-0.4 °C, 4.4 m/s, 64.2 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāUzņēmēji visbiežāk nezina darba drošības un līgumattiecību jautājumus
Uzņēmēji visbiežāk nezina darba drošības un līgumattiecību jautājumus
13/05/2012

«Ja Valsts darba inspekcija ir tā, kas dzēš ugunsgrēku brīdī, kad darba devējs ir pārkāpis likumu vai normatīvos aktus, tad mūsu uzdevums ir sniegt atbalstu uzņēmējam, lai līdz ugunsgrēkam nenonāktu,» sava darba mērķi pamato Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) Jelgavas centra darba un sociālo tiesību eksperte juriste Līga Matīsiņa, kura jau pusgadu bez maksas konsultē Jelgavas un visas Zemgales uzņēmējus darba tiesību un darba aizsardzības jautājumos.

Kristīne Langenfelde

«Ja Valsts darba inspekcija ir tā, kas dzēš ugunsgrēku
brīdī, kad darba devējs ir pārkāpis likumu vai normatīvos aktus,
tad mūsu uzdevums ir sniegt atbalstu uzņēmējam, lai līdz
ugunsgrēkam nenonāktu,» sava darba mērķi pamato Latvijas Darba
devēju konfederācijas (LDDK) Jelgavas centra darba un sociālo
tiesību eksperte juriste Līga Matīsiņa, kura jau pusgadu bez maksas
konsultē Jelgavas un visas Zemgales uzņēmējus darba tiesību un
darba aizsardzības jautājumos.

Kā atzīst L.Matīsiņa, Jelgavas centrā ar saviem jautājumiem dienā
vēršas vidēji trīs četri darba devēji. «Taču es pieļauju, ka vēl ir
daudz tādu uzņēmēju, kuri nezina par iespēju saņemt konsultācijas
mūsu centrā.» Bezmaksas konsultācijas Latvijas darba devējiem līdz
pat 2013. gada beigām LDDK piedāvā Eiropas Sociālā fonda projekta
«Darba attiecību un darba drošības normatīvo aktu praktiska
piemērošana nozarēs un uzņēmumos» gaitā.

Kas ir tas uzņēmējs, kurš meklē ceļu pie jums?
Noteikti patīkams fakts ir tas, ka arvien vairāk uz konsultācijām
ierodas jaunie uzņēmēji – tādi, kuri tik tikko dibinājuši savu
uzņēmumu vai tikai plāno doties uz Uzņēmumu reģistru. Un, manuprāt,
tas ir pareizais ceļš – pirms uzsākt darbu, noskaidrot visus
interesējošos faktus. Taču tajā pašā laikā tie ir arī uzņēmēji ar
stāžu. Un nav jau tā, ka mūsu konsultācijas ir nepieciešamas tikai
mazajiem uzņēmējiem, kuri paši nealgo juristu un līdz sīkumiem
nepārzina likumus, – tāpat pie mums pēc padoma vēršas lielo
uzņēmumu vadītāji, kuri, piemēram, vienkārši vēlas pārliecināties,
vai viņu jurista, personāldaļas speciālista skaidrojums sakrīt ar
mūsējo. Tā teikt – dubults neplīst. Vai otrs variants – uzņēmuma
jurists šobrīd ir nodarbināts ar citiem jautājumiem, bet mūsu
centrā viņš var ērti un ātri saņemt atbildi uz savu
jautājumu.  

Kādas jomas jautājumi galvenokārt šobrīd uztrauc Jelgavas
uzņēmējus?

Katram, protams, savs jautājums ir tas aktuālākais, taču, kopumā
vērtējot, var izšķirt divus blokus – līgumattiecības ar darba
ņēmēju un darba drošība.

