24.2 °C, 1.7 m/s, 71.3 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāStudenti rosina būvēt pazemes autostāvvietas un veidot «zaļās pērles»
Studenti rosina būvēt pazemes autostāvvietas un veidot «zaļās pērles»
20/01/2011

Šodien Latvijas Lauksaimniecības universitātes Lauku inženieru fakultātes teritorijplānošanas kursa studenti pilsētas domē prezentēja savu redzējumu par Jelgavas centra attīstību. Galvenās problēmas, ko studenti identificēja, ir – nav, kur novietot transportu; apbūve noveco; nav sakārtoti iekšpagalmi; pietrūkt bērnu laukumu un sabiedrisko zonu. Savukārt piedāvātie risinājumi bija pazemes autostāvvietu izbūve gandrīz katrā kvartālā, vides estetizēšana, modernizējot vai paslēpjot atkritumu savākšanas vietas, ar zaļajām sienām, stikla sienām vai plastikāta nojumēm atdalot dzīvojamos kvartālus no ielām.

Ilze
Knulse-Jankevica


Šodien Latvijas Lauksaimniecības universitātes Lauku
inženieru fakultātes teritorijplānošanas kursa studenti pilsētas
domē prezentēja savu redzējumu par Jelgavas centra attīstību.
Galvenās problēmas, ko studenti identificēja, ir – nav, kur
novietot transportu; apbūve noveco; nav sakārtoti iekšpagalmi;
pietrūkt bērnu laukumu un sabiedrisko zonu. Savukārt piedāvātie
risinājumi bija pazemes autostāvvietu izbūve gandrīz katrā
kvartālā, vides estetizēšana, modernizējot vai paslēpjot atkritumu
savākšanas vietas, ar zaļajām sienām, stikla sienām vai plastikāta
nojumēm atdalot dzīvojamos kvartālus no ielām.

 
Studenti bija sadalījušies četrās grupās, un katra grupa prezentēja
savu redzējumu un Jelgavas centra attīstības vīziju. Pirmā grupa
akcentu lika uz «zaļajām pērlēm», ar to saprotot vienotu,
apzaļumotu telpu. Studentuprāt, pērles var būt gan parki un skvēri,
gan ielas, takas. Pērles ir arī pilsētas centrā esošās baznīcas ar
ap tām esošajām zaļajām zonām, plānotā Driksas promenāde. Šī darba
galvenā ideja bija savērt šīs pērles kopā, lai veidojas krelles –
zaļās zonas, kuras var izmantot cilvēki, kuri iecienījuši atpūtu
svaigā gaisā, skriešanu, pastaigas, nūjošanu un tamlīdzīgi.
Jautājumus, kas rastos īpašumtiesību dēļ, studenti ieteica risināt,
realizējot privātās un publiskās partnerības principus.


Otrā grupa ierosināja mašīnbūves rūpnīcas rajonā izveidot jaunu
dzīvojamo kvartālu, izglītības iestādes padarīt pieejamākas,
atjaunot divvirzienu kustību vairākās vienvirziena ielās, teju
katrā pagalmā izveidot bērnu rotaļu laukumu un pazemes
autostāvvietu. Tāpat izskanēja ieteikums kvartālus no ielām atdalīt
ar zaļajām sienām un pie kultūras nama izveidot vietu āra
aktivitātēm.


