ģenerēt idejas, lai atrastu vispiemērotāko. Tomēr arī šādos sabraukumos ir vīzijas, kas atkārtojas no reizes uz reizi. Biežāk dzirdētie priekšlikumi ir laukumā izveidot kanālu, kas sasauktos ar vēstures liecībām par Hercoga Jēkaba kanālu, kā arī pilsētā ienākošo transportu novirzīt vai nu pazemē, vai pa gaisa pārvadu. Ko šoreiz piedāvāja Latvijas Teritoriālplānotāju asociācijas biedri?

Jelgavā notika Latvijas Teritoriālplānotāju asociācijas
izbraukuma seminārs, kurā galvenais uzdevums bija piedāvāt jaunas
idejas, kā attīstīt Hercoga Jēkaba laukumu. Jāsaka, ka pašvaldību
šis jautājums nodarbina jau sen un ir rīkoti vairāki plenēri un
semināri, kuru galvenais mērķis ir viens – ģenerēt idejas, lai
atrastu vispiemērotāko. Tomēr arī šādos sabraukumos ir vīzijas, kas
atkārtojas no reizes uz reizi. Biežāk dzirdētie priekšlikumi ir
laukumā izveidot kanālu, kas sasauktos ar vēstures liecībām par
Hercoga Jēkaba kanālu, kā arī pilsētā ienākošo transportu novirzīt
vai nu pazemē, vai pa gaisa pārvadu. Ko šoreiz piedāvāja Latvijas
Teritoriālplānotāju asociācijas biedri?

Latvijas Teritoriālplānotāju asociācijas valdes priekšsēdētāja
Lolita Čače, apkopojot semināra dalībnieku priekšlikumus, definē
kopējo viedokli. Tā centrālais motīvs ir doma, ka Hercoga Jēkaba
laukumam ir jādod skaidrs telpisks ietvars:
• K.Barona iela, kas atrodas starp laukumu un kultūras namu, ir
jāslēdz. Uz pasākumiem satiksmei jāslēdz arī Lielās ielas
posms;
• lai iezīmētu telpu, kur sākas laukums, Lielajā ielā varētu mainīt
profilu un šo posmu izveidot no cita materiāla;
• laukuma rietumu pusē, kur atrodas piecstāvu apbūve, varētu
izbūvēt transformējamus tirdzniecības paviljonus un gājēju ielu,
kas atdalītu apbūvi no laukuma;
• laukuma austrumu pusē jāliek lielāki apbūves akcenti, te
iederētos pilsētas domes ēka vai cits sabiedrisks objekts,
piemēram, kultūras centrs, bibliotēka, izstāžu zāle;
• laukumā neiederētos bērnu rotaļu zona, jo tā aizņem daudz vietas,
bet var izvietot transformējamus objektus – batutu, šūpoles;
• arī apbūvējot laukumu, paliks pietiekami plaša vieta, kur
pulcēties cilvēkiem nozīmīgos svētkos. Pēc teritorijas plānotāju
aprēķiniem, laukumā ietilps 5000 – 6000 cilvēku.

 «Šodien laukumā nav ko darīt»

 Ilma Valdmane, arhitekte,
Ekonomikas un kultūras augstskolas pasniedzēja:

«Es studentiem lasu lekciju kursu «Apdzīvoto vietu ilgtspējīga
attīstība», kurā apskatīti kompaktas pilsētas, jauktas zemes
izmantošanas, transporta plānošanas un publiskās ārtelpas jēdzieni.
Par šīm tēmām Eiropā un pasaulē ir izstrādāti koncepti un teorijas,
radušās kustības, lai tās īstenotu. Ir pilsētas, kur šie principi
tiek konsekventi īstenoti, – Barselona, Liona, Kopenhāgena,
Portlenda.

