Lai popularizētu muzeju piedāvājumu un dalītos pieredzē par tūristu piesaisti, šodien Jelgavā tikās Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzeja, Latvijas Nacionālā vēstures muzeja un Cēsu Vēstures un mākslas muzeja speciālisti. Muzeji saprot: ar vienkāršu muzeja apskati šodienas apmeklētājam vairs nepietiek, jāpiedāvā interesantākas iespējas, ļaujot līdzdarboties pašiem.
Ritma Gaidamoviča
Uz tikšanos bija aicināti tūrisma speciālisti, tūrisma operatori, masu mediju pārstāvji, kas ir vieni no galvenajiem «instrumentiem», lai parādītu gan Latvijas iedzīvotājiem, gan tūristiem, cik milzīga ir Latvijas muzeju bagātība. Muzejnieki šo sauc par tūrisma atbalstošo akciju, kas rīt notiks arī Rīgā, parīt – Cēsīs.
Uzklausot katra muzeja piedāvājumu, jāatzīst, ka muzeji seko līdzi laikam. Tūrisma attīstības valsts aģentūras (TAVA) direktors Armands Šlokenbergs stāsta, ka Latvijas sauklis šobrīd ir «Nesteidzīga atpūta Latvijā!» un to iespējams baudīt arī muzejos. Kopējā tūrisma mārketinga stratēģija – galvenais reklāmas instruments – ir tūristu atsauksmes, uz ko jāmēģina strādāt arī muzejiem. Piemēram, aģentūra šobrīd izdevusi videoklipu, kurā zviedru tūristi stāsta par savām emocijām Rundāles pilī. Lai muzeji vairāk ieinteresētu, viņš aicināja tos nevis akcentēt to, kas tajos jau ir pieejams, bet radīt jaunus, interaktīvus un atraktīvus produktus, kuros apmeklētāji var līdzdarboties. «Muzeja bagātība ir stāsti, liecības un fakti. Tieši tas ir jāliek lietā, izdomājot, kā to interesanti apspēlēt. Jādomā, kas interesē zviedriem, krieviem, somiem un kā to interesanti «iesaiņot». Tas jāpasniedz, iesaistot skatītāju, jo nu ir pagājuši laiki, kad cilvēks tikai izstaigā muzeju – viņš grib līdzdarboties,» tā A.Šlokenbergs. Jāpiebilst gan, ka muzeji jau to liek lietā un tas darbojas. Piemēram, mūsu muzejā tiek interesanti apspēlēti Hercoga Jēkaba laika stāsti, notiek izglītojošas nodarbības ar līdzdarbošanos par dažādām vēstures tēmām skolēniem, interaktīvās ekskursijās ļauj iepazīties ar dažādām mērvienībām un apmeklētājiem arī pašiem svērt, interaktīvi tiek ļauts saģērbt kareivi, teātra tēva Ādolfa Alunāna muzejā var spēlēt teātri un iejusties aktieru ādā. Ā.Alunāna muzeja piedāvājums, kad tas pēc restaurācijas vērs durvis, būs vēl saistošāks. Piemēram, interesenti varēs pielaikot Alunāna laika tērpus. Tāpat Jelgavas muzejs cenšas izmantot zīmolus, ar ko var lepoties – Hercogu Jēkabu un Kurzemes Zemgales hercogisti, par Jelgavu daudzās lietās var teikt: «Jelgavā pirmo reizi…». Arī Cēsu muzejs «spēlējas» ar dažādiem vēstures notikumiem, rīkojot teatralizētas ekskursijas, kur apmeklētājiem ir iespēja iejusties bruņinieku tēlā Cēsu pilī. Cēsīs tika atklāts pirmais velodroms, tāpēc Muzeju naktī tas rīkos velobraucienu. Šis muzejs restaurējis seno ķegļu spēli, kas ir boulinga pirmsākums, un ļauj skatītājiem pils pagalmā to spēlēt. Muzeji aicināti rakt augšā dažādus vēstures faktus un interesanti tos atspoguļot. Muzeji uzsvēra, ka centīsies iesākto turpināt.
Ieteikums no A.Šlokenberga muzejiem – lai tie vēl vairāk piesaistītu apmeklētājus, ir jārāda muzeja aizkulises. Piemēram, restaurācijas procesu. Muzejnieki atzina, ka tā varētu būt laba un īstenojama ideja.
Šodien tikšanās reizē muzeji prezentēja arī to, kas gaidāms 14. maijā – Muzeju naktī. Kopējā tēma – «Kaimiņi». Un Jelgavas muzejā būs iespēja iepazīties ar kaimiņos dzīvojošām tautām – poļi mācīs polonēzi, baltkrievi stāstīs anekdotes un aicinās iet rotaļās, ebreji mācīs savu nacionālo deju. Cēsu muzejs šo tēmu apspēlējis, talkā aicinot savus tuvākos kaimiņus – Latvijas Nacionālo bruņoto spēku karavīrus – un ļaus šajā naktī iepazīties ar armijas tehniku, būs orķestris, dažādi spēka pārbaudījumi.
Bet Latvijas Vēstures un mākslas muzejs atkal ļaus ielūkoties Rīgas pilī.
Foto: Ivars Veiliņš