«Pirmais iespaids – mācīties tālmācībā būs tik viegli: kad gribēšu, tad pildīšu mājas darbus un ieskaites… Taču patiesībā tas ir ļoti grūti. Jā, tā ir brīvība – pats plāno savu laiku un neesi pakļauts stundu sarakstam, bet reizē tā ir arī milzīga atbildība. Nepieciešama liela motivācija un mērķtiecība mācīties, iegūt izglītību un saņemt diplomu, kā arī izcils laika menedžments. Jābūt lielai pašdisciplīnai,» atzīst Jelgavas Vakara (maiņu) vidusskolas direktores vietniece Inga Zudiļina.
Ritma Gaidamoviča
Jelgavas Vakara (maiņu) vidusskolā tālmācība tiek piedāvāta ceturto mācību gadu, un vidēji vienā gadā šādu modeli izvēlas 30 – 40 skolēni. Šobrīd pamata vai vidējo izglītību tālmācībā iegūst 30 cilvēki. «Sākām ar vidusskolu, bet pagājušajā gadā radās pieprasījums arī pēc tālmācības 5. klasē. Ģimene no Jelgavas pārcēlās uz dzīvi Norvēģijā, bet vēlējās, lai meita turpina mācības latviešu skolā. Izstrādājām mācību materiālus un programmu arī vienam cilvēkam. Šobrīd meitene ar labām sekmēm turpina izglītoties tālmācībā 6. klasē,» stāsta I.Zudiļina, gan piebilstot, ka pārsvarā šo modeli izvēlas, lai iegūtu vidējo izglītību.
Skolēni no Latvijas, Lielbritānijas, Norvēģijas un pat ASV
Iemesli, kāpēc izšķiras par labu tālmācībai, ir dažādi. Populārākais – cilvēks izbraucis no valsts, bet vēlas turpināt iegūt izglītību Latvijā un pabeigt skolu šeit. Jelgavas vakarskolā mācās vairāki jelgavnieki, kuri šobrīd strādā un dzīvo Lielbritānijā. Šo modeli izvēlējušās arī jaunās māmiņas, kuras saprotamu iemeslu dēļ skolu nevar apmeklēt. Arī darbā aizņemtie cilvēki, kuriem vienkārši nav laika sēdēt skolas solā, bet atestāts par vidējo izglītību nepieciešams. Ir arī tādi, kuri pirms vairākiem gadiem «izkrituši» no izglītības sistēmas, visu nav līdz galam nokārtojuši, bet pēc gadiem sapratuši, ka atestātam ir nozīme. «Šo modeli labprāt izvēlas arī sportisti, kuriem ir daudz treniņu, sacensības visā pasaulē, bet skola tradicionālā izpratnē paliek novārtā. Lai nepārtrauktu izglītošanos, viņi izvēlas šo modeli. Tā pagājušajā mācību gadā mums skolu absolvēja hokejists jelgavnieks, kurš dzīvo un trenējas ASV. Skolu viņš pabeidza labi, ieguva atestātu un iestājās Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijā. Vēl viens puisis, kurš dzīvo un trenējas ASV, pērn pie mums pabeidza 11. klasi, bet šogad nolēma tālāk mācīties koledžā ASV. Taču viņam pastāv iespēja, atgriežoties Latvijā, pabeigt 12. klasi un iegūt diplomu arī šeit,» stāsta direktores vietniece. Viņa uzsver, ka ir un vienmēr būs skolēni, kuri nevar regulāri apmeklēt skolu, tieši tādēļ tālmācībai ir potenciāls, jo tādējādi tiek dota iespēja izglītību iegūt attālināti.
Tālmācība – līdz pat sirmam vecumam
Piemēram, Eiropas Tālmācības vidusskolā galvaspilsētā tālmācībā izglītību iegūst jelgavniece daiļslidotāja, kura šobrīd trenējas Maskavā. Viņa mācās 10. klasē. Eiropas Tālmācības vidusskolas direktore Aija Bārzdaine, kura, starp citu, ir jelgavniece, norāda, ka skolai sanāk liels darbs arī ar viņas vecākiem, kam ir pieeja sistēmai, tādēļ var kontrolēt, cik reižu meita sistēmai pieslēgusies, vai izpildījusi uzdevumus un nav parādu. «Aptuveni 30 procenti skolēnu ir attiecīgajā vidusskolas vecuma posmā, kad sadarbojamies arī ar vecākiem, 30 procenti – 25 – 35 gadus veci jaunieši, kuri dažādu iemeslu dēļ mācības savulaik pārtraukuši, bet pārējie ir gados vecāki, tostarp arī cilvēki cienījamos gados,» tā A.Bārzdaine. Vakara (maiņu) vidusskolas direktore Brigita Preisa piebilst, ka Jelgavas Vakara (maiņu) vidusskolā pārsvarā tālmācībā izglītību iegūst cilvēki no 16 līdz 40 gadiem.
