20.7 °C, 3.2 m/s, 79.5 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāVai Jelgavas būvmateriālu veikali izjūt ekonomiskās situācijas uzlabošanos?
Vai Jelgavas būvmateriālu veikali izjūt ekonomiskās situācijas uzlabošanos?
23/02/2013

Būvniecības nozare bija tāds kā lakmusa papīrs, kas zibenīgi norādīja uz ekonomisko lejupslīdi 2009. gadā. Šobrīd gan valdība, gan sabiedriskie mediji arvien skaļāk signalizē par ekonomiskās situācijas uzlabošanos – «Jelgavas Vēstnesis» pārbauda, vai to jau reāli izjūt arī būvniecības jomā, šoreiz uzklausot mūsu pilsētas būvmateriālu veikalu vadītāju viedokļus. Jāatzīst gan, ka viņi nav tik optimistiski un skaļi vēl nepauž, ka situācija mūsu valstī ir būtiski mainījusies, taču lēns, varbūt pat ļoti lēns uzlabojums gan esot jūtams.

Būvniecības nozare bija tāds kā lakmusa papīrs, kas
zibenīgi norādīja uz ekonomisko lejupslīdi 2009. gadā. Šobrīd gan
valdība, gan sabiedriskie mediji arvien skaļāk signalizē par
ekonomiskās situācijas uzlabošanos – «Jelgavas Vēstnesis» pārbauda,
vai to jau reāli izjūt arī būvniecības jomā, šoreiz uzklausot mūsu
pilsētas būvmateriālu veikalu vadītāju viedokļus. Jāatzīst gan, ka
viņi nav tik optimistiski un skaļi vēl nepauž, ka situācija mūsu
valstī ir būtiski mainījusies, taču lēns, varbūt pat ļoti lēns
uzlabojums gan esot jūtams.

«Latvietim ir svarīga vide, kurā viņš dzīvo, – ar būdiņu vien
nepietiek»

Māris Drozdovs, būvniecības nama «Kurši» Jelgavā
vadītājs:

«Jāteic godīgi – mēs neizjūtam to īpašo progresu, par ko runā
mediji un valdība. Pārdošanas līmenis «Kuršos» ir tāds pats kā
pirms gadiem diviem trim. Tāpēc tirgotāju vienīgais instruments ir
mārketings, jo lētāk iepirkt preci par to cenu, ko tā maksā, jau
nav iespējams. Tāpēc arī tie tirgotāji, kas būs aktīvāki
mārketingā, arī nopelnīs. Mēs caur un caur esam pastāvējuši,
tirgojot būvniecības materiālus, un šajā jomā nekas pie mums
nemainās.

Slikti iet tad, kad neienāk neviens pircējs – pie mums pircēji
ienāk, tātad tik slikti nemaz nav. Latvietim jau tāda daba, ka
viņam ir svarīga vide, kurā dzīvo, ar būdiņu vien viņam nepietiek.
Tāpēc kaut minimāli, bet, cik rocība atļauj, remonti tiek veikti
vienmēr. Viena pirkuma lielumu skaitļos gan atklāt negribētu, jo
tas ir komercnoslēpums, taču varu teikt, ka, salīdzinot ar
iepriekšējiem periodiem, tas, protams, ir mazāks.

Pašlaik nenotiek lielu būvju celtniecība pilsētā, un mums tas
nozīmē, ka ir jāpiesaista un jāstrādā ar vairākiem mazajiem
būvniekiem. To, ko agrāk varēja nopelnīt no viena liela objekta,
tagad var, apkalpojot četrus piecus mazākus. Tās ir nelielas
privātmājas, būves. Piemēram, arī «McDonald’s» restorānam Jelgavā
bijām vieni no materiālu piegādātājiem. Konkurence būvmateriālu
tirgotāju vidū Jelgavā ir smaga, un mēs to izjūtam katru dienu.
Protams, jo lielāka konkurence, jo lielāka izvēle pircējam, un arī
mums nav nekas pret godīgu konkurenci.