Atslēga ir mūsdienu pilsētplānošanas principi – pievilcīgas
pilsētvides veidošana iedzīvotājiem, pilsētas centru pielāgošana
jaunām sabiedriskajām funkcijām, esošo apbūves teritoriju racionāla
un efektīva izmantošana, jaukta zemes izmantošana un
daudzveidība.

Runājot par Hercoga Jēkaba laukumu Jelgavā, tajā jāapvieno
vismaz astoņas funkcijas. Laukumam jābūt tādam, lai tajā ir, kur
apsēsties, ir iespēja izklaidēties, baudīt mākslu, klausīties
mūziku, lai var paēst, lai manāms vēstures konteksts, lai te ir
iespēja satikt cilvēkus, iepirkties. Kāpēc nepieciešams paplašināt
laukuma funkcijas? Jo tikai ar daudzveidību var piesaistīt
cilvēkus. Ko darīt? Vienā laukuma pusē noteikti nepieciešama
apbūve, tur varētu izvietot dažādus veikaliņus, salonus,
kafejnīcas, maiznīcas, lai ir, kas piesaista cilvēkus. Tāpat
laukumā noteikti jābūt soliņiem un jāskan «dzīvajai» mūzikai.
Šobrīd šajā laukumā cilvēkiem tā īsti nav ko darīt.

Otra lieta ir, ka pilsētā nepietiek ar vienu ievērojamu vietu –
ielu vai laukumu, ir jāveido publisko telpu sistēma. Un te nav
būtiski, cik katrs centrs ir liels vai mazs, galvenais, lai dažādas
nozīmīgas publiskas vietas tiek sasaistītas kājāmgājēja maršrutā.
Manuprāt, Jelgavā jau pie tā tiek strādāts, un visspilgtāk to
apliecina netālu no laukuma esošais atjaunotais Svētās Trīsvienības
baznīcas tornis. Tāpat salīdzinoši netālu ir Jelgavas pils un
promenāde Lielupes krastā. Arī tās ir vietas, kur pulcējas cilvēki,
un, ja Hercoga Jēkaba laukumā būs ko darīt, gājēji plūdīs uz
to.

Vēl būtu jārisina jautājumi, kas saistīti ar transporta kustību
gar laukumu. Lielā iela ir nozīmīga pilsētas maģistrāle, un tai
pašlaik nav alternatīvas, tomēr vajadzētu panākt, ka ap laukumu ir
transporta daudzveidība – lai ērti ir gan autovadītājiem, gan
velosipēdistiem, gan gājējiem. Lai radītu līdzvērtīgas iespējas
visiem satiksmes dalībniekiem, pasaulē tiek pielietoti dažādi
tehniski risinājumi un paņēmieni, kas nemaksā dārgi, tostarp ātruma
ierobežojumi atsevišķos ielas posmos. Ievērojamākie pilsētplānotāji
uzskata, ka transports (gājēji vai automašīnas) pazemē ir sava
veida diskriminācija un nevienlīdzība, tāpēc, manuprāt, arī Jelgavā
nevajadzētu satiksmi «laist pazemē».

Ir vēl divi mūsdienu pilsētplānošanas principi, kas attiecas uz
laukumiem. Pirmkārt, tam jābūt universālam un viegli
transformējamam, lai tam būtu maksimāls pielietojums. Nevajadzētu
laukumā būvēt lielas, stacionāras konstrukcijas un būves, lai tajā
varētu izvietot, piemēram, karuseļus. Vēl laukumam jābūt pieejamam
visiem, arī cilvēkiem ratiņkrēslā, ar bērnu ratiņiem,
velosipēdistiem. Otrkārt, laukuma mērogam jābūt tādam, lai cilvēks
tajā nejustos pazudis. Ja Hercoga Jēkaba laukums būs tukšs, tas būs
par lielu, bet to varētu risināt ar apstādījumiem. Vienā vietā
varētu būt pilsētas egle, bet citur – sagrupēti apstādījumi.

