18.6 °C, 3.8 m/s, 58.2 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētā«Stiprus cilvēkus sarežģīti pārbaudījumi nebiedē»
«Stiprus cilvēkus sarežģīti pārbaudījumi nebiedē»
08/12/2017

«Man ir grūti noticēt, ka, strādājot bērnunamā, ir kāds, kas šo institucionālo vidi bērniem vēlas saglabāt. Tas nav cilvēcīgi un ir pretrunā aicinājumam, ar kādu cilvēki, tostarp es, ir nākuši strādāt ar bērniem,» uzsver Jelgavas bērnu sociālās aprūpes centra direktore Inese Kovaļevska. Viņa šos pienākumus pilda kopš augusta un ir apņēmības pilna strādāt tā, lai ikviens bērns sagaidītu brīdi, kad pēc viņa atnāk cilvēks, kuram viņš būs svarīgs.

Sarunā ar iestādes vadītāju – par to, kādas pārmaiņas iecerētas
Jelgavas bērnunamā un cik mēs kā sabiedrība esam gatavi ne tikai
paust sašutumu, bet rīkoties, lai bez vecāku gādības palikušajiem
bērniem dotu iespēju dzīvot ģimenē un būt laimīgiem.

Kas jūs pamudināja pieteikties konkursā uz bērnu
sociālās aprūpes iestādes vadītājas amatu tik sarežģītā situācijā,
kāda bija izveidojusies institūcijā pēc atklātajiem
pārkāpumiem?

Vēl pirms šīs vakances izsludināšanas ģimenē bijām pieņēmuši
lēmumu kļūt par audžuģimeni, lai tādā veidā palīdzētu kādam bērnam,
kurš atrodas institūcijā. Šī vakance savā ziņā bija kā aicinājums
un iespēja palīdzēt lielākam skaitam bērnu. Šajā jomā esmu ieguvusi
izglītību un strādājusi ar bērniem arī iepriekš.  Apzinājos,
ka tas būs ļoti grūts un smags darbs, jo šobrīd atrodamies uz
pārmaiņu sliekšņa. Tā ir iespēja gan mums kā sabiedrībai, gan
bērniem.

Cik un kāda vecuma bērni šobrīd atrodas institūcijā un
kāds ir šo bērnu statuss?

Kad augustā uzsāku darbu iestādes direktores amatā, institūcijā
bija 46 bērni, šobrīd – 37, no kuriem 10 ir pirmsskolas vecuma, 15
– skolēni vecumā līdz 14 gadiem, 11 jaunieši ir vecumā no 15 līdz
18 gadiem, bet viens jau ir pilngadīgs. Mums ir labi rezultāti –
četru mēnešu laikā deviņi bērni ir atstājuši iestādi. Kāds
atgriezies bioloģiskajā ģimenē, ir nodibināta aizbildniecība, bet
par vairākiem bērniem atbildību uzņēmušās audžuģimenes.

No tiem bērniem, kuri šobrīd atrodas iestādē, 13 gadījumos ir
pārtrauktas vecāku aizgādības tiesības uz laiku, bet 24 gadījumos
aizgādības tiesības atņemtas un bērni ir juridiski brīvi.

Kādi pasākumi iecerēti, lai mainītu bērnu aprūpes formu
Jelgavas bērnu sociālās aprūpes centrā saistībā ar
deinstitucionalizācijas plāna īstenošanu valstī?

Šī plāna mērķis ir panākt, lai visiem mūsu valstī bez vecāku
aprūpes palikušajiem bērniem tiktu nodrošināta iespēja dzīvot
ģimeniskā vidē. Apzinoties, ka šo mērķi nebūs iespējams sasniegt
uzreiz, plāns paredz, ka tiks veidota vide, kas būs maksimāli
pietuvināta tam, kā bērni dzīvo ģimenēs.

