15.6 °C, 4.9 m/s, 94.5 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāZiemeļu šķērsojums – Jelgavas ģenerālplānā jau kopš 1959. gada
Ziemeļu šķērsojums – Jelgavas ģenerālplānā jau kopš 1959. gada
26/11/2015

1. decembrī pulksten 17 Jelgavas domes Konferenču zālē Lielajā ielā 11 notiks sabiedriskā apspriešana par ieceri būvēt transporta pārvadu pār Lielupi un Driksu jeb Ziemeļu šķērsojumu. «Tā ir sākotnējā sabiedriskā apspriešana, kurā ikviens aicināts izteikt savu viedokli gan par pašu ieceri būvēt tiltu, gan par to, kā šī iecere ietekmēs vidi. Visi ieteikumi tiks apkopoti un iekļauti novērtējumā par ietekmi uz vidi, kā arī tālāk, izstrādājot tilta tehnisko dokumentāciju,» norāda Jelgavas pilsētas pašvaldības Attīstības un pilsētplānošanas pārvaldes vides pārvaldības speciāliste Solvita Lūriņa.

Transporta pārvada, kas savienos Laps­kalna–Atmodas ielas
krustojumu un Kalnciema ceļa–Loka maģistrāles krustojumu, izbūves
mērķis ir atrisināt vairākas Jelgavas pilsētas satiksmes
organizācijas problēmas un radīt priekšnosacījumus uzņēmējdarbības
tālākai attīstībai. Tilta izbūve ir nozīmīga, domājot par bijušā
lidlauka un citu industriālo teritoriju atdzīvināšanu, pilsētas
centra atslogošanu no tranzīta transporta un arī veloceliņu tīkla
attīstību. Tilts ir plānots ar autotransporta satiksmi divās
joslās, kā arī gājēju un velosipēdu celiņu. Tilta un tā pieeju
izbūves kopgarums – 1376 metri.

Skar «Natura 2000» teritoriju

Šobrīd izstrādāts ieceres sākotnējais novērtējums, kas ir
pieejams Jelgavas pilsētas domes administrācijas Klientu
apkalpošanas centrā (Lielajā ielā 11, 131. kabinetā) un
elektroniski pašvaldības mājas lapā www.jelgava.lv. Tajā ir
piedāvāti trīs iespējamie tilta skiču varianti, kā arī iekļauti
vairāku ekspertu slēdzieni par to, kā tilts un tā būvniecība
ietekmēs vidi – augus, dzīvniekus, putnus, zivis. Tāpat ir veikti
ģeoloģiskie urbumi, lai izvērtētu, vai šajā vietā esošie ieži ir
piemēroti tilta būvniecībai un spēs to nest. Ar šo dokumentu var
iepazīties ikviens interesents, un tas kalpos par pamatu sākotnējai
apspriešanai.

Daļu no tilta posma (aptuveni 730 metrus) plānots realizēt dabas
liegumā «Liel­upes palienes pļavas», kas ietverts Eiropas īpaši
aizsargājamo teritoriju tīklā «Natura 2000», un pašvaldība apzinās,
ka Pils salā ir gan dabas, gan kultūrvēstures vērtības (pļavā ganās
savvaļas zirgi, tajā atrodas vecās skanstes vieta), par kuru
pasargāšanu un saglabāšanu jādomā gan tilta būvniecības procesā,
gan pēc tā pabeigšanas. S.Lūriņa skaidro: šis ir tikai pats procesa
sākums – pēc sabiedriskās apspriešanas vēl sekos ziņojuma izstrāde
par projekta ietekmes uz vidi novērtējumu, kurā tiks iekļauti līdz
7. decembrim saņemtie iedzīvotāju ierosinājumi un jautājumi,
detalizēti izvērtēti dažādi faktori, tad sekos vēl viena
sabiedriskā apspriešana un ziņojuma gala versijas izstrāde. Kad būs
saņemts Vides pārraudzības valsts biroja atzinums un, ja būs
nepieciešams, arī Eiropas institūciju atzinums, Jelgavas pilsētas
pašvaldība varēs pieņemt lēmumu par paredzētās darbības akceptu,
uzsākt tehniskās dokumentācijas izstrādi un plānot būvniecības
procesu. «Šobrīd tiks apspriesta tikai iecere, jo turpināsies darbs
pie ietekmes uz vidi izvērtējuma. Tas ir vispusīgs dokuments, un
tajā tiks iekļauti daudz dažādu faktoru. Piemēram, 2012. gadā tika
izstrādāts ietekmes uz vidi ziņojums iecerei būvēt tiltu pār
Daugavu Jēkabpilī, un tajā bija iekļautas tādas lietas kā tilta
pieslēgumi, trokšņa līmeņa, gaisa piesārņojuma izvērtējums, ietekme
uz kultūrvēsturiskām un dabas vērtībām, pat sanešu plūsmas
izmaiņas. Mūsu gadījumā prasības varētu būt līdzīgas,» spriež vides
speciāliste.