Visbeidzot – ir divu veidu laukumi: laukums kā galamērķis un
laukums kā vieta, ko šķērso. Plānojot Hercoga Jēkaba laukumu,
jāpatur prātā, ka tas ir gan galamērķis, gan tranzīta ceļš
gājējiem.» 

Nepieciešams balsta elements –
moderna bibliotēka, konferenču centrs, izstāžu zāle

Vents Grietēns, «Projektu biroja Grietēns un Kagainis»
arhitekts:

«Jebkurā pilsētā ir nepieciešams savs kodols, centrs – vieta, kur
kulminē publiskās aktivitātes, kur satikties. Tāds pēc būtības ir
Hercoga Jēkaba laukums. Pašlaik šis laukums ir kā paplašināta ielas
telpa ar tranzīta funkciju – gan transportam (Lielā iela, Uzvaras
iela), gan gājējiem (maršrutā stacija–tirgus). Laukuma izvietojums
un forma (neregulārā) ir atšķirīga no vēsturiskās (regulārās), kā
arī retinātā un savērstā apbūve austrumu malā padara to bezveidīgu
un izplūdušu. Ar Uzvaras ielas trīs braukšanas joslām un
bezpersonisko apbūvi gar to ir iznīcināta jebkāda sasaiste ar upes
promenādi.

Risinājuma meklējumi šai tēmai aizsākās jau 2004. gadā, kad tika
rīkots pirmais arhitektu plenērs, un turpinās vēl šobrīd,
apspriežot to plānotāju forumā. Idejiski domas un idejas
pamatvirzienos sakrīt.

Lai Hercoga Jēkaba laukumam atgrieztu tā saturu pilsētas
struktūrā, būtu nepieciešams mazināt piegulošo maģistrālo ielu
transporta plūsmu – Akadēmijas ielu pārveidot par divvirzienu
kustības (tādā veidā mazinot arī Čakstes bulvāra noslodzi) un
ierobežot transporta plūsmu pa Lielo ielu, daļēji to novirzot pa
Uzvaras un Dobeles ielu. Savukārt Uzvaras ielas un K.Barona ielas
posmiem gar laukumu vajadzētu nomainīt asfalta segumu ar bruģakmens
segumu, tā izveidojot vienotu ieseguma koncepciju ar laukumu. Vēl
viens pasākums, kas atgrieztu laukumam tā cilvēkmērogu un piešķirtu
motivētu funkciju, būtu nelieli, bet akcentēti apbūves elementi gar
Uzvaras ielu ar uzsvērtu akcentu dienvidaustrumu stūrī – tādā veidā
radot laukuma fonu un paša laukuma balsta elementu. Tur varētu būt,
piemēram, moderna digitālā publiskā bibliotēka, konferenču centrs,
izstāžu zāle, kinoteātris.

Lai mazinātu rietumu malas piecstāvu apbūves lielā mēroga
ietekmi, varētu veidot nelielu vienstāva paviljona tipa apbūvi
paralēli šīm piecstāvu ēkām un savienot esošo un perspektīvo
pasāžas veidā – izveidotos organisks Katoļu ielas turpinājums (tā
arī varētu būt gājēju iela) tirdzniecības ieliņas veidolā. Centrālā
daļa būtu jāveido kā atklāts publiskais laukums ar kādu ūdens
klātbūtnes elementu. Šo laukumu varētu izmantot dažādiem publiskiem
pasākumiem – tirdziņiem, sarīkojumiem, slidošanai, ielu
basketbolam, Ledus un Smilšu skulptūru festivālam, ielu kafejnīcām
un tamlīdzīgi –, un tā būtu dinamiska transformējama vide jeb
vieta, kur viss notiek. Tādā veidā laukums iegūtu saturu. Tas tiktu
atdots pilsētniekiem.

Kā pastaigu un klusie laukumi varētu darboties pārējie skvēri un
parki, kuri izkārtojušies paralēli galvenajām gājēju maģistrālēm
gar Pasta ielu un Katoļu ielu.