Galvenais instruments – e-vide
Tālmācība – ko tas nozīmē? To, ka skolēns mācību vielu apgūst patstāvīgi, attālināti, un skolotājs nepieciešamības gadījumā ir viņa konsultants. «Katram audzēknim tiek izsniegta pieeja datu bāzei, kur glabājas visi mācību materiāli, mācību plāns, kuru ar interneta starpniecību var izmantot jebkurā sev izdevīgā laikā. Viņam ir pieejami visi tie paši materiāli, kas skolēnam, kurš apmeklē skolu. Tiesa, nereti tie ir koncentrētākā veidā – iedodam tikai pašu «esenci», kas tiešām viņam būtu nepieciešama, vadoties pēc mācību priekšmetu standartiem. Kā arī saraksts ar papildu materiāliem,» stāsta I.Zudiļina. Tāpat e-vidē audzēknim ir iespēja sazināties ar konkrēto mācību priekšmeta skolotāju un, ja kas neskaidrs, sarunāt klātienes konsultācijas vai arī konsultāciju skaipā.
Vai ieskaiti tiešsaistē otrpus datoram pilda īstais audzēknis?
Arī pārbaudes darbi tiek kārtoti tiešsaistē. «Ja audzēkņi, kuri ikdienā apmeklē skolu, par katru mācību tematu pilda pārbaudes darbu, iegūstot vērtējumu, no kā veidojas semestra atzīme, tad tālmācībā audzēknim, lai iegūtu semestra vērtējumu, ir jāizpilda viens ieskaites darbs par visām semestra tēmām. Uzdevumi ir dažādi, tostarp pašam jāraksta pārspriedums, jāanalizē situācija, shēmas, ir arī citi uzdevumi. Šī darba atzīme ir arī semestra atzīme priekšmetā. Protams, arī tālmācības skolēns var pildīt dažādus mazos kontroldarbus jeb pašpārbaudes testus, kas ir sagatavoti elektroniskajā vidē, taču šobrīd mēs tos vērtējam tikai ar «ieskaitīts» vai «neieskaitīts»,» tā direktores vietniece, skaidrojot, ka ir iecere paškontroles testus vērtēt ar atzīmi, taču skolai nav īstas pārliecības, ka tas būs objektīvi, jo nav mehānisma, kā izkontrolēt, vai testa pildītājs datora otrā pusē ir konkrētais audzēknis.
Te gan rodas jautājums – kā tad to pārbaudes darbos var izkontrolēt? Vakara (maiņu) vidusskolas direktore B.Preisa atzīst, ka paļaujas uz skolēna godaprātu. «Lielās ieskaites audzēknis nevar nekontrolēti pildīt. Viņam skolotājam ir jāpaziņo, kurā laikā tieši būs gatavs pildīt pārbaudes darbu. Uz to brīdi skolotājs pieslēdzas sistēmai, audzēknim aizsūta testa pieejas paroli, un tiek veikta laika atskaite. Katram pārbaudes darbam laiks ir ierobežots – no 40 minūtēm līdz divām stundām,» stāsta B.Preisa. Viņas vietniece piebilst, ka, ņemot vērā ierobežoto laiku, skolēns nevar visu dienu pildīt uzdevumus, aicinot palīgā google vai draugus un prasot pareizās atbildes. Protams, gadīties jau var visādi. A.Bārzdaine, kuras vadītajā skolā tālmācībā vidējo izglītību iegūst arī vairāki jelgavnieki, uzsver, ka šajā sistēmā viss balstās uz uzticību. «Tikko biju apmaiņas braucienā Somijā, kur tālmācība ir ļoti augstā līmenī. Arī tur labākajās skolās uzsver, ka viņi uzticas saviem audzēkņiem. Un mums jādara tāpat. Protams, ja pēkšņi pārbaudes darbā audzēknis saņem 9 balles, bet skolotājs zina, ka skaipa konsultācijā viņš knapi var salikt teikumu un kaut ko par konkrēto tēmu pastāstīt, mums būs šaubas. Bet tad varam izsaukt uz skaipa konsultāciju un uzdot papildu jautājumus, lai pārliecinātos – atzīme nopelnīta godīgi vai arī viņa vietā pārbaudes darbu ir izpildījis kāds cits,» tā A.Bārzdaine.