Jāpiebilst, ka procesu uzrauga Vides pārraudzības valsts birojs.
Tas, izvērtējot situāciju, izstrādās noteikumus, kas būs jāievēro
tālākā projekta attīstībā.

Ar divām braukšanas joslām

Saskaņā ar iepirkuma procedūru Ziemeļu šķērsojuma skiču
variantus izstrādāja uzņēmums «3C». Uzņēmuma uzdevums bija piedāvāt
trīs iespējamos tilta variantus, lai būtu idejas vizualizācija un
dokuments, ar ko strādāt tālāk. Uzņēmums izstrādāja četrus
variantus.

Neskatoties uz to, kurš dizainiskais variants tiks izvēlēts,
izstrādāti arī tilta vispārīgie parametri. Kopējais tilta laidumu
konstrukcijas garums pieņemts 811,50 metri. Kopējais tilta platums
ir 15,50 metri, no kuriem 10 metri būs tilta brauktuve ar divām
joslām, pa vienai katrā virzienā, un asfaltbetona segu, metru plata
būs tehniskā ietve, 3,5 metrus plats paredzēts apvienotais gājēju
un velobraucēju celiņš.

Krasta balstu augstums paredzēts ap deviņiem metriem, bet
platums – 14,90 metri. Balstus paredzēts izbūvēt no monolīta
dzelzsbetona.

Simpātiskākais – tilts ar zaļo koridoru

«Latvijā pagaidām vēl nav tādu tradīciju kā citur pasaulē, kur
šādi tilti tomēr ir arī vides dizaina objekti, nevis tikai
inženierbūves,» uzskata arhitekts Ivars Šļivka, cerot, ka ar laiku
tas mainīsies. Zināmas dizaina virsvētības  piešķiršana
inženierbūvei bija arī viens no viņa principiem, izstrādājot
Ziemeļu šķērsojuma skices.

Arhitekts norāda, ka šis tilts ir atšķirīgs ar to, ka šķērso
dabas teritoriju un ir diezgan garš, tāpēc jāmeklē risinājumi, lai
pēc iespējas izvairītos no lieliem zemes darbiem un uzbērumu
veidošanas. Tas nozīmē, ka priekšroka dodama konstruktīvajiem
risinājumiem, kuri nodrošina lielākus laidumus un līdz ar to mazāku
balstu skaitu, piemēram, iekārtie, vanšu, loku vai arku
risinājumi,» tā I.Šļivka.

Pirmais piedāvātais variants ir tērauda siju tilts, kas no sāna
nedaudz atgādina vanšu tiltu. Arhitekts skaidro, ka šis variants
nosacīti ir bez jebkādas dizaina virsvērtības un ir tīra
inženierbūve, tāpēc tam nav pat skices, bet ir tikai rasējums. «Tā
ir ļoti racionāla būve, lai būtu izejas punkts, izstrādājot pārējos
variantus. Tas tiek ņemts par pamatu, aprēķinot aptuvenās tilta
būvniecības izmaksas,» norāda I.Šļivka. Šī tilta prognozētās
izmaksas ir 17,72 miljoni eiro. Jāuzsver, ka provizoriskās izmaksas
tika aprēķinātas tikai paša tilta izbūvei, bet objekts paredz arī
piebraucamo ceļu izbūvi, infrastruktūras sakārtošanu un teritorijas
labiekārtošanu.

Otrais variants – arku tunelis – jau ir ar dizainisku vērtību,
un tērauda siju tilts tiek papildināts ar individuāliem un
dekoratīviem gaismas ķermeņiem arkas formā, kas izvietoti
pietiekami blīvi, lai radītu savdabīga tuneļa izjūtu. Arkas
paredzēts secīgi deformēt gabarītos, lai tilta šķērsošana nebūtu
tik monotona. «Varētu teikt, ka šis ir tas ekonomiskais variants,
kas papildināts ar dekorāciju, lai dažādotu braucienu pār tiltu.
Mana iecere bija arku virkni izmantot arī  kā interaktīvu
gaismas objektu, ko var īpaši un aktīvi izgaismot sevišķos brīžos,
piemēram, svētkos. Gaismu rotaļas netraucētu tilta šķērsotājiem,
bet būtu vērstas uz tilta ārpusi un vērojamas no citiem
publiskajiem skatupunktiem,» stāsta arhitekts. Šī tilta prognozētās
izmaksas ir 24,66 miljoni eiro.

