«Tieši pirms pieciem gadiem, kad Ministru kabinets pieņēma jaunos noteikumus, kas paredz: lai strādātu par profesionālu autovadītāju, nepieciešams profesionālās kompetences apliecinājums jeb 95. kods, šos kursus uzreiz arī pabeidzu un praktiski kā viens no pirmajiem valstī ieguvu šo sertifikātu. Tā kā tas ir derīgs piecus gadus, šobrīd ir pienācis termiņš, kad tiesības jāmaina. Esmu jau padzirdējis, ka tas nav gluži tik vienkārši kā ar «parastajām» tiesībām – dodies uz CSDD un tās apmaini. «Jelgavas Vēstnesis» nesen rakstīja par apmācību tiem, kuri vēl nav ieguvuši 95. kodu, bet negribas ticēt, ka arī tiem, kas jau to ieguvuši, atkal ir jādodas uz kursiem. Vai varētu, lūdzu, uzzināt, kāda ir kārtība, lai atjaunotu tiesības ar 95. kodu?» «Jelgavas Vēstnesim» jautā lasītājs.
www.jelgavasvestnesis.lv
Kā «Jelgavas Vēstnesim» skaidro CSDD, tiešām ik pēc pieciem gadiem, lai atjaunotu 95. kodu, profesionāliem šoferiem atkal ir jādodas uz paša izvēlētu autoskolu un tur jānoklausās apmācības programma 35 stundu garumā. Pēc programmas noklausīšanās šoferis saņem autoskolas izsniegtu apliecību, ar kuru tad arī dodas uz CSDD mainīt tiesības. CSDD autovadītāja apliecības maiņa izmaksā 22,05 eiro. Līdzi jāņem autoskolas izsniegtā apliecība par kursa noklausīšanos, vecās tiesības, pase, kā arī jābūt izietai autovadītāju medicīniskās apskates komisijai. Taču, kā uzsver CSDD, profesionālajiem šoferiem jārēķinās, ka arī kursa noklausīšanās autoskolā ir maksas pakalpojums, bet to jau regulē katra autoskola.
«Jelgavas Vēstnesis» aptaujāja vairākas pilsētas autoskolas, un vidēji kursa noklausīšanās 35 stundu garumā šoferiem maksā ap 70 eiro: piemēram, K.Ustupa autoskolā maksa ir 70 eiro, «Mustangā» – 69 eiro, «Citā autoskolā» – 78 eiro.
Ko māca šajos kursos? Pamattēmas nosaka Ministru kabineta noteikumi, taču pašu programmu veido katra autoskola individuāli. Šobrīd vienas un tās pašas lekcijas klausās gan tie, kuriem koda vēl nav, gan tie, kuri jau sāk mainīt tiesības. «Es negribētu teikt, ka tā ir lieka laika un naudas tērēšana – piecu gadu laikā valstī tomēr mainās likumdošana, ir dažādas novitātes profesionālo šoferu darbā, un to ir lietderīgi zināt,» uzskata «Citas autoskolas» vadītājs Ainārs Keišs.