Lai paaugstinātu ielu apgaismojuma kvalitāti un vienlaicīgi samazinātu kopējo elektroenerģijas patēriņu, divpadsmit pilsētas ielās un ielu posmos vecie gaismekļi nomainīti pret LED lampām. «Pašlaik vēl tiek modelēta apgaismojuma intensitāte, lai rastu Jelgavas situācijai optimālāko variantu. Būtiski, ka modernizētā infrastruktūra gaismas intensitāti ļauj regulēt ne tikai lielākos ielu posmos, bet arī atsevišķām laternām, kas ir ļoti svarīgi tieši no satiksmes dalībnieku drošības aspekta,» skaidro pašvaldības iestādes «Pilsētsaimniecība» vecākā projektu vadītāja Daina Traidase.
Sintija Čepanone
«Pilsētsaimniecības» elektrotīklu inženieris Andrejs Bobikins norāda, ka iepriekš pilsētā bija tikai atsevišķi LED gaismekļi, turklāt tie tika nomainīti galvenokārt eksperimentālā nolūkā, lai pārliecinātos par šī apgaismojuma efektivitāti. «Piemēram, četras šādas laternas bija Sakņudāza ielā, un gan apgaismojuma kvalitāte, gan elektroenerģijas patēriņš būtiski atšķīrās no situācijas citās ielās, kur LED spuldžu nebija. Tieši tādēļ nolemts arī citviet pilsētā iespēju robežās vecās spuldzes nomainīt pret LED apgaismojumu, un ielu posmi, kur tas šovasar jau izdarīts, izraudzīti, veicot atbilstošus aprēķinus par vislielāko iespējamo efektivitāti,» skaidro elektrotīklu inženieris.
Īstenojot projektu «Siltumnīcefektu gāzu emisiju samazināšana Jelgavas pilsētas pašvaldības publisko teritoriju apgaismojuma infrastruktūrā», apgaismojuma infrastruktūra, 688 veco gaismekļu vietā uzstādot LED lampas, modernizēta kopumā divpadsmit ielās un ielu posmos.
D.Traidase piebilst, ka plānotais elektrības patēriņa samazinājums varētu būt no 40 līdz 55 procentiem bez apgaismojuma līmeņa samazināšanas, savukārt gaismekļos integrētā sistēma ļauj samazināt apgaismojuma intensitāti un līdz ar to optimālā situācijā arī elektrības patēriņu pat līdz 60 procentiem.
Piemērotākais apgaismojuma intensitātes modelis ielām, kuras apgaismo LED spuldzes, tiks rasts nepilna mēneša laikā. «Pēc pašreizējām aplēsēm, laikā no pulksten 23 līdz pieciem sešiem rītā apgaismojuma līmenis pakāpeniski varētu tikt samazināts, savukārt vakara un rīta stundās, kad gan gājēju, gan transportlīdzekļu satiksme ir intensīvāka, apgaismojums varētu būt spilgtāks. Tāpat diennakts tumšajā laikā vienādi spilgti apgaismoti būs, piemēram, krustojumi un gājēju pārejas, savukārt citviet, kur apdraudējums satiksmes dalībniekiem ir mazāks, teiksim, taisnos ielas posmos, apgaismojuma intensitāte tiks samazināta,» LED lampu praktiskās priekšrocības ieskicē elektrotīklu inženieris, piebilstot, ka apgaismojuma intensitāte gan veselos ielu posmos, gan atsevišķās laternās tiks regulēta no Pašvaldības operatīvās informācijas centra, vadoties pēc reālās situācijas uz ielām.
Portāls www.jelgavasvestnesis.lv jau rakstīja, ka šonedēļ tiek atjaunots apgaismojums arī autoostas teritorijā, savukārt drīzumā tas tiks izbūvēts Atmodas ielas posmā, kurš līdz šim nebija apgaismots.
LED apgaismojums ierīkots*:
Loka maģistrāles posmā no 6. vidusskolas līdz Aviācijas ielai (nomainīti 56 gaismekļi)
Kazarmes ielā (nomainīts 21 gaismeklis)
Pulkveža Brieža ielā (15)
Blaumaņa ielā (19)
Rūpniecības ielas posmā no Pasta līdz Tērvetes ielai (52)
Lietuvas šoseja posmā no Miera ielas līdz pilsētas robežai (80 gaismekļi)
Brīvības bulvārī (141)
Rīgas ielas posmā no Kalnciema ceļa līdz Loka maģistrālei (172)
Dambja ielā (57)
Filozofu iela posmā no Tērvetes ielas līdz Augusta ielai (13)
Lapskalna ielā (21)
Zvejnieku ielā (21)
* Projekts «Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana Jelgavas pilsētas pašvaldības publisko teritoriju apgaismojuma infrastruktūrā otrā kārta» realizēts ar KPFI finansiālu atbalstu. KPFI finansējums – 313 854,63 lati, pašvaldības finansējums – 135 150,56 lati.
Foto: Ivars Veiliņš