21.6 °C, 1.8 m/s, 72.2 %

Jaunumi

Sākumlapa JaunumiPilsētaBezpilota autobuss Pasta salā šodien kursē pēdējo dienu; vidēji dienā – 300 pasažieru
Bezpilota autobuss Pasta salā šodien kursē pēdējo dienu; vidēji dienā – 300 pasažieru
26/08/2020

Vēl tikai šodien, 27. augustā, līdz pulksten 15 Pasta salā bez maksas var izbraukt ar bezpilota autobusu. Iespēju pavizināties ar šādu transportlīdzekli līdz šim izmantojuši vairāk nekā 300 cilvēku dienā, un bezpilota autobusa operators Gatis Kalendris novērojis, ka daudziem pasažieriem tas kļuvis par iecienītu veidu, kā nokļūt pludmalē, lai nav jāiet kājām.

Bezpilota autobuss “EZ10” Pasta salā kursē kopš 14. augusta, un tā operators vērtē, ka interese par to šo divu nedēļu laikā bijusi nemainīgi augsta – izņēmums bijis vien lietainais laiks. “Vidēji dienā šis busiņš pārvadā 300, atsevišķās dienās pat 400 pasažieru. Interese ir tiešām liela – cilvēki ne tikai izbrauc, bet arī uzdod dažādus jautājumus, piemēram, kādu ātrumu tas var attīstīt, cik ilgi ar vienu uzlādi tas var braukt, kur un cik ilgi jālādē. Jelgavnieku interese ir liela, un daudzi cilvēki šajā laikā kļuva jau teju par pastāvīgajiem pasažieriem, bezpilota autobusu izmantojot kā veidu, lai nokļūtu Pasta salas viņā galā,” stāsta G,Kalendris, atzīstot, ka teju vienīgais iebildums, kas dzirdēts, bijis par to, ka busiņš brauc salīdzinoši lēni.

 

Jāatgādina, ka bezpilota autobuss ar dažādiem sensoriem uztver apkārtējo vidi un pats zina, kad piebremzēt vai apstāties pilnībā, ja priekšā uzrodas šķērslis. Operators vērtē, ka busiņš Pasta salā uztverts ļoti draudzīgi – bijuši tikai atsevišķi nenozīmīgi starpgadījumi, kad jaunieši apzināti centušies radīt elektrobusam šķēršļus.

 

Jāizsver, ka Jelgava ir pirmā pilsēta Latvijā, kur iedzīvotājiem nodrošināta iespēja pašiem praktiski izmēģināt bezpilota autobusu ikdienā. Tas iespējams Zemgales Plānošanas reģionam (ZPR) īstenojot “Interreg Baltic Sea Region” programmas projektu “Baltijas jūras reģiona sadarbība pārejai uz videi draudzīgu autonomo (bezvadītāju) pirmās/pēdējās jūdzes sabiedrisko transportu (Sohjoa Baltic)”. Tā mērķis ir pētīt, popularizēt un praksē pārbaudīt iespējas sabiedriskā transporta sistēmā izmantot autonomus bezpilota elektriskos autobusus. Jāpiebilst, ka bezpilota autobusā, kas kursē Pasta salā, ir sešas sēdvietas un tam ir divas pieturvietas – “Tējas namiņš” un “Peldvieta”.

 

Jāatgādina, ka ZPR jau ilgstoši iesaistījies vairāku projektu, kas saistīti ar zaļo enerģiju un videi draudzīgu transportu, ieviešanā. Ar šo aktivitāti tiek uzsvērta projekta reģionālā pieeja, jo bezpilota autobusa demonstrējumi tiek organizēti reģiona pilsētās, un Jelgava ir pirmā no pilsētām, kuras iedzīvotājiem būs iespēja iepazīt bezpilota autobusu. Pēc tam šāda iespēja tiks piedāvāta arī Aizkraukles iedzīvotājiem. Sadarbībā ar Satiksmes ministriju, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju un Ceļu satiksmes drošības direkciju ir plānots turpināt šādus projektus, ieviešot tos arī citās Zemgales pilsētās un pielietojot arvien jaunas inovatīvas tehnoloģiskās iespējas, kā, piemēram, ar pilnīgu attālināto vadību nodrošinot šādu transportlīdzekļu kustību.

 

Projekts “Pārrobežu sadarbība pārejai uz videi draudzīgu autonomo (bezvadītāju) pirmās/pēdējās jūdzes sabiedrisko transportu” tiek īstenots no 2017. gada oktobra līdz 2020. gada septembrim, un tā kopējais budžets ir 3,8 miljoni eiro, no kā 2,8 miljonus eiro līdzfinansē “Interreg” Baltijas jūras reģiona transnacionālās sadarbības programma.

 

 

Foto: Jelgavas pilsēta

 

Informācija sagatavota

Jelgavas pilsētas pašvaldības

Sabiedrisko attiecību pārvaldē