6.2 °C, 2.5 m/s, 97.3 %

Izglītība

Sākumlapa JaunumiIzglītībaAizvadīts seminārs pirmsskolas un sākumskolas pedagogiem par bērnu lasītprasmes attīstīšanu
Aizvadīts seminārs pirmsskolas un sākumskolas pedagogiem par bērnu lasītprasmes attīstīšanu
28/10/2025

Aizvadīts Valsts valodas dienai veltīts seminārs “No pirmā soļa līdz pirmajam teikumam”. Pasākums pulcēja vairāk nekā 130 Jelgavas pirmsskolas un sākumskolas pedagogus, stiprinot viņu zināšanas par bērnu valodas un lasītprasmes attīstīšanu, kā arī sniedzot iedvesmu jaunu un radošu metožu ieviešanai mācību procesā.

Ar lekcijām uzstājās ergoterapeits un “RigaBrain” vadītājs Pēteris Urtāns un izdevniecības “Zvaigzne ABC” literārā aģente Santa Svaža, daloties atziņās par bērna smadzeņu attīstību, uzmanības un motivācijas veicināšanu, kā arī grāmatu un lasīšanas kultūras tendencēm Latvijā un Eiropā.

Paneļdiskusijā, kurā piedalījās pedagogs, logopēds, bibliotēkas vadītāja, vecāks un pirmsskolas iestādes vadītāja diskutēja par pieaugušo nozīmi bērnu lasītprasmes attīstībā.

Savukārt sešās praktiskās darbnīcās dalībnieki apguva konkrētus rīkus un idejas, kā veicināt lasītprasmi caur kustību, ritmu, valodu un sadarbību ar ģimeni un bibliotēkām.

Semināra dalībnieku aptaujas rezultāti apliecina, ka lielākā daļa pedagogu plāno izmantot seminārā iegūtās zināšanas un metodes darbā ar bērniem. Īpaši augstu tika novērtēta Pētera Urtāna lekcija par smadzeņu darbības saistību ar lasītprasmes attīstību, kas rosināja jaunu skatījumu uz lasīšanas nozīmi. Dalībniekus uzrunāja doma, ka lasīšana nav tikai tehniska prasme, bet gan domāšanas un komunikācijas treniņš, kurā būtiska ir saruna, jautājumi un emocionāli droša vide. Pedagogi atzina, ka lektora atziņas ir vērtīgas arī sadarbībā ar vecākiem, veicinot izpratni par lasīšanas nozīmi jau pirmsskolas vecumā.

Lielu interesi izraisīja arī Santas Svažas stāstījums par bērnu literatūras aktualitātēm un “klusajām grāmatām”, kas rosina bērnu iztēli un domāšanu. Dalībnieki atzinīgi vērtēja iespēju iepazīt jaunākos latviešu autoru darbus un tendences bērnu grāmatu izdošanā, uzsverot, ka šī informācija palīdzēs paplašināt lasāmvielas izvēli pirmsskolas iestādēs un ģimenēs.

Visaugstāk tika novērtētas praktiskās darbnīcas, īpaši tās, kurās piedāvāja konkrētas metodes lasītprasmes attīstīšanai caur ritmu, valodas vingrinājumiem un sadarbību ar vecākiem.

Kopumā seminārs novērtēts kā vērtīgs, iedvesmojošs un saturiski bagāts pasākums, kas veicinājis pedagogu izpratni par lasītprasmes nozīmi un sniedzis praktiskus risinājumus tās attīstīšanai pirmsskolas vecumā.

Seminārs organizēts, īstenojot ESF Plus projektu Nr. 4.2.2.3/1/24/I/001 “Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide”.