Iecerēts, ka Jelgavā pašvaldība būvēs jaunu ēku ar trīs sekcijām
24 dažāda vecuma bērniem. Tā būs bērnu vajadzībām īpaši pielāgota
ēka, un jaunajās mājās ar viņiem kopā nedzīvos direktors, sociālais
darbinieks, medicīnas māsa, saimniecības vadītājs un citi personāla
pārstāvji, kā tas ir šobrīd, – ar viņiem kopā būs tikai
nepieciešamais atbalsta personāls. Bērni paši iepirksies, gatavos
ēst, veiks mājas darbus un apgūs citas patstāvīgai dzīvei
nepieciešamās prasmes. Savukārt Sociālās aprūpes centra
administrācija paliks līdzšinējā ēkā Zirgu ielā 47A, kur tiks
veidots sociālo pakalpojumu centrs dažādām iedzīvotāju grupām.

Kas ir būtiskākās sociālās prasmes, kuras bērniem ir
grūti apgūt, atrodoties institūcijā?

Līdz šim pārtika, apģērbs, higiēnas preces un citas
nepieciešamās lietas tika iegādātas centralizēti, līdz ar to
bērniem neveidojās izpratne par iepirkšanos, ēdiena gatavošanu un
citām sadzīviskām lietām. Piemēram, bērniem nav izpratnes par
apģērba un apavu izmēru, jo viņi nekad nav gājuši uz veikalu un
mērījuši drēbes. To jau esam mainījuši un šobrīd ar bērniem
regulāri braucam iepirkties, lai viņiem veidotos priekšstats par
cenām, izmēriem un preču kvalitāti.

Labklājības ministrija paudusi apņēmību panākt, lai līdz
2018. gada jūlijam neviens bērns vairs neatrastos līdzšinējā tipa
institūcijās jeb bērnunamos. Vai, jūsuprāt, tas ir reāli izdarāms,
apzinoties, ka pietiekami liela daļa bērnu, kuri šobrīd atrodas
institūcijās, ir ar īpašām vajadzībām?

Skaidrs, ka bez sabiedrības atbalsta to paveikt neizdosies. Tas
lielā mērā ir saistīts ar domāšanas veida maiņu. Tā vietā, lai
šausminātos par ziņās dzirdēto, vajadzētu padomāt, ko es pats un ko
mēs kopā varam darīt, lai bērniem nebūtu jādzīvo institūcijās.
Līdzšinējo audžuģimeņu aptauja atklāj, ka iemesli, kādēļ tik maz
ģimeņu uzdrošinās pieņemt savā aprūpē bērnus no institūcijām,
galvenokārt saistīti nevis ar materiālā stimula trūkumu vai to, ka
bērni ir ar īpašām vajadzībām, bet gan ar nepietiekamo sociālo
atbalstu, jo pēc pirmā medusmēneša ar bērnu sākas reālā dzīve.
Pārsvarā gadījumu bērni ir ar vardarbības pieredzi, un tas tikai
paspilgtina spītību, nepakļaušanos un citas uzvedības traucējumu
izpausmes. Ne katrs spēj ar to tikt galā un sadzīvot, tādēļ
nepieciešams atbalsts.

Deinstitucionalizācijas plāns paredz veidot ģimenes atbalsta
centrus, tomēr plānā nav norādīts, kas šos centrus veidos un
finansēs. Tas ir jautājums, kurš jāatrisina, jo speciālistu
atbalsts, īpaši jaunajām audžuģimenēm, ir ļoti nozīmīgs.

Ar ko vēl jārēķinās ģimenei, kura apsver domu kļūt par
audžuģimeni?

Lai gan no likuma viedokļa audžuģimene sniedz sociālo
pakalpojumu, par kuru saņem atlīdzību, tas ir ļoti atbildīgs
lēmums, kuru varētu pielīdzināt lēmumam par ģimenes plānošanu.
Tādēļ no lēmuma pieņemšanas brīža līdz bērna nonākšanai audžuģimenē
paies vismaz seši mēneši, kuru laikā jāapgūst zināšanas, kā
sadzīvot ar bērnu, kuram ir uzvedības traucējumi, kā reaģēt dažādās
situācijās, kur meklēt palīdzību. Jaunajai lomai ir jāsagatavojas.
Pirmais šoks jaunajām audžuģimenēm varētu būt par to, ka bērni
lieto necenzētus vārdus. Diemžēl tā ir vide, no kuras šie bērni ir
nākuši, tās ir sociālās uzvedības normas, kuras viņi apguvuši, un,
lai to mainītu, ir vajadzīgs laiks un pacietība. Tomēr ieguvums ir
abpusējs, jo tajā brīdī, kad jaunajai ģimenei ar bērnu izveidojas
kontakts, ir iespēja dzīvot līdzi viņa veiksmēm un sasniegumiem,
pilnvērtīgi izbaudīt kopā būšanu.

