Forumā "Skolēni eksperimentē" tiekas Jelgavas jaunie pētnieki

13.02.2020.

Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centrā (ZRKAC) 13. februārī notika Jelgavas skolu Jauno vides pētnieku forums "Skolēni eksperimentē", kurā divās grupās – no 1. līdz 5. un no 6. līdz 9. klasei – skolēni no visas pilsētas prezentēja pašu veiktu pētījumu rezultātus, pierādot savas zināšanas dažādās zinātnes nozarēs un liekot pamatus arī tālākiem izpētes darbiem.

Jauno vides pētnieku forums Jelgavā notiek jau 15. reizi, abu vecuma grupu konkurencēs pulcējot kopumā 39 dalībniekus, kas žūrijas pārstāvjus iepazīstināja ar 26 pašu veiktiem eksperimentiem un to rezultātiem. 1. līdz 5. klašu darbus vērtēja Jelgavas Valsts ģimnāzijas (JVĢ) fizikas skolotāja Baiba Daģe, Jelgavas Centra pamatskolas dabaszinību skolotāja Sandra Stubure un ZRKAC Vispārējās un profesionālās izglītības atbalsta nodaļas galvenā speciāliste Dace Pētersone-Gūtmane. Savukārt darbus 6. līdz 9. klašu grupā vērtēja Zemgales reģionālās vides pārvaldes vadītāja vietniece Evita Beitlere, JVĢ ķīmijas skolotāja Ingūna Kopštāle, Jelgavas Spīdolas Valsts ģimnāzijas fizikas skolotājs Nauris Kaņka un ZRKAC karjeras konsultante Līga Damberga.

 

Veiktie eksperimenti parādīja skolēnu dažādās pētnieciskās intereses. 1. līdz 5. klašu skolēni veikuši dažāda veida izzinošus eksperimentus, noskaidrojot, kā strādā lietas, spēki un dabas parādības, savukārt 6. līdz 9. klašu skolēniem vairāk interesējuši praktiski eksperimenti, pētot, kā iespējams mājas apstākļos ražot enerģiju, kā arī meklējot veidus, kā gudri saimniekot.

 

6. klases skolnieks Arnolds Kalinks no Jelgavas pamatskolas "Valdeka" – attīstības centra izvēlējies pētīt veidus, kā mājas apstākļos iespējams ražot elektrību, uzbūvējot četrus dažādus ģeneratorus – saules bateriju, kā arī vēja, magnētu un mehānisko ģeneratoru. Visus ģeneratorus skolēns veidojis pats, izmantojot lielākoties mājās atrodamus materiālus un pārbaudot, vai katrs no enerģijas radītājiem spēs iedegt spuldzīti. "Visus četrus ģeneratorus veidojot, pagāja mēnesis. Ideju ņēmu no grāmatas, kur bija rakstīts, ka lielākā daļa cilvēku izmanto efektīvus, bet piesārņojošus veidus kā iegūt enerģiju. Eksperimentā sapratu, ka pats mājās izmantotu mehānisko ģeneratoru, jo tas saražo visvairāk elektrības," stāsta skolēns. Eksperimentā savu efektivitāti pierādījis arī vēja ģenerators, bet saules baterija un magnētu ģenerators nav spējuši saražot pietiekami daudz elektrības lampiņas iedegšanai.

 

Savukārt 1. līdz 5. klašu grupā ar savu pētījumu "Neiespējams līdzsvars" piedalījās Jelgavas 5. vidusskolas 3. klases skolēni Lada Smirnova un Boriss Barinovs. "Ar klasi bijām ekskursijā uz Igaunijas zinātnes centru "AHHAA", kur izmēģinājām velosipēdu, ar ko var braukt pa trosi un nenokrist. Gribējām saprast, kā tas ir iespējams un vai ko līdzīgu var radīt mājās," par eksperimenta idejas rašanos stāsta trešklasniece Lada. Lai izzinātu līdzsvara divriteņa darbības pamatus, skolēni pētījuši, kas ir smaguma centrs, un kā to iespējams attēlot ar eksperimentu palīdzību. Veicot eksperimentus ar monētu balansēšanu uz dakšām un naglu balansēšanu, izmantojot atjautīgu konstrukciju, skolēni izzinājuši ne vien līdzsvara divriteņa darbības principus, bet arī zināšanas, kas tiek pielietotas, piemēram, šūpoļu veidošanā.

 

Jelgavas 5. vidusskolas trešklasnieki 1. līdz 5. klašu grupā dalīja pirmo vietu ar Jelgavas 4. sākumskolas 4. klases skolēniem Ritvaru Kuciņu un Robertu Jaunsubrēnu par viņu darbu "Gliemežvāku pārvērtības". Arī otrajā vietā ierindojās divi eksperimenti – Jelgavas Centra pamatskolas pirmklasnieka Druvja Straumes darbs "Statiskās elektrības detektors" un “Kā ieraudzīt skaņu?”, ko izstrādājuši trīs dalībnieki no Jelgavas 5. vidusskolas – Ivans Gribanovs (2. klase), Makims Marčenko (3. klase) un Daniels Šipuļins (4. klase). Trešo vietu ieguva 2. klases skolniece Katrīne Auziņa no Jelgavas 5. vidusskolas ar darbu "Gudrā saimniekošana".

 

6. – 9. klašu grupā par labāko žūrija atzina Jelgavas 6. vidusskola 6. klases skolnieka Pāvela Baka darbu "Neredzamais mums apkārt vai nepieteiktā cīņa par tīrību un veselību skolā". A.Kalinks ar darbu "Elektrības ražošana" un divi Jelgavas 5. vidusskolas 6. klases skolnieki – Jegors Dorofejevs Georgijs Parigins ar darbu ""Smart" atkritumu konteiners" – uzrādīja vienlīdz labus sniegumu, ierindojoties otrajā vietā. Arī trešā vieta bija neizšķirta diviem konkursantu darbi – "Piesārņot vai gudri saimniekot", ko bija izstrādājusi Karolīna Auziņa no Jelgavas 5.vidusskola 6. klases un "Augu daļu nospiedumu iegūšana uz papīra un auduma", kura autores bija devītklasnieces no Jelgavas Spīdolas Valsts ģimnāzijas – Madara Elīna Lasmane un Gunta Kopmane.

 

Skolēnu darbi tika vērtēti katrā grupā atsevišķi. Iepazīstoties ar skolēnu veiktajiem eksperimentiem, žūrija ņēma vērā darba oriģinalitāti, skolēnu ziņkāri, kā arī zināšanu izmantošanu praktiskajā darbā, eksperimenta izpildījumu, zinātniskumu un skaidrojumu, personīgo ieguldījumu un darba prezentāciju.

 

D.Pētersone-Gūtmane, uzrunājot skolēnus atklāja, ka šie pētījumi nereti ir viņu pirmie soļi ceļā uz zinātniski pētnieciska darba izstrādi vidusskolā un arvien biežāk izvēlētajās tēmās redzama bērnu oriģinalitāte. "Daudzkārt, žūrija, uzklausot skolēnu darbus, neslēpj savu pārsteigumu par to, kādas tēmas viņi ir izvēlējušies saviem pētījumiem, ko apskatījuši un uzzinājuši. Uzzinām, kas skolēniem šķiet interesants, un kā viņi pieiet pētniecībai," tā žūrijas pārstāve. Par savu darbu skolēniem tiks piešķirti atzinības raksti un pārsteiguma balvas no ZRKAC un Jelgavas reģionālās Vides pārvaldes.

 

 

Foto: Jelgavas pilsēta

 

Informācija sagatavota

Jelgavas pilsētas pašvaldības

Sabiedrisko attiecību pārvaldē

Komentāri

Lai komentētu, lūdzu autorizējies