21.6 °C, 2.7 m/s, 56.2 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaSkolēnus iedvesmo entuziasms, ar kādu stāsta par ekonomiku
Skolēnus iedvesmo entuziasms, ar kādu stāsta par ekonomiku
20/02/2018

«Sākumā man nebija izpratnes, kādēļ man nepieciešams zināt standartnovirzes aprēķināšanas formulu, bet to es sapratu jau pirmajā darba dienā,» atklāj «Swedbank» Finanšu institūta vadītājs Reinis Jansons, kurš pirmdien vadīja ekonomikas stundu Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas 12. klasei, apliecinot skolēniem, ka daudzas lietas, kam viņi neredz pielietojumu skolas laikā, iespējams, noderēs profesionālajās gaitās. Mācību stunda notika izglītības programmas «Iespējamā misija» akcijas «Iedvesmo mācīties!» gaitā.

Mācību stunda bija veltīta statistikas tēmai, un tās ievadā
R.Jansons aicināja skolēnus atsaukt atmiņā iepriekš iegūtās
zināšanas par akcijām, obligācijām un statistikas nozīmi akciju
svārstībās, papildinot tās ar savā profesionālajā darbībā gūtajām
atziņām. «Akcijas būtībā iegādājas divu iemeslu dēļ – ar mērķi
nopelnīt no to vērtības svārstībām, proti, nopirkt tās lētāk un
pārdot dārgāk, kā arī lai iegūtu daļu no īpašuma,» atklāja
R.Jansons. Viņš aicināja skolēnus minēt faktorus, ko investors
galvenokārt izvērtē, pieņemot lēmumu investēt kādā no uzņēmumiem.
Pēc skolēnu domām, būtiski ir, kādu produktu uzņēmums piedāvā – cik
tas ir potenciāls –, kādi ir uzņēmuma mērķi un noieta tirgi. Bet
R.Jansons papildināja, ka ļoti būtisks faktors ir arī komanda, kas
vada uzņēmumu.

Skolēnus visvairāk interesēja jautājumi par krioptovalūtu jeb,
kā «Swedbank» pārstāvis to nosauca, spēļu naudu, kas pēdējā laikā
izraisījusi lielu sabiedrības interesi – populārākais kriptovalūtas
veids ir Bitcoin. «Tā ir virtuāla valūta, ko nav emitējusi neviena
valsts, tādēļ to pat nevarētu dēvēt par valūtu. Kriptovalūtas
tirdzniecība ir balstīta uz spekulāciju, un tai nav noteiktas
vērtības, tādēļ nevar objektīvi novērtēt, vai cena par vienu tās
vienību ir augsta vai zema,» skaidroja R.Jansons. Viņš uzsvēra, ka
tāpat šobrīd nav iespējams pierādīt šādas naudas izcelsmes veidu,
kas ir būtiski darījumos ar finansēm, un šī virtuālā valūta ir ļoti
nestabila.

«Ir liela atšķirība, vai tēmu skaidro jomas profesionālis, kas
pārzina arī praktisko pusi un aktualitātes, vai skolotājs – šādas
lekcijas palīdz rast sasaisti ar reālo dzīvi un patiešām
pārliecināties, ka arī formulas, ko skolā apgūstam, var būt
noderīgas reālajā dzīvē,» vērtē Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas 12.v
klases skolniece Anda Āriņa. Viņai piekrīt arī klasesbiedrene
Undīne Laurīte, sacīdama, ka šī bija kā «Ēnu diena», tikai nevis
skolēni devās ēnot kādas jomas speciālistu, bet viņš nāca uz skolu.
«Man bija interesanti paklausīties, cik ļoti aizrautīgi Reinis
Jansons stāsta par savu profesiju un ikdienas darbu – skolotājs to,
protams, dara citādāk, jo konkrētā viela viņam ir jāpasniedz
atkārtoti,» vērtē U.Laurīte. Arī 12. klases skolēns Kārlis Valainis
atklāj, ka šī bija iespēja uz mācību vielā iekļautajām tēmām
paskatīties no nozares speciālista perspektīvas.

Skolēnu vērtējumam piekrīt arī ekonomikas skolotāja Elīna Ēdole,
norādīdama, ka šādas nozaru ekspertu vieslekcijas vienmēr ir ļoti
vērtīgas, jo skolēni bieži vien uzskata, ka skolotājiem nav
pietiekamas sasaistes ar nozari. «Jomas profesionāļi var sniegt
atbildes arī uz ļoti specifiskiem jautājumiem, ko skolotāji ne
vienmēr var pietiekami izsmeļoši izskaidrot,» uzskata skolotāja,
papildinādama, ka ekonomika ir ļoti plašs mācību priekšmets. «Es
savās stundās cenšos sabalansēt teoriju ar praksi – ir temati,
kuros neiztikt bez formulām, savukārt citus tematus iespējams
pasniegt radošāk. Skolēni, piemēram, veido bukletus par
ekonomiskajām sistēmām, izstrādā uzņēmumu sociālo tīklu profilus,
meklējot risinājumus, kā popularizēt konkrēto uzņēmumu,» stāsta
E.Ēdole. Viņa papildina, ka 12.v klase ir vides zinību novirziena
klase, kas visu vidusskolas ekonomikas vielu koncentrēti apgūst 12.
klasē un viņas galvenais mērķis ir sniegt skolēniem zināšanas, kas
nepieciešamas ikdienas dzīvē, piemēram, kā aprēķināt algas, kādēļ
jāmaksā nodokļi, kā veidojas pensija un citas.

Jāpiebilst, ka akcijas «Iedvesmo mācīties!» gaitā Spīdolas
ģimnāzijā mācību stundu vadīs arī radošās aģentūras «Weekend»
pārstāvis Edgars Pētersons, biotehnoloģe Inese Čakstiņa un
revīzijas, nodokļu, vadības un darījumu konsultāciju pakalpojumu
organizācijas «Ernst&Young» pārstāve Dace Cikmača.

Foto: no E.Ēdoles arhīva