B.Preisa uzsver, ka krāpjoties neviens audzēknis nav pieķerts, taču plaģiātisms tālmācībā, tāpat kā jebkurā skolā, ik pa laikam ir vērojams. Tas attiecas uz pārspriedumiem, rakstiskiem gabaliem. «Taču liels palīgs ir dažādas elektroniskās programmas, kur, ievadot konkrētu tekstu, varam pārliecināties, vai tas rakstīts paša spēkiem vai no kāda nokopēts. Atlants.lv tagad zina visi,» atzīst I.Zudiļina. Runājot par šmaukšanos ieskaitēs tālmācībā, abu skolu vadība uzsver, ka tālmācību izvēlas ļoti motivēti cilvēki, kuri nav ieinteresēti blēdīties. Viņi zina, ka noslēgumā tāpat būs jākārto valsts centralizētie eksāmeni, turklāt klātienē skolā, tāpēc ir ieinteresēti labi sagatavoties. «Uz eksāmenu taču nepaņemsi līdzi kādu citu! Jāņem vērā, ka, tāpat kā parastajās skolās, arī pie mums ir novērotāji, kas visu procesu fiksē,» piebilst A.Bārzdaine.
Ieskaiti pilda pusnaktī
Abu skolu vadība uzsver, ka tālmācībai ir gan savi plusi, gan arī mīnusi. Galvenais ieguvums – cilvēks pats var plānot savu laiku. Turklāt Jelgavas Vakara (maiņu) vidusskolā tālmācība ir bez maksas, bet Rīgā gan par šo pakalpojumu jāmaksā. Taču kā mīnusu skolas norāda to, ka tas ir papildu darbs skolotājam. Valsts nepiedāvā atsevišķus mācību materiālus tālmācībai – tos izstrādā paši skolotāji katrs savā priekšmetā. Piemēram, vienam testam elektroniskajā vidē viņiem vien ir jāizstrādā 30 varianti, lai tie neatkārtotos. Tāpat skolotājam jāapzinās, ka viņam jābūt pieejamam teju 24 stundas diennaktī, jo tieši audzēknis nosaka, cikos un kā viņš sazināsies ar pedagogu. «Pagājušajā gadā mums bija interesanti atgadījumi atšķirīgo laika joslu dēļ. Proti, puiši, kas dzīvo ASV, teica, ka ieskaitei gatavi tieši pusnaktī pēc Latvijas laika. Tad arī skolotājs pieslēdzās, iedeva paroli un gaidīja, kamēr ieskaite izpildīta,» stāsta I.Zudiļina, piebilstot, ka tas pats attiecas arī uz konsultācijām. Vēl par mīnusu var uzskatīt to, ka tālmācības skolēnam, piemēram, visa vēstures grāmata šķiet svarīga. «Skolā klases stundā skolotājs izstāsta, kas ir būtiskākais, bet, pašam studējot, ir grūti izvērtēt, kam jāpievērš lielāka uzmanība,» tā I.Zudiļina, gan norādot, ka tādējādi skolēns iemācās patstāvīgi strādāt, līdz ar to viņam ir daudz vieglāk augstskolā.
Vai atestāts tāds pats?
Skolās atzīst, ka skolēnu viens no būtiskākajiem jautājumiem, izvēloties šo izglītības modeli, ir: vai atestāts ir tāds pats kā parastajās skolās? «Izglītība ir absolūti līdzvērtīga, un skolēns, kurš izglītību iegūst tālmācībā, saņem tieši tādu pašu atestātu kā pārējie absolventi,» tā B.Preisa. Skolas vadība uzsver, ka nav vērojamas arī būtiskas atšķirības atzīmju līmenī. Nereti pat gadoties, ka tieši tie audzēkņi, kuri izvēlējušies tālmācību, iegūst 6 balles ieskaitē, bet atzīst, ka tā ir slikta atzīme un nāk uz skolu klātienē vēlreiz pārkārtot ieskaiti, ko skola atļauj. Bet tajā pašā laikā ir skolēni, kuri ik dienu apmeklē skolu un uzskata, ka pietiek arī ar 4 ballēm. «Viss atkarīgs no motivācijas,» tā B.Preisa.
Ko par tālmācību saka jelgavnieki?
Vitālijs Griškēvičs, mācās 10. klasē Jelgavas Vakara (maiņu) vidusskolā:
«Diemžēl neesmu vairs pusaudzis – man jau ir 25 gadi, un darba dēļ nevaru atļauties ikdienā iet uz skolu, tādēļ tālmācība šķita pieņemama. Mācības atsāku pēc astoņu gadu pārtraukuma. Tāpat kā daudziem citiem, arī man 16 gadu vecumā šķita: pabeigšu 9. klasi, iešu ātri strādāt! Bet dzīve tomēr parāda arī medaļas otru pusi – izglītība un diploms tomēr ir nepieciešams, lai pavērtos plašākas iespējas. Bija jāpaiet daudziem gadiem, un šobrīd man ir gan vēlēšanās, gan motivācija mācīties. Kāpēc tieši tagad? Strādāju kā pašnodarbinātais kokamatniecībā, taču mans hobijs saistīts ar autoelektroniku – vēlētos iegūt ar šo jomu saistītu profesiju. Jā, var jau iet uz profesionālo vidusskolu, bet tur ir jāsēž skolas solā, ko nevaru atļauties. Bet te man ir iespēja pabeigt tālmācībā vidusskolu un iet uz augstskolu neklātienē studēt inženierzinātnes. Vai tikpat labi es varu visu apgūt pašmācībā, bet uz izglītības iestādi aiziet nokārtot tikai kvalifikācijas eksāmenu, taču tam nepieciešama vidējā izglītība. Pašam gribas pierādīt, ka neesmu nemaz tik dumjš. Protams, nav viegli pašam pieķerties mācībām, bet tas nav neiespējami. Kontroldarbus gan pildu klātienē, lai neiedomātos par šmaukšanos, jo tikai man pašam tās zināšanas ir vajadzīgas.»
