No šīs nedēļas pakāpeniski ievieš izmaiņas satiksmes organizācijā Lielajā un Raiņa ielā. Uzzini, kādas izmaiņas būs jāņem vērā visiem satiksmes dalībniekiem!
Jānis Kovaļevskis
17. aprīļa Ceļu satiksmes kustības drošības komisijas sēdē, pamatojoties uz satiksmes vadības sistēmas audita rezultātiem, pieņemts lēmums mainīt satiksmes organizāciju Lielajā un Raiņa ielā. Komisijas priekšsēdētājs Jelgavas pilsētas domes priekšsēdētāja vietnieks Jurijs Strods norāda, ka sākotnēji, veidojot satiksmes organizācijas modeli, minētajās ielās lielākais akcents tika likts uz satiksmes drošības jautājumiem, maksimāli samazinot iespējamās konfliktsituācijas uz ceļa. «Prakse apliecināja, ka drošības kritērijus esam izpildījuši ar uzviju, jo negadījumu skaits ir samazinājies vairāk nekā uz pusi, bet, pieaugot satiksmes intensitātei, sabiedrībā veidojās pieprasījums sabalansēt drošības jautājumus ar raitu autotransporta plūsmu pilsētā, tādēļ pašvaldības iestāde «Pilsētsaimniecība» veica satiksmes vadības sistēmas auditu, kurā, modelējot dažādas situācijas, tika piedāvāti risinājumi, kā uzlabot satiksmes organizāciju, ņemot vērā visu satiksmes dalībnieku intereses. Satiksmes dalībniekiem jāapzinās, ka līdz brīdim, kamēr tiks izbūvēts Ziemeļu apvedceļš, būs jāsamierinās ar zināmām neērtībām, jo pilsētas centrā esošie tilti pār Driksu un Lielupi intensīvākās satiksmes laikā ir pārslogoti – aptuveni trešdaļa autovadītāju brauc tranzītā cauri pilsētai,» stāsta J.Strods.
«Pilsētsaimniecības» vadītājs Andrejs Baļčūns apstiprina, ka izmaiņas plānots ieviest pakāpeniski aptuveni mēneša laikā un galvenais uzsvars tiks likts uz gaidīšanas laika samazināšanu pie luksoforiem kā autovadītājiem, tā gājējiem. «Atbilstoši mūsu aprēķiniem pēc veiktajām izmaiņām Lielās ielas ceļa posmu no Dambja ielas krustojuma līdz Čakstes bulvārim normālos satiksmes apstākļos, šķērsojot astoņus krustojumus, turpmāk varēs veikt aptuveni trīs minūtēs līdzšinējo piecu minūšu vietā, bet gājējiem zaļās gaismas signāls paralēli Lielajai un Raiņa ielai turpmāk tiks dots automātiski līdz ar autotransporta plūsmu,» skaidro A.Baļčūns, piebilstot, ka viens no faktoriem, kas ietekmēja līdzšinējo satiksmes organizācijas modeli, ir arvien pieaugošā satiksmes intensitāte – ja vēl 2010. gadā Lielās ielas un Čakstes bulvāra krustojumu šķērsoja līdz 20 tūkstošiem autotransporta vienību diennaktī, tad šobrīd to skaits jau pārsniedz 30 tūkstošus.
Visos krustojumos Lielās ielas posmā no Dambja ielas līdz Jāņa Čakstes bulvārim gājējiem zaļo gaismu plānots ieslēgt kopā ar transporta zaļo gaismu paralēli Lielajai ielai pat tad, ja gājējiem nav nospiesta izsaukuma poga, bet sekunžu skaitītāji ieslēgsies tikai tad, ja būs nospiesta izsaukuma poga. Šīs izmaiņas gājējiem samazinās gaidīšanas laiku pie luksofora.
Lielās–Dambja ielas krustojums:
• gājējiem zaļās gaismas signāls paralēli Lielajai ielai tiks dots automātiski ar autotransporta plūsmu;
• šķērsojot Lielo ielu, tāpat kā iepriekš, būs jānospiež izsaukuma poga pie luksofora.