Viens no Bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas
pārmetumiem bērnu aprūpes institūcijām saistīts ar to, ka krīzes
situācijās bērni tiek vesti uz psihoneiroloģisko slimnīcu vai
aizsūtīti uz internātskolu. Vai šāda prakse ir arī
Jelgavā?

Krīzes situācijā, kad bērns apdraud savu vai līdzcilvēku
veselību un ar mierināšanu vai cita veida atbalstu situāciju nav
iespējams atrisināt, mēs vēršamies pēc palīdzības pie
speciālistiem. Tas ir mīts, ka bērnu aprūpes iestādes direktors vai
atbildīgā amatpersona pieņem lēmumu par to, ka bērns jānogādā
psihoneiroloģiskajā slimnīcā. Mēs izsaucam ātro palīdzību, un
mediķi, novērtējot situāciju kā profesionāļi, pieņem lēmumu, kā
rīkoties tālāk.

Arī uz internātskolu neviens tāpat netiek sūtīts. Piemēram,
viens mūsu aprūpē esošs bērns bija zaudējis interesi par mācībām –
atteicās apmeklēt skolu, viņam bija izveidojusies nosliece uz
klaiņošanu un radās dažādi citi kairinājumi. Lai risinātu šo
situāciju, pieņēmām lēmumu par vides maiņu. Jaunajā skolā bērns jau
pirmajās divās nedēļās nopelnīja divus desmitniekus un šobrīd
atrodas pirmsadopcijas procesā. Jāņem vērā, ka bērniem lauku vide
ir daudz piemērotāka, jo ir mazāk ārējo kairinājumu, savu sāpi var
izkliegt kaut vai mežā, nav jāmokās četrās sienās, kā tas bieži
vien ir pilsētas vidē.

Kādā vecumā aprūpes centra bērniem sāk parādīties
izteikti uzvedības traucējumi?

Jāapzinās, ka lielākoties šie bērni, pat esot savā bioloģiskajā
ģimenē, nekad nav bijuši īpaši aprūpēti. Dzīve viņus spiež pieaugt
ātrāk, jo nav cilvēka, kas viņus apčubina, samīļo un atbalsta.
Visas tīņu vecumam raksturīgākās iezīmes šiem bērniem sāk
izpausties jau no desmit gadu vecuma.

Ar emocionālu ziņu sociālajā tīklā «Facebook» aicinājāt
pieteikties darbā bērnu aprūpētājus – vai šāda pieeja sevi ir
attaisnojusi, un kāda šobrīd ir situācija ar personālu
iestādē?

Iestādē šobrīd ir 45 štata vietas. Trīs bērnu aprūpētāju vietas
ir vakantas, tādēļ paralēli oficiālajiem sludinājumiem izmantoju
visas savā rīcībā esošās metodes, lai atrastu bērniem iespējami
labākos audzinātājus, kuriem, tāpat kā man, darbs ar bērniem ir
aicinājums un sirdslieta.

Vai savu atbalstu var sniegt arī
brīvprātīgie?

Jā, tomēr jārēķinās, ka tās būs līgumattiecības, jo nav godīgi
saikni ar bērniem veidot pēc pārpalikuma principa. Mums ir laba
sadarbība ar Sabiedrības integrācijas pārvaldes brīvprātīgajiem
jauniešiem, tāpat sadarbojamies ar katoļu baznīcu. Ar brīvprātīgo
atbalstu lielākoties cenšamies saturīgi aizpildīt bērnu brīvo
laiku.

Ja vien kāds jūt aicinājumu un ir gatavs regulāri veltīt savu
laiku darbam ar bērniem, labprāt atbalstīsim šo iniciatīvu. Bērnu
labā ir jāizmanto visi resursi, kas mums pieejami.

Foto: Santis Zībergs