3.4 °C, 0.4 m/s, 91.8 %

Jaunumi

Sākumlapa JaunumiJelgavā uzsāks bezpilota autobusa izmēģinājuma braucienu
Jelgavā uzsāks bezpilota autobusa izmēģinājuma braucienu
24/04/2019

Testa braucienus iecerēts veikt Pasta salā, pasažierus vedot no tējas namiņa līdz aktīvās atpūtas zonai. Braucienus iecerēts sākt nākošā gada vasarā.

Iespējamie maršruti izvērtēti kopā ar pašvaldības, Satiksmes ministrijas un Ceļu satiksmes drošības direkcijas speciālistiem. Maršruta izvēlē, viens no noteicošajiem faktoriem ir samērā neliela satiksme, tomēr vienlaikus lai braukšanas apstākļi būtu pietuvināti ikdienas apstākļiem, ļaujot labāk izprast, kā šādus pārvietošanās līdzekļus nākotnē integrēt pilsētu sabiedriskā transporta tīklā.

Projekta mērķis ir bezvadītāju sabiedriskā transporta paraugdemonstrējumi pilsētvidē, analizējot iespējas nākotnē izmantot šādus transportlīdzekļus tā saucamajiem pēdējās jūdzes savienojumiem, piemēram, maršrutā stacija–centrs diennakts laikos, kad ir nerentabli organizēt klasisko sabiedrisko transportu – agri no rīta vai vēlu vakarā, kā arī citām mobilitātes vajadzībām, tostarp tūrisma maršrutos. Jelgavā tāds varētu būt, piemēram, maršruts stacija–tornis.

 

Zemgales Plānošanas reģions bezpilota autobusu testēs īstenotā projektu ”Pārrobežu sadarbība pārejai uz videi draudzīgu autonomo (bezvadītāju) pirmās/pēdējās jūdzes sabiedrisko transportu” gaitā. Projekta ietvaros tiek arī izstrādāti dažādi modeļi, kuros pašvaldībām tiks piedāvāti aprēķini un iespējas, kā tuvākā vai tālākā nākotnē šādus bezpilota elektriskos autobusus iekļaut pilsētas transporta plūsmā, uzsvaru liekot uz “pirmās/pēdējās jūdzes” pakalpojumiem – pasažieru transportēšanu, piemēram, no dzelzceļa stacijas līdz pilsētas centram.

 

Līdz šim vairums bezpilota transportlīdzekļu tikuši izmantoti slēgtās teritorijās, piemēram, parkos, lidostās vai lielās ražotnēs, un to izmantošana satiksmē – reālos apstākļos – ir izaicinājums ne vien šo produktu ražotājiem, bet arī pasūtītājiem. Tuvējās Eiropas valstīs ir vien atsevišķi piemēri, kad šādi autobusi izmantoti pilsētas satiksmē – pirms dažiem gadiem Tallinā šāds autobuss izmantots tam īpaši paredzētā slēgtā joslā, bet pērn Helsinkos sākti izmēģinājumi salīdzinoši maz noslogotā ceļa posmā.

 

Paralēli notiek darbs pie juridisko jautājumu risināšanas un sinhronizēšanas ar citām Eiropas Savienības dalībvalstīm. Tā kā nepieciešamas kompleksas izmaiņas normatīvajos aktos, šobrīd kā risinājums tiek piedāvāts bezpilota transportlīdzekļus ekspluatēt ar pavadoņa līdzdalību, kas var pārņemt kontroli bīstamās vai sarežģītās situācijās.

 

Projekta “Pārrobežu sadarbība pārejai uz videi draudzīgu autonomo (bezvadītāju) pirmās/pēdējās jūdzes sabiedrisko transportu” kopējais budžets ir 3,8 miljoni eiro. No tiem 2,8 miljonus līdzfinansē INTERREG Baltijas jūras reģiona transnacionālās sadarbības programma “Sohjoa Baltic”, kurā apvienojušies partneri no Dānijas, Igaunijas, Latvijas, Norvēģijas, Polijas, Somijas, Vācijas un Zviedrijas.

 

Foto: publicitātes

 

Informācija sagatavota 

Jelgavas pilsētas pašvaldības

Sabiedrisko attiecību pārvaldē