Līdz šim bieži vien uzņēmēju lokā ir pastāvējis tāds kā mīts –
ja man ir viens vai divi darbinieki, tad darba drošības jautājumi
uz mani neattiecas. Taču tas tiešām ir tikai mīts – vienalga, vai
uzņēmumā ir viens vai 100 strādājošo, darba drošības jautājumi ir
aktuāli ikvienam. Darba drošības instruktāža jāveic katram
darbiniekam. Ne tikai ražošanas uzņēmumos, bet arī biroja
darbiniekiem. Un te nianses katram ir savas – kā strādāt ar
tehniku, kādi aizsardzības līdzekļi nepieciešami, un tā tālāk.
Darba devējam ir jāapzinās, ka jebkurā gadījumā atbildību uzņemas
viņš. Arī tad, ja instruktāža ir bijusi, aizsardzības līdzekļi
iegādāti, bet strādājošais tos darba procesā nelieto – darba devējs
būs atbildīgs par to, ka nav uzraudzījis procesu. Arī manā praksē
ir gadījumi, kad uzņēmējs lūdz ierasties uzņēmumā apskatīt
situāciju, un tur es redzu: strādā darbinieks pie iekārtas, bet
aizsargbrilles nelieto, tās turpat blakus mētājas. Šādu strādājošo
atbilde parasti ir – nav ērti, neesmu pieradis, ar mani jau nekas
nenotiks… Bet ja notiks?! Es uzņēmējiem iesaku darbinieku
instruktāžai izmantot visskarbākos piemērus, kad darba vietā,
neievērojot darba drošību, cilvēks ir zaudējis dzirdi, redzi,
nācies amputēt roku, kāju vai arī negadījums bijis ar letālām
sekām. Bieži vien tikai tad abas puses viena otru saprot.

Uzņēmējiem noteikti ieteiktu izmantot arī mājas lapu
www.darbariski.lv, kur bez maksas attālināti iespējams izpildīt
testu un noskaidrot darba risku vides novērtējumu savā uzņēmumā,
lai gūtu pirmo priekšstatu un tad apzinātu veicamos soļus.

Ne velti šis jautājums šobrīd ir ļoti aktuāls – gan statistikas
dati par nelaimes gadījumiem darba vietās, gan lielais skaits
Valsts darba inspekcijas uzlikto sodu pierāda, ka darba vietās šajā
ziņā daudz kas ir uzlabojams. Izkristalizējas pat tādas situācijas,
ka darba devējs vienkārši nezina, kā jāorganizē darba drošības
uzņēmumā, kāda dokumentācija un darbības nepieciešamas.

Kā otru jautājumu loku jūs minat līgumattiecības starp
darba devēju un darba ņēmēju. Kādas konsultācijas šajā gadījumā
visbiežāk ir nepieciešamas uzņēmējiem?

Protams, jaunie uzņēmēji jautā, vai darba līgums sastādīts pareizi,
taču visbiežāk gan darba devējiem jautājumi rodas, nevis slēdzot
darba līgumus, bet gan pārtraucot darba attiecības ar strādājošo.
Tā, piemēram, kādam strīdīgs jautājums ir kompensācija par
neizmantoto atvaļinājumu. Cilvēks iet prom no darba, bet gadus
piecus atvaļinājums nav izmantots – vai kompensācija jāizmaksā par
visiem šiem gadiem? Līdz 2007. gadam šāds modelis tiešām darbojās –
arī tad, ja atvaļinājums nebija izņemts gadus desmit, taču 2010.
gadā tiesu prakse ar Augstākās tiesas spriedumu noteica, ka
kompensācija pienākas tikai par pēdējo pusotru gadu. Taču būtībā te
pat nav jautājums, par cik gadiem kompensācija pienākas, – darba
devēju administratīvi var sodīt jau par to, ka viņš darbinieku nav
palaidis ikgadējā atvaļinājumā. Bet te atkal citi darba devēji
jautā – ko man darīt, ja darbinieks nevēlas iet atvaļinājumā? Jā,
tādi gadījumi tiešām ir – savā praksē zinu, piemēram, fanātiskus IT
speciālistus, kuri vienkārši atsakās iet atvaļinājumā.

Tāpat nesen bija visai delikāts jautājums kādā lielā uzņēmumā,
kur darba devējs veica darbinieku skaita samazināšanu. Pirms darbs
tika uzteikts, darba devējs arī noskaidroja, vai darbinieks nav
arodbiedrības biedrs, ar ko šāda atbrīvošana no darba būtu
jāsaskaņo. Izrādījās, ka nav, taču svarīgākais notika pēc tam –
tiklīdz darbinieks uzzināja par iespējamo atlaišanu, tā tūlīt
paņēma slimības lapu un pēc slimības lapas noslēgšanas jau darbā
atgriezās kā arodbiedrības biedrs! Tagad jau atlaišana jāsaskaņo ar
arodbiedrību, un, ja tā nepiekrīt, vienīgais veids, kā atlaist
konkrēto cilvēku no darba, ir tiesas ceļā. Abas puses zina, cik tas
ir laikietilpīgs process. Šoreiz tā bija uzņēmēja kļūda, jo viņš
darba uzteikumu nebija izsniedzis uzreiz, kas ļāva darbiniekam
izmantot iespēju.