Es nedomāju, ka tuvākajā laikā būvniecības jomā un tātad arī
mūsu ekonomikā kaut kas krasi varētu mainīties. Mēs to labi jūtam
arī pēc mūsu agrākajiem darbiniekiem, kuri bija spiesti doties
peļņā uz ārzemēm. Kā jūs domājat – viņi tur pelna naudu, kas pēc
tam tiks iepludināta Latvijas ekonomikā? Nē, vairumā gadījumu viņi
tur strādā, lai samaksātu savus kredītus! Un kur šī nauda nonāks?
Skandināvu bankās. Mēs jau nu noteikti savā veikalā šobrīd nejūtam
to, ka šeit tiktu tērēta tā nauda, kas nopelnīta ārzemēs. Tātad
aizbraukušie cilvēki vēl nebruģē sev drošu ceļu atpakaļ.

Bet tie, kas nav aizbraukuši, turpina pie mums strādāt, un jau
gadus trīs mūsu darba kolektīvs ir nemainīgs – 32 cilvēki.

Es gan gribētu teikt, ka kaut kādā brīdī mums ir jāatjēdzas un
Latvijai atkal jāsāk attīstīties.»
 

«Labāk trīs reizes nopirks lēto, nekā vienreiz labu mantu»

Jānis Cirmans, būvmateriālu veikala «MNL» Santehnikas
nodaļas vadītājs:

«Nu jau gadu situācija ir diezgan nemainīga – apgrozījums ne aug,
ne krītas. Bet vismaz labi, ka no nulles punkta esam izkustējušies.
Protams, ka, salīdzinot ar laiku pirms gadiem četriem pieciem,
pircēju paradumi ir būtiski mainījušies. Tagad lielākā atšķirība ir
tā, ka cilvēks pārsvarā pērk tikai to, kam uz doto brīdi pietiek
naudas. Ārkārtīgi grūti ir pārliecināt, ka labāk sakrāt naudiņu un
nopirkt, piemēram, vienu labu ūdens krānu, nekā tos lētos, kas
jāmaina ik pēc pāris gadiem. Bet pircējs šodien uzskata tā: es
labāk šodien nopērku lēto, kam naudas pietiek, un tad, kad salūzīs,
atkal nākšu pēc jauna lētā… Uz līzinga šobrīd praktiski neko pie
mums nepērk. Agrāk tas bija ļoti pieprasīts pakalpojums, bet tagad
pircēji kļuvuši daudz piesardzīgāki – viņi vēl nav droši par saviem
rītdienas ienākumiem.

Kas veikalā mainījies pa šiem gadiem? Bija jāiemācās izdzīvot
arī ekonomiski ne tik labvēlīgos apstākļos. Tas ir mārketings,
pirkšanas paradumu pētīšana, jaunu vajadzību apmierināšana.
Piemēram, mēs pašlaik tirgojam tādas lietas, ko pirms gadiem pat
paši nebūtu iedomājušies, bet, ja redzam, ka pircējam tas ir
vajadzīgs, tad mums kā pārdevējam tas arī jāpiedāvā. Protams,
nesāksim «MNL» tirgot rotaslietas, bet dažādas lietas mājai,
teiksim, pannas, traukus, jau kādu laiku pie mums var nopirkt. Arī
suņu barību. Cilvēki pērk, tātad piedāvājam pareizo preci. Tā mēs
pielāgojāmies, lai izdzīvotu, jo mājas jau šobrīd praktiski neceļ –
būvmateriāli pārsvarā ir vajadzīgi nelieliem remontiem
privātpersonām un budžeta iestādēm.