Trešās grupas pamatideja bija Jelgavas izveide par velosipēdistu
pilsētu. Jau atkārtojas doma par zaļo teritoriju «sajūgšanu» kopā,
izveidojot pastaigām, sportošanai un velobraukšanai piemērotu
vietu. Turklāt, veidojot veloceliņu tīklu, tajā jāiekļauj apskates
objekti, tādējādi piesaistot arī velotūristus. Studentu kopmītnes
šī grupa ierosināja pārcelt Driksas malā, turklāt veidot tās ar
izteiktu sezonālu raksturu: vasarā, kad studenti izklīst, tās kļūst
par viesnīcām, kurās apmetas pilsētas viesi. Mašīnbūves rūpnīcas
teritorijā varētu ierīkot botānisko dārzu, bet bijušā Pārlielupes
teritorijā – sporta kompleksu. Šī grupa definēja arī Jelgavas
problēmas un potenciālu. Problēmas: trūkst skvēru – vietu, kur
satikties un atpūsties; būvējot jaunās ēkas, tiek aizmirsta
vēsture; veidojot ielu tīklu un apgaismojumu, vairāk domāts par
autovadītājiem, nevis cilvēkiem; liels nekvalitatīvs dzīvojamais
fonds – paneļu mājas. Potenciāli: labs ielu tīklojums un pilsētas
centrā nevajag izmantot sabiedrisko transportu, jo visu var
izstaigāt kājām; daudz zaļo teritoriju; ūdens tuvums; senie telpas
elementi iekļauti modernā ietvarā.


Ceturto grupu veidoja rīdzinieces, kuras Jelgavā studē, un
piedāvāja mazliet skatu no malas. Šīs grupas galvenie secinājumi
ir: ielu apstādījumi tiek regulāri nomainīti un pilsēta kopumā ir
ļoti zaļa; ūdens trūkums pilsētā; jāveic iekšpagalmu
labiekārtošana. Ņemot vērā, ka Jelgavā ir upe, bet nav norāžu uz
to, grupa ieteica izveidot ielas ar prioritāti gājējiem, kuras ved
uz Driksas krastmalu. Savukārt piena pārstrādes uzņēmuma «Zemgales
piens» teritorijā nākotnē varētu izveidot modernu daudzstāvu
autostāvvietu, mašīnbūves rūpnīcas vietā – dzīvojamo māju kvartālu
radošiem cilvēkiem, kam patīk dzīve tusiņa centrā, un vietu izstāžu
zālēm un galerijām, bet Pārlielupes cietuma vietā –ģimenes atpūtas
centru.


Vēl izskanēja tādi ieteikumi kā strūklaku uzstādīšana pilsētā,
pirmo stāvu fasāžu padarīšana par interesantākām un atraktīvākām,
āra trenažieru uzstādīšana iekšpagalmos.


Vērtējot studentu veikumu, pašvaldības galvenais ainavu arhitekts
Andrejs Lomakins, norāda, ka studentu pētījumi kārtējo reizi
atgādināja par problēmu, ko pašvaldība lieliski apzinās – ka
jāsakārto daudzdzīvokļu māju pagalmi un jāierīko bērnu laukumi.
«Par transporta novietošanas problēmām mēs arī zinām, tomēr
pozitīvi, ka studenti pamanīja arī izdarīto – spertos soļus ielu
sakārtošanā un pilsētas apzaļumošanā. Tomēr vislabāk man patika
doma par gājēju ielām, kas ved uz upi,» tā viņš. Savukārt
Pašvaldības Attīstības un pilsētplānošanas pārvaldes vadītāja
Gunita Osīte atzīst, ka viņu pārsteidza studentu ierosinājumi
veidot jaunu apbūvi un «aiztaisīt ciet caurumus», tādējādi veidojot
noslēgtus kvartālus. «Patiesībā tas nav slikti, jo iela veidojas
par publisko telpu, bet pagalms ir iekštelpa. Tikai grūti teikt, kā
to uztvertu pilsētas iedzīvotāji,» tā G.Osīte. Daudzos
priekšlikumus būvēt pazemes autostāvvietas viņa vērtē kā šā brīža
modes tendenci, bet pieļauj, ka dažas šādas būves pilsētā būtu
nepieciešamas. Kopumā pašvaldības speciālisti ir apmierināti ar
studentu darbu un atzīst, ka tie ir devuši vielu
pārdomām.


Foto: Ivars Veiliņš