Jeļena Jakušina, meita daiļslidotāja Olga mācās Eiropas Tālmācības vidusskolas 11. klasē:
«Olga jau septiņus gadus profesionāli nodarbojas ar daiļslidošanu un daudz laika pavada Krievijā. Vēl līdz 9. klasei kaut kā spējām sportu sabalansēt ar skolu, un Olga absolvēja Jelgavas 5. vidusskolu. Ko darīt tālāk, ja viņai treniņu slodze un sacensību grafiks kļūst tikai lielāks? Labākais risinājums šķita tālmācība. Iedomājieties – kā var apmeklēt skolu, ja no pulksten 8 rītā četras stundas ir treniņi, tad divu stundu pauze un atkal trīs stundas treniņi. Nebūtu tālmācības, par skolu būtu jāaizmirst, jo neviens nav tik pretimnākošs. Sākumā mēģinājām mācīties vakarskolā, bet nesanāca, tāpēc pārgājām uz tālmācību. Tagad Olga pati plāno savu grafiku – tiklīdz ir brīva no treniņiem, mācās, sarunā ar skolotājiem, kad kārtos pārbaudes darbus, kad būs skaipa konsultācijas ar pedagogiem, tāpat e-pastā noskaidro sev nesaprotamo. Atzinīgi vērtēju to, ka arī mēs – vecāki – varam sekot līdzi mācību procesam, jo mums arī ir pieeja elektroniskajai sistēmai, līdz ar to varam kontrolēt un pārliecināties, vai viss izpildīts. Olga gan ir atbildīga. Mums šī forma ir ļoti pieņemama, un arī meita ir apmierināta. Sekmes no tā necieš, viņa mācās ļoti labi. Man kā mammai ir svarīgi, lai bērns mācās. Citādi Olga tikai slidotu, bet nemācītos – ar to es nebūtu mierā. Manuprāt, tālmācība arī iemāca patstāvību, atbildību, motivāciju, kā arī tiekties uz mērķi.»
Gatis Sprukts, HK «Rīga» jauniešu komandas spēlētājs, Eiropas Tālmācības vidusskolas absolvents:
«Pamatskolu pabeidzu Jelgavas 4. vidusskolā, bet, nopietni aizraujoties ar hokeju, 10. klasē pārcēlos mācīties uz Rīgu, lai ērtāk apmeklēt treniņus. 10. un 11. klasi tā arī «izvilku» parastā skolā, bet 12. klasē sapratu, ka tas nav nopietni. Es vairāk esmu prom treniņos, nometnēs un izbraukuma spēlēs nekā skolā. Sapratu, ka tuvojas centralizētie eksāmeni, bet es tiem nebūšu gatavs. Tāpēc jau 12. klases pirmā semestra beigās pārgāju uz tālmācību, kur pats varēju pēc iedotajiem materiāliem sagatavoties, pildīt kontroldarbus jebkurā sev vēlamā laikā, nevis stundās. Tas arī bija galvenais pluss. Tiesa, bija grūti savākties un piespiesties mācīties vienam. Skolā, kur viss darbs tiek organizēts, ir daudz vieglāk. Taču man bija liela motivācija pabeigt skolu, iegūt diplomu. Un rezultāti man īpaši neatšķīrās no draugiem, kuri apmeklēja dienas skolu. Jā, protams, bija doma kādā ieskaitē, kas jāpilda tiešsaistē mājās internetā, nošmaukties, kaut kur paskatīties to atbildi, jo īpaši ķīmijā, fizikā, bet tad atskārtu – tā jau es mānu tikai sevi. To visu jau tikai man eksāmenā vajadzēs, turklāt eksāmens jākārto skolā klātienē, kur neviens nepalīdzēs. Tagad gan mācībās esmu paņēmis pārtraukumu, taču pieļauju, ka tieši tālmācībā varētu studēt arī augstskolā.»
Foto: datuve.lv