Tas būtiskākais – arī krīzes gados mēs spējām izdzīvot tā, lai
no darba nebūtu jāatlaiž neviens darbinieks. Protams, algas kļuva
mazākas, bet tikai tāpēc, ka restrukturizējām darba grafiku –
cilvēki strādāja mazākas darba stundas, līdz ar to arī
proporcionāli saņēma mazāk. Jā, bija tādi, kas no darba aizgāja, jo
alga bija par mazu, lai segtu paņemtos kredītus, divi darbinieki
arī devās peļņā uz ārzemēm, bet tie, kas palika uzņēmumam uzticīgi,
strādā vēl šodien. Kopumā «MNL» pašlaik strādā ap 30 darbinieku un
jau esam atgriezušies pie iepriekšējā darba grafika, kas nozīmē, ka
darbinieki arī saņem vairāk.

Secinājums ir viens: sliktāk nekļūst, un tas jau ir labs
signāls. Gribas cerēt, ka šis gads parādīs tādu stabilāku
augšupeju.»

«Pirmais signāls – nedaudz jau varējām darbiniekiem palielināt
algas»

Mareks Bulkovskis, būvmateriālu veikala «Pilsēta»
vadītājs:

«Kaut kas jau ir sakustējies un kaut kādas izmaiņas arī mēs jūtam –
klientu plūsma palielinājusies, apgrozījums arī pakāpies. Negribas
saukt konkrētus procentus, bet vismaz šis pozitīvais process ir
sācies. Un tas pirmais signāls ir tāds, ka pagājušajā gadā, kaut
nedaudz, bet jau varējām saviem darbiniekiem palielināt algas.
Protams, 60 darbinieki mums vairs nav nepieciešami, kā tas bija
pirms krīzes, bet ap 40 darbinieku joprojām pie mums strādā.
Galvenokārt aizgāja tie, kuri devās strādāt uz ārzemēm, un iemesls
tas pats, kas visiem – savulaik neapdomīgi un strauji pieņemtie
lēmumi par lielu kredītu ņemšanu. Ja mēs parēķinām, ka kredītus
ņēma uz 20 vai 25 gadiem, tad agrāk mēs viņus mājās gaidīt nemaz
nevaram…

Kādi bija mūsu instrumenti, kas ļāva pārdzīvot šos gadus? Katram
jau laikam tie instrumenti ir savi, bet mūsējie: neriskēt un
sadarboties ar uzticīgiem partneriem. Nenoliegsim, pirmskrīzes
laikā bija pietiekami daudz gadījumu, kad pasūtītājs nespēja
norēķināties ar veikalu un tā arī palika parādā. Tā tas bija
visiem. Tāpēc mēs ļoti ātri sākām skrupulozi pārbaudīt savus lielos
klientus, arī piegādātājiem sekojām līdzi ļoti rūpīgi.

Tāpat arī katru dienu sekojam līdzi preču pieprasījumam, kas
skaidri parāda, ka dominē lētākā gala preces – tieši to šobrīd
pieprasa un pērk jelgavnieks. Jā, no vienas puses, mēs, protams,
neesam salonveikals, kur var atrast ekskluzīvas lietas, un varbūt
to arī nevajag, jo tāda līmeņa cilvēki brauc uz Rīgu un meklē sev
vajadzīgo salonos. Bet, no otras puses, mēs tiešām jūtam, ka
pieprasījums pēc kvalitatīvām, bet ne ekskluzīvām lietām tiešām
krītas. Tāpēc arī mūsu veikalā šādu preču sortiments ir kļuvis
šaurāks un pagaidām, kamēr nav pieprasījuma, mēs arī nedomājam to
paplašināt.

Taču nekas jau neapstāsies un kaut lēns, bet stabils pieaugums
gan pircēju skaita ziņā, gan apgrozījuma ziņā, domājams, būs arī
šogad – tātad kopumā ir skaidrs, ka valstī ekonomiskā situācija
tomēr lēnām iet uz augšu.»

Sagatavoja Kristīne Langenfelde, foto Ivars Veiliņš