10.4 °C, 1.5 m/s, 74.3 %

Jaunumi

Sākumlapa JaunumiPilsētaIepazīstas ar ūdeņraža enerģiju vadāmām automašīnām
Iepazīstas ar ūdeņraža enerģiju vadāmām automašīnām
10/09/2024

Lai veicinātu topošo inženieru izpratni par ūdeņraža pielietojumu autotransportā, 9. septembrī Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes (LBTU) Inženierzinātņu un informācijas tehnoloģiju fakultātes (IITF) pagalmā norisinājās ar ūdeņraža enerģiju vadāmu automašīnu demonstrācija. Vienlaikus tā bija iespēja arī kopīgai diskusijai ar studentiem, zinātniekiem, Latvijas Ūdeņraža asociācijas, Jelgavas pašvaldības pārstāvjiem un citām ieinteresētajām pusēm.

Demonstrāciju organizēja Latvijas Ūdeņraža asociācija sadarbībā ar IITF profesoru Aigaru Laizānu.

Ūdeņradis kā viens no sintētiskajiem degvielas veidiem ir nozīmīgs transporta un enerģētikas jomā, jo nodrošina iespēju samazināt atkarību no fosilajiem resursiem, kā arī ir būtisks priekšnoteikums ilgtspējīgā enerģētikā. Kā skaidro profesors A.Laizāns, zinātnieku primārais uzdevums ir pētīt ūdeņraža pielietojumu, attīstīt tehnoloģijas, taču tikpat nozīmīga ir sociālās funkcijas pildīšana – radīt sabiedrībā dziļāku izpratni par šāda alternatīva resursa potenciālu un nākotni.

Apskatei bija pieejamas divas vieglās automašīnas “Hyundai Nexo” un “Toyota Mirai”, kuru darbība tiek nodrošināta ar ūdeņraža enerģiju. Demonstrācijā piedalījās un diskusijās iesaistījās gan topošie inženieri, gan Jelgavas pašvaldības un Jelgavas Autobusu parka pārstāvji. Studenti Latvijas Ūdeņraža asociācijas vadītājam Aivaram Starikovam uzdeva virkni jautājumu gan par auto uzbūvi, gan tā ekspluatāciju.

Kā zināms, Jelgavas pilsētā jau vairākus gadus pasažieru pārvadājumos tiek izmantoti arī četri elektroautobusi un tiek meklēti arvien jauni risinājumi enerģijas avotu dažādošanai. Jelgavas Autobusu parka valdes loceklis Gints Burks un Jelgavas domes priekšsēdētāja vietnieks Jurijs Strods tikšanās laikā norādīja, ka pilsētā cer eksperimentālos nolūkos ieraudzīt ar ūdeņradi darbināmu autobusu, kas tiks izmantots testēšanai dažādos apstākļos. Šobrīd lielākais izaicinājums Latvijas kontekstā ir atbilstošas infrastruktūras izveide.

Savukārt LBTU profesora A.Laizāna un viņa doktoranta Andra Bačkura vadībā kopš 2023. gada novembra tiek jau īstenots starptautisks projekts “BSR HyAirport”, kura ietvarā arī īstenota auto demonstrācija un vienkopus pulcētas ieinteresētās puses. Projektā ciešu sadarbību uzsāka 16 partneri un 24 asociētie partneri, to vidū LBTU, lidostas, aviokompānijas, nozares partneri, aviācijas piegādātāji, valstu regulatori, pētniecības iestādes un NVO, lai veicinātu ar ūdeņradi darbināmo lidmašīnu agrīnu ieviešanu Baltijas jūras reģionā, sagatavotu lidostas “zaļā” ūdeņraža uzglabāšanai, apstrādei un piegādei.

Projekts tiek īstenotas “