17 °C, 2.8 m/s, 71.3 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītība1. ģimnāzijā inženierzinātnes iepazīs jau no 7. klases
1. ģimnāzijā inženierzinātnes iepazīs jau no 7. klases
04/05/2012

Lai jau pamatskolas audzēkņos rosinātu interesi par inženierzinātnēm, Jelgavas 1. ģimnāzija no nākamā mācību gada 7. – 9. klašu skolēniem piedāvās profesionāli orientētas interešu izglītības nodarbības. «Skola dažādās nodarbībās ļaus iepazīt inženierzinātnes. Gribam laicīgi sagatavot audzēkņus, lai vidusskolā viņi nebītos no vārdiem «inženierzinātnes» un «informāciju tehnoloģijas»,» skaidro skolas direktores vietnieks Kaspars Antonevičs.

Ritma Gaidamoviča

Lai jau pamatskolas audzēkņos rosinātu interesi par
inženierzinātnēm, Jelgavas 1. ģimnāzija no nākamā mācību gada 7. –
9. klašu skolēniem piedāvās profesionāli orientētas interešu
izglītības nodarbības. «Skola dažādās nodarbībās ļaus iepazīt
inženierzinātnes. Gribam laicīgi sagatavot audzēkņus, lai
vidusskolā viņi nebītos no vārdiem «inženierzinātnes» un
«informāciju tehnoloģijas»,» skaidro skolas direktores vietnieks
Kaspars Antonevičs.

Jelgavas 1. ģimnāzijā jau trīs gadus sadarbībā ar LLU tiek
īstenota inženierzinātņu programma, kurā vidusskolēni apgūst
speciālus priekšmetus, kas saistīti ar šo nozari. «Taču esam
sapratuši, ka 10. klasē skolēnam to mācīt un viņu ieinteresēt jau
ir par vēlu. 9. klasē, izdzirdot vārdu «inženieris», jaunietis
nobīstas un nemaz nemēģina – viņam šķiet, ka tas ir pārāk
sarežģīti, grūti,» skaidro direktores vietnieks.

Tāpēc 1. ģimnāzija nolēmusi skolēnus pie tehniskām lietām
radināt jau agrāk, proti, 7. klasē, ieinteresējot viņus
pakāpeniski. Iecere ir pamatskolas audzēkņiem piedāvāt divus
virzienus.

«Kā obligātos priekšmetus mēs tos ieviest nevaram, tāpēc
piedāvāsim dažādas interešu izglītības nodarbības pēc stundām.
Viens bloks ir inženierzinātnes un informāciju tehnoloģijas, kurās
būtu tādas nodarbības kā elementāra 3D projektēšana, kas attīstītu
bērna telpisko domāšanu, un rasēšana jeb tehniskā grafika, lai jau
8. un 9. klasē varētu strādāt ar profesionālām programmām. Šobrīd
vispārējās izglītības programmā paredzēts, ka skolā mājturībā ir
jāmāca rasēšana desmit stundas, bet tas attiecas tikai uz zēniem.
Daļa izglītības iestāžu to vispār neīsteno, taču mūsu skolā
inženierzinātņu klasē mācās arī meitenes, kuras rasēšanu nav
apguvušas, un tas nozīmē, ka ir jāsāk no nulles. Taču šajā gadījumā
tam varētu sagatavoties jau pamatskolā,» skaidro K.Antonevičs.

Jau no nākamā mācību gada šeit skolēni varēs darboties «IT
akadēmijā», kur, iepazīstot «Microsoft» programmas, noslēgumā varēs
nokārtot eksāmenu un iegūt starptautiski atzītu sertifikātu.
«Šobrīd Latvijā to praktizē tikai augstskolas, kas māca IT
speciālistus, tiesa, viņiem ir daudz augstāks programmu līmenis,
taču uzņēmums piedāvā arī vienkāršākas, kas būtu piemērotas
skolēniem. Ieguvums – skolēns var kārtot eksāmenu, iegūt
sertifikātu, kas apstiprina prasmi strādāt ar šādām programmām.
Turklāt tas viss būs bez maksas. Ņemot vērā, ka mācības notiek
angļu valodā, tā ir iespēja arī papildināt valodas zināšanas,
turklāt būs arī ievads profesionālajā angļu valodā,» skaidro
direktores vietnieks. Tāpat šajā sadaļā iekļauta nodarbība
«Praktiskā digitālā pasaule», kurā varētu pa detaļām jaukt datorus,
testēt programmas, iepazīt WEB lietas, apstrādāt fotogrāfijas un
apgūt fotografēšanas pamatprincipus. «Šobrīd mēs lietojam datorus
ar jau instalētām programmām, bet mums nav ne jausmas, kādi ir to
plusi un mīnusi, vai ir alternatīvas. Bet te skolēns pats varētu
pētīt, uzzināt,» tā K.Antonevičs. Tāpat iecerēts piedāvāt robotiku,
kurā mācītu algoritmus, izmantojot spēli, kas ļauj programmēt,
veidot loģiskas struktūras. Labākie skolēni tiktu mudināti
piedalīties sacensībās. Piedāvāta tiks arī netradicionālā
matemātika, kur skolēni uzdevumu pildīšanā izmantotu datorus.

Otrs bloks – mājturība un tehnoloģijas, kur jau vasarā tiks
iekārtoti jauni kokapstrādes un metālapstrādes kabineti. 7. – 9.
klašu audzēkņi tajos strādās praktiski. «Viens ir tas, ka
sagatavosim sev zinošākus vidusskolēnus, bet, ja jaunietis pēc 9.
klases dosies uz profesionālo skolu, arī tās būs ieguvējas,» uzsver
K.Antonevičs.

«Jau vairākus gadus valstī runā par to, ka mums ir ekonomistu,
advokātu un juristu pārprodukcija un ir nepieciešami inženieri. Šī,
mūsuprāt, ir laba iespēja, izmantojot interešu izglītības
nodarbības, radināt skolēnus pie inženierzinātnēm, lai tās
iepazītu, izprastu un izvēlētos apgūt arī turpmāk,» tā direktores
vietnieks. Viņš atklāj, ka, uzdodot jautājumu, vai vēlies kļūt par
inženieri, 12. klases audzēkņiem, kuri tagad mācās inženierzinātņu
klasē, 11. klases sākumā retais apgalvoja «jā». «Taču tagad, kad
caur dažādiem priekšmetiem viņi ar to saskārušies, vairāk nekā puse
apgalvo, ka nākotnē izvēlēsies studēt inženierzinātnes,» tā
K.Antonevičs, piebilstot, ka arī tie, kuri izvēlas citu virzienu,
norādījuši – gūtās zināšanas paplašina redzesloku.

Foto: Ivars Veiliņš