Tiesa, jāpatur prātā, ka Jelgavas sociālā struktūra ir stipri
atšķirīga ziemā un vasarā – studentu īpatsvars ir ļoti jūtams. Šī
sabiedrības kategorija ir iniciatīvas un enerģijas pilna, ar
atšķirīgu dzīves ritmu un milzu potencēm. Ja viņiem kopā ar citiem
aktīvajiem cilvēkiem izveidotu īpašu pilsētvides telpu – laukumu –,
domāju, centrā atgrieztos īsta dzīvība, pilsēta iegūtu jaunus
vaibstus.»

Lielā iela «jāpiebremzē»

Ilze Rukšāne, LLU Lauku inženieru fakultātes ainavu
arhitektūras un plānošanas 4. kursa studente:

«Pilsētas centrs ir vieta, kas akumulē pilsētniekus, un parasti
tāda vieta ir vecpilsēta, bet Jelgavā vēsturiski šāda vieta, kur
kūsāja dzīve, bija Tirgus laukums jeb tagadējais Hercoga Jēkaba
laukums. Tā kā laukums atrodas salīdzinoši netālu no dzelzceļa
stacijas, šo attālumu ir viegli pārvarēt kājām, tāpēc noteikti būtu
jādomā, kā panākt, lai cilvēki neizjustu nepieciešamību pa pilsētas
centru un maršrutu stacija–laukums pārvietoties ar automašīnu.
Viens no variantiem ir šajā maršrutā radīt dzīvību, kas mudinātu
cilvēkus iet kājām. Otrs veids ir ierobežot satiksmi laukuma
tuvumā. Arī Jelgavā varētu izmantot metodi, kas pasaulē kļūst
arvien populārāka, – dalītās telpas metodi, kas nozīmē, ka
autovadītāji un gājēji, un velosipēdisti ir vienlīdzīgi. Ielas un
ietves iesegumam būtu jābūt vienā līmenī, to atdalīšanai jāizmanto
nevis tradicionālie bortakmeņi, bet citas metodes – ieseguma
materiāla maiņa, stabiņi, bortakmeņi ar maksimālo augstumu divi
centimetri. Tas ļautu uz lieliem pasākumiem, slēdzot ielas posmu,
iegūt plašu pulcēšanās vietu. Līdzīgi ir Rīgā, kad, piemēram,
pilsētas svētkos, 18. novembrī, tiek aizslēgta 11. novembra
krastmala un tur pulcējas cilvēki. Un tas, ka transportam nebūs kur
palikt, ir tikai atruna – Rīgas piemērs pierāda, ka, pareizi
plānojot, var atrast ceļu, kā transportam nokļūt tur, kur
nepieciešams. Šādā veidā veidoti laukumi daudzviet Eiropā –
Beļģijā, Dānijā, Francijā un citur.

Savukārt pats laukums ar notikumu palīdzību jāveido kā vieta,
kur atpūsties. Tas, ka laukums bija izraudzīts par Ledus skulptūru
festivāla norises vietu, bija solis pareizajā virzienā. Tomēr
vairāk un atraktīvāk vajadzētu izmantot līdzās esošo ēku pirmā
stāva fasādes un izvietot tur kafejnīcas un citas vietas, kur
cilvēki vēlētos palikt, pasēdēt. Hercoga Jēkaba laukumam ir visas
iespējas atgūt bijušo centra statusu un atkal kļūt par satikšanās
vietu, tikai laukumam un blakus teritorijām jāpiemēro mūsdienām
atbilstošas funkcijas un estētiskais veidols. Tagad tur atrodas
ēdnīca un lietotu apģērbu veikals – vietas, uz kurām cilvēks neiet
pārāk bieži.»

Sagatavoja Ilze Knusle-Jankevica, foto Ivars Veiliņš