Lielās–Pulkveža Oskara Kalpaka ielas krustojums:
Lielās–Pētera ielas krustojums:
• šķērsojot Lielo ielu, tāpat kā iepriekš, būs jānospiež izsaukuma poga pie luksofora;
• Lielās ielas autotransporta plūsma abos virzienos tiks apvienota vienā fāzē, izmantojot «sarkanā krusta» indikatoru, lai informētu vadītājus par to, ka plūsma virzienā no centra ir apturēta, lai veiktu kreiso pagriezienu uz Pulkveža Brieža ielu, bet kreiso pagriezienu uz Pētera ielu, pēc kura ir mazs pieprasījums (līdz 9 automašīnām stundā), varēs veikt pie kopējā zaļā signāla.
Lielās–Mātera ielas krustojums:
• Lielās ielas autotransporta plūsma abos virzienos tiks apvienota vienā fāzē, izmantojot «sarkanā krusta» indikatoru, lai informētu vadītājus par to, ka plūsma virzienā no Pētera ielas ir apturēta un droši var veikt kreiso pagriezienu uz Mātera ielu virzienā no centra. Kreiso pagriezienu uz Mātera ielu virzienā no Pētera ielas varēs veikt pie kopējā zaļā signāla.
Lielās–Pasta ielas krustojums:
• kustību plānots organizēt trijās fāzēs. Virzienā no Katoļu ielas transporta kustība tiks organizēta pa joslām: labā josla – tikai taisni, kreisā josla – tikai pa kreisi, jo pagriezienu uz Pasta ielu no kreisās joslas veic aptuveni 65 procenti autovadītāju. Izmainot satiksmes organizāciju, palielināsies krustojuma caurplūde, jo laikā, kad brauks transports no Mātera ielas puses, būs atļauts braukt labajā joslā esošajiem transportlīdzekļiem no Katoļu ielas puses.
Lielās–Akadēmijas ielas krustojums:
• plānots sadalīt gājēju pāreju pār Lielo ielu divās daļās: 1. – Lielā iela, 2. – Uzvaras iela. Tas uzlabos transporta plūsmu no Lielās ielas uz Uzvaras ielu un samazinās gaidīšanas laiku pārējiem satiksmes dalībniekiem.
Lielās–Katoļu ielas krustojums:
Lielās ielas–Jāņa Čakstes bulvāra krustojums:
• vienā luksoforu darbības fāzē tiks apvienota Lielās ielas plūsma abos virzienos, izmantojot «sarkanā krusta» indikatoru, lai informētu vadītājus par to, ka plūsma virzienā no centra puses ir apturēta, lai veiktu kreiso pagriezienu uz Jāņa Čakstes bulvāri virzienā no Rīgas. Kreiso pagriezienu uz Jāņa Čakstes bulvāri virzienā uz viesnīcu «Jelgava» plānots veikt pie kopējā zaļā signāla;
• tiks samazināts zaļās gaismas degšanas ilgums transportam, kas veic labo pagriezienu no Jāņa Čakstes bulvāra uz Rīgas pusi, tādā veidā samazinot transporta intensitāti Jāņa Čakstes bulvārī, jo turpmāk šo rekreācijas zonu izmantot tranzīta plūsmai vairs nebūs tik ērti kā šobrīd.
Satiksmes organizācijas izmaiņas Raiņa ielā
• Raiņa ielas krustojumos ar Mātera, Pasta, Katoļu un Akadēmijas ielu gājējiem zaļo gaismu plānots ieslēgt kopā ar transporta zaļo gaismu paralēli Raiņa ielai pat tad, ja gājējiem nav nospiesta izsaukuma poga, bet sekunžu skaitītāji ieslēgsies tikai tad, ja būs nospiesta izsaukuma poga. Šīs izmaiņas gājējiem samazinās gaidīšanas laiku pie luksofora. Šķērsojot Raiņa ielu, tāpat kā iepriekš, būs jānospiež izsaukuma poga;
• ņemot vērā to, ka pēc Lielās un Raiņa ielas rekonstrukcijas ir mainījusies transporta plūsma Raiņa ielas un Mātera ielas krustojumā, Satiksmes kustības drošības komisijā pieņemts lēmums mainīt galvenās ielas statusu no Mātera uz Raiņa ielu, jo 62 procenti transporta plūsmas ir pa Raiņa ielu, bet tikai 38 procenti – pa Mātera ielu.
Foto: Ivars Veiliņš