Trešā varianta konstrukcija ir kombinēta no vairākiem
konstruktīvajiem paņēmieniem – te ir gan tērauda loki ar iekārtiem
laidumiem, gan kopnes, gan sijas.  Kopumā tilts vizuāli
atgādina dzelzceļa tiltu Rīgā vai tā sauktos amerikāņu kalniņus.
I.Šļivka norāda, ka šis dizains ir jau ar zināmām pretenzijām uz
atmiņā paliekošu tēlu vai pat kārtējo pilsētas simbolu, un
atgādina, ka tilts ir pamanāms no dažādiem publiskiem
skatupunktiem. Tiltam, tāpat kā pārējos variantos, ir paredzētas
troksni slāpējošas sienas. Tās, pēc arhitektu teiktā, ir noteikti
nepieciešamas, ņemot vērā plānoto tilta atrašanās vietu. Konkrētajā
gadījumā tas ir risināts jau aktīvāk – kā divi trokšņus slāpējošie
tuneļi, ko arhitekts piedāvā veidot, izmantojot caurspīdīga
polikarbonāta plāksnes zaļganā tonī. «Skaņu tuneļi tiks izvietoti
ekoloģiski jūtīgākajās tilta trases vietās – palienes daļā pie
Lielupes, kā arī Pils salā, tādējādi pasargājot šo teritoriju
ekosistēmu no trokšņiem, kā arī visa objekta arhitektūrā akcentējot
šīs vietas ekoloģisko aspektu,» stāsta arhitekts. Vēl plānots
izcelt tilta siluetu ar spilgtu krāsojumu, un piedāvātā krāsa ir
sarkana. Tāpat jāpieskaņo gaismas ķermeņu un citu aksesuāru –
margu, ūdens noteces elementu, norāžu – dizains, tilta ārējais
izgaismojums, piegulošās teritorijas labiekārtojums un
apzaļumošana. Tilta prognozētās izmaksas ir 27,16 miljoni eiro.

Tiesa, dokumentu paketē ir pievienoti vairāku ekspertu atzinumi,
kuros norādīts uz dažiem iespējamiem idejas trūkumiem. Proti,
viņuprāt, trokšņus slāpējošās barjeras būtu nepieciešams atbilstoši
marķēt, lai tās pamanītu putni, un jāizvērtē, vai plāksnes būtu
jāizvieto arī augšā, veidojot tuneli. Tas varētu radīt nevienmērīgu
temperatūru uz brauktuves, tādējādi apgrūtinot satiksmi. Arhitekts
uzsver, ka bažām nav pamata, jo, pirmkārt, tieši tāpēc, lai sienu
pamanītu putni, paredzēts izmantot zaļganas, nevis bezkrāsas
plāksnes, turklāt tilta konstrukcijas augšpusē tiks uzklāta
pergola, kam snieg un līst cauri. Līdz ar to apstākļi uz brauktuves
visā tilta garumā būs vienādi.

Ceturtais piedāvātais variants paredz dzīvo košumkrūmu un
skujeņu stādījumu divpakāpju rindu abās tilta pusēs, kas radīs
garas zaļās alejas iespaidu un kalpos kā skaņas barjera. «Šī ideja
izrietēja no pašas tilta koncepcijas: ja jau tilts šķērso dabas
objektu, tad kāpēc lai dabas elementi nebūtu arī uz tilta?» tā
arhitekts, piebilstot: veidojot šo skici, tika meklēti līdzīgi
piemēri citviet pasaulē, un apstādījumu ierīkošana neprasa īpaši
palielināt tilta nestspēju. Viņš papildina, ka vizuāli tilts varētu
būt iespaidīgs, bet būtu jārēķinās ar prāvākiem tilta uzturēšanas
izdevumiem.

Kopumā vairāki eksperti kā piemērotāko min trešo tilta variantu
– tērauda loku tiltu. Arī pašvaldība pēc sākotnējā izvērtējuma šo
variantu atzinusi par vizuāli pievilcīgāko.

Priekšlikumus varēs iesniegt arī pēc
apspriešanas

Lai pārrunātu Ziemeļu šķērsojuma ieceri, Jelgavas iedzīvotāji
aicināti uz sākotnējo sabiedrisko apspriešanu 1. decembrī. Tajā
uzņēmums «3C» pastāstīs par izstrādātajiem tilta variantiem un
ikviens varēs uzdot sev interesējošus jautājumus, tāpat tiks
uzklausīti un piefiksēti iedzīvotāju ierosinājumi un jautājumi
saistībā ar tilta būvniecības ieceri.

S.Lūriņa gan aicina priekšlikumus izteikt vēl pirms
apspriešanas, lai tos varētu apkopot un sagatavot atbildes.
Iedzīvotāji ierosinājumus var iesniegt Vides pārraudzības valsts
birojā (Rūpniecības ielā 23, Rīgā, LV-1045, tālrunis 67321173,
fakss 67321049, tīmekļa vietne www.vpvb.gov.lv) vai pašvaldībā
(Jelgavas pilsētas domes administrācijas Klientu apkalpošanas
centrā Lielajā ielā 11, 131. kabinetā, tālrunis 63005522, e-pasts
dome@dome.jelgava.lv).

Jāpiebilst, ka iedzīvotāji savus priekšlikumus varēs iesniegt
arī pēc sabiedriskās apspriešanas – līdz 7. decembrim.