Gribi nopirkt Jelgavas biznesa parku, Jelgavas tipogrāfiju, Lielupes promenādi vai varbūt pilsētas slimnīcu? Nav problēmu! Tas par īpašiem Jelgavas latiem iespējams 4. vidusskolas 7. klases skolēnu izstrādātajā spēlē «Jelgavas monopols», ko klasesbiedri izveidojuši Jelgavas pētniecisko darbu konkursā «Izzini Jelgavu!», spēlē ļaujot labāk iepazīt pilsētu un gūt pirmās iemaņas darījumos ar nekustamajiem īpašumiem. Skolēni uzskata, ka šis produktus varētu būt labs pilsētas prezentācijas materiāls.
Ritma Gaidamoviča
«Monopols» ir viena no populārākajām spēlēm pasaulē, kuru labprāt spēlē arī 4. vidusskolas puiši jaunās spēles autori Mārtiņš Runkulis, Kārlis Bušmanis, Kārlis Žūriņš, Kristers Grava, Dzintars Brūvers un Klāvs Pumpuriņš. Puiši nenoliedz, ka vienaudžiem šodien ļoti patīk datorspēles, taču tomēr nolēmuši, ka jārada spēle, kas ļautu jautri pavadīt laiku draugu kompānijā un reizē būtu arī izglītojoša.
«Ar savu darbu vēlamies parādīt, ka Jelgavu var iepazīt, ne tikai dodoties ekskursijās vai lasot uzziņu literatūru. To var darīt arī citā interesantā un aizraujošā veidā – spēlējot spēli,» spriež Mārtiņš.
Jauniešu izgudrotajā spēlē katram spēlētājam pie starta tiek piešķirti 4 610 000 īpašie Jelgavas lati, kurus katrs lieto pēc saviem ieskatiem, lai saimniekotu gudri nekustamā īpašumu tirgū un nebankrotētu, cīnoties spēlē par uzvaru.
«Jelgavas monopolā» spēlētājiem tiek dota iespēja iegādāties 22 dažādus tūrisma un sabiedriskos objektus, kā arī uzņēmumus pilsētā – Lielupes krasta promenādi par 300 000 Jelgavas latiem, «Amo Plant» par miljonu, kas ir dārgākais objekts spēlē, Zemgales Olimpisko centru par 800 000 latiem, autoostu – par 240 000, Jelgavas tipogrāfiju par 900 000 Jelgavas latiem, bet viņu skolu – 4. vidusskolu – var nopirkt par 450 000 latiem. Jautāti par objektu izvēli, puiši stāsta, ka vispirms meklējuši tos, kas potenciālajiem biznesmeņiem jeb spēlētājiem varētu šķist saistoši. «Atšķirībā no klasiskās spēles mūsu mērķis nebija to veidot tikai kā īpašumu pirkšanu un pārdošanu – mēs gribējām, lai spēlētāji reizē iepazīst Jelgavas populārākos ražošanas, kultūras, vēstures un dabas objektus,» piebilst Mārtiņš. Cenas gan esot pašu izfantazētas, ne balstītas uz ekonomiskiem aprēķiniem.
Lai vēl vairāk spēli sasaistītu ar pilsētu, tajā ir īpaši spēles lauciņi ar Jelgavas logo, uz kura uzkāpjot dalībniekam jāatbild uz jautājumu, kas saistīts ar Jelgavu, tādējādi papildinot savas zināšanas. Piemēram, kādās krāsās ir Jelgavas karogs; kas attēlots Jelgavas ģerbonī; kas ir LLU?
Tāpat šajā spēlē ir savs cietums – Jelgavas cietums, bet, uzkāpjot uz lauciņiem ar sarkanajām izsaukuma zīmēm, spēles dalībnieks ņem kartīti «Iespēja» un izpilda minētos nosacījumus, piemēram, «Bez maksas izkļūstat no cietuma». Uzejot uz lauciņa «Bezmaksas stāvvieta», var veikt darījumus. Uz saviem īpašumiem celt mājas, viesnīcas vai kaut ko nopirkt izsolē.
Puiši spēli jau nodevuši testēšanai arī saviem klasesbiedriem, kuri atzīst, ka tā iemāca jaunas lietas, sniedz ziņas par Jelgavu un reizē pamāca, kā rīkoties ar naudu.
Paši puiši uzskata, ka spēle labi noderētu arī Jelgavas popularizēšanai vai kā suvenīrs. «Mūsuprāt, ar spēli var radīt interesi citos cilvēkos apmeklēt Jelgavu,» spriež puiši.
Vērtējot puišu ideju, žūrijas pārstāve Jelgavas reģionālā Tūrisma centra Tūrisma nodaļas vadītāja Vita Kindereviča teic: «Manuprāt, puišu ideja ir ļoti interesanta un noteikti izmantojama. Nav diskusijas par to, ka «Monopols» ir ļoti populāra spēle, taču, pielāgojot to Jelgavas situācijai, man šķiet, tas kļūst vēl aizraujošāks. Turklāt atzinīgi ir novērtējams, ka spēle ļauj tās dalībniekiem tuvāk iepazīt pilsētu. Puišiem ir izdevies veiksmīgi izvēlēties Jelgavas objektus, tāpat viņi tajā iekļāvuši jauno Jelgavas pilsētas logo.»
V.Kindereviča atzinīgi novērtē puišu radošumu, izvēloties spēles figūras jeb kauliņus, kas veidoti saistībā ar Jelgavu: Sprīdītis, Students, Piena paka, Tornis, Alnis un Grāmata.
«Jāuzsver, ka puišiem izdevies arī izveidot kvalitatīvu vizuālo noformējumu. Šis ir gatavs produkts, tikai vajag atrast sponsoru! Spēli noteikti var izmantot kā prezentācijas materiālu, piedāvājot plašākai auditorijai, tikai jāņem vērā, ka tā uzrunās galvenokārt jelgavniekus. Taču «Jelgavas monopols» noteikti veicinās lokālpatriotismu,» pārliecināta ir V.Kindereviča.
Foto: Ivars Veiliņš