Raksturīgi, ka strīdīgas situācijas, kad ļoti būtiski ir strikti
ievērot likumu, rodas, tieši pārtraucot darba attiecības, tāpēc arī
uzņēmēji ir ļoti uzmanīgi un, lai izvairītos no iespējamās
tiesāšanās, jau pirms šīm darbībām meklē konsultācijas iespējas.
Vēl kāds piemērs – darbiniekam bija jānogādā krava no punkta A līdz
punktam B, bet šoferis ar visu kravu pazuda… Mašīna gan tik
atrasta ar visu šoferi, kurš tajā bija aizmidzis spēcīgā alkohola
reibumā, – protams, ka uzņēmēja vienīgā vēlme bija likumiski
perfekti nostrādāt darba uzteikumu, lai nedotu iespēju šādam
darbiniekam vēlāk tiesāties. 

Sabiedrība tomēr ir vairāk pieradusi pie tā, ka negodīgi
pret darbinieku mēdz izturēties darba devējs – garas darba stundas,
nenomaksāti nodokļi, nesakārtota darba vide. Bet jūsu gadījumā
sanāk uz to paskatīties arī no otras puses – cik aizsargāts ir
darba devējs.

Te ir tikai viens risinājums – savstarpēja komunikācija. Tā ir tik
nepieciešama, jo, kamēr viena puse nesapratīs otru, viedokli mainīt
nebūs iespējams. Es, protams, varu runāt par tiem uzņēmējiem, ar
kuriem ikdienā nākas strādāt, un es redzu, ka uzņēmējs sāk domāt
citādāk. Arvien vairāk ir jūtama ilgtermiņa domāšana – nevis rīcība
šodienai, bet jau rītdienai un parītdienai. Kāds liels uzņēmums
savā praksē ir ieviesis, manuprāt, ļoti pozitīvu piemēru – uzņēmuma
vadība dodas tādā kā ēnu dienā pie saviem darbiniekiem. Vienkārši
vienu dienu uzņēmuma vadītājs pavada ar kādu no saviem darbiniekiem
– tad viņš atklāj tās darba nianses, ko citādi nespētu apzināties.
Protams, viena lieta ir uzklausīt darbinieku ierosinājumus, kas jau
ir pozitīvi, jo kurš gan cits zina, kā labāk paveikt darbu, ja ne
tas, kurš to reāli izpilda. Taču arī šāda ēnu diena dod fantastisku
rezultātu. It kā sīkums, bet, vienu dienu pavadot ar uzņēmuma
kravas automašīnas šoferi, vadītājs atklāja, ka krāvēji cehā kravu
mašīnā iekrauj tā, kā viņiem ērtāk, taču tas absolūti nav ērti
tiem, kam vēlāk krava jāizkrauj. Rezultātā, tikai mainot
iekraušanas tehniku, uzņēmumā panākts, ka vienas kravas nogādāšanas
laiks tika samazināts par divām stundām…

Vai šodien darba devējs saprot darba ņēmēja vajadzības? Ja arī
šīs sapratnes šodien vēl nav, tad katrā ziņā mēs esam procesā uz
to, un arī tas ir labs rādītājs. Kopumā vērtējot darba devēju un
darba ņēmēju aizsardzību, zinu – cik cilvēku, tik viedokļu. Vieni
vienmēr uzskatīs, ka Darba likums ir par labu darba ņēmējiem, bet
otri – ka tas vairāk aizstāv darba devēju.

LDDK konsultāciju centrs Jelgavā

Pasta ielā 47–308
Darba laiks – no pulksten 9 līdz 17

Pieejamas arī ekspertes
konsultācijas pa tālruni 63020449 vai pa e-pastu:
jelgava@lddk.lv

Foto: Ivars Veiliņš