2.1 °C, 4 m/s, 81.4 %

Jaunumi

Sākumlapa JaunumiPasākumiAr pirmizrādi “Margarēta” atklās Jelgavas Jaunā teātra sezonu
Ar pirmizrādi “Margarēta” atklās Jelgavas Jaunā teātra sezonu
16/11/2025

Jelgavas Jaunais teātris sezonu atklās ar pirmizrādi. 21. novembrī pulksten 19 un 23. novembrī pulksten 16 kultūras namā “Rota” būs skatāma Māras Zālītes “Margarēta” – jauniestudējums, kas vienlaikus iezīmē arī aktiera Jura Bandenieka debiju kā Jelgavas Jaunā teātra režisoram. Skaudra attiecību drāma ar kriminālintrigu skatītājiem sola emocionāli piesātinātu teātra pieredzi, iepazīstinot ar stāstu par mīlestību, pakļaušanos un dvēseles glābšanas ceļu.

Kamerspēle “Margarēta” veidota pēc Johana Volfganga fon Gētes “Fausta” motīviem, kur traģēdijas galvenais sievietes tēls – Grietiņa – skatītājam atklājas kā nu jau pieaugusī Margarēta. Pirms daudziem gadiem viņa piedzīvojusi liktenīgu mīlestību, kas rezultējās ar traģēdiju. Vai Margarēta ir noziedzniece vai upuris, kas atrodas mūža ieslodzījumā? 25 gadi pavadīti cietuma kamerā, grūtā un sūrā ceļā gūstot mieru un apziņu par dvēseles glābšanu. Taču miers tiek traucēts, kad ierodas Advokāts, kas vēlas atšķetināt sen aizmirstus nodarījumus un attaisnot Margarētu, lai virzītu savu karjeru uz Eiroparlamentu.

“Man ir būtiskas cilvēku attiecības, emocijas, un šis darbs trāpa precīzi! Tā ir sajūta, kad sāc lasīt materiālu un vairs nevari nolikt malā – tas pārņem un aizrauj līdz jūtu dziļumiem. Gētes “Faustā” Grietiņa jautā: “Kad tevi, mīļais, uzskatu, kas tā par varu, kas mani dzen, lai tavu gribu daru?” Šis vēstījums caurvij lugu un nezaudē aktualitāti arī mūsdienās. Mēs tāpat tiekam izmantoti un pakļauti – savās attiecībās, darbā, sabiedrībā. Un, ja sākam šķetināt, – tā ir mīlestība un ziedošanās vai akla pakļaušanās? Varbūt mēs nemaz neapzināmies, ka tiekam izmantoti? Un kāpēc upuris mēdz klusēt un vēl piedēvēt sev vainas apziņu?” lugas aktualitāti ieskicē režisors J.Bandenieks. Viņš norāda, ka drāmai raksturīga kriminālintriga, kas piešķir dinamiku un atklāj daudzās tēlu šķautnes, jo, gluži kā dzīvē, lai saprastu būtību, nevar vērtēt tikai pēc čaulas.

Vienlaikus lugas vēstījumu bagātina “Fausta” filozofiskā tēma par dvēseles glābšanu – to, cik būtiski ir atgūt garīgo līdzsvaru. “Ja reiz esi piekritis nepareizām izvēlēm, tā ir iespēja iet dziļumā, bagātināties un garīgi augt caur šo pieredzi. Veidojot izrādes scenogrāfiju, neviļus izvēlējos ieslodzītās Margarētas cietuma kameru atainot kā regulāru piecstūri, kas izrādījās patiesi simboliska sakritība. Pentagona senā simbolika vēsta par dvēseles pilnbriedu, savukārt katra regulāra piecstūra leņķis ir 108 grādi, kas Austrumu kultūrā ir saistīts ar cilvēka attīrīšanās ceļu. Šķietami detaļa, bet ar filozofisko vērtību. Un tas, gluži kā pati luga, aicina vērtēt, sajust un audzēt savu garīgumu,” rezumē režisors.

Lomās: Indra Soika-Dreimane, Īvs Zvejs, Jevgenijs Džeriņš. Izrāde tapusi ar Jelgavas pašvaldības atbalstu. Biļetes pieejamas “Biļešu paradīzes” kasēs un tiešsaistē vietnē www.bilesuparadīze.lv. Biļešu cena – 8 eiro.

Jelgavas Jaunā teātra sezona turpināsies gan ar jauniestudējumiem, gan ar jau iemīļotām izrādēm. “Jelgavas Jaunā teātra sezonas atslēgas vārdi ir žanru daudzveidība un jaunas vēsmas. Novembrī un nākamā gada sākumā tās būs mūsu jauno režisoru debijas – J.Bandenieka drāma “Margarēta” un jaunās, progresīvās režisores Alīnas Bartkevičas pirmizrāde ar teātra jauniešiem. Janvārī piedāvājumu kuplinās dramēdija jeb komēdija ar drāmas iezīmēm “Troņistaba” – stāsts par jauniešu attiecībām un pieaugšanu. Savukārt martā būs skatāma Sofokla traģēdija “Valdnieks Oidips”, kas ar pārsteidzošu scenogrāfiju un īpašu, uz kustību balstītu vēstījumu startēs arī “Gada izrādes” reģionālajā skatē,” sezonas notikumus ieskicē teātra vadītāja Antra Leite-Straume, papildinot: formu un satura eksperimenti laikmetīgās izrādēs arī šosezon būs sava veida atšķirības zīme un teātra mākslinieciskās identitātes pamats.

Teātra vadītāja aicina sekot līdzi aktualiātēm “Facebook” profilā Jelgavas jaunais teātris vai “Instagram” profilā @Jaunaisteatris, lai ļautos teātra pieredzei, izvēloties savai gaumei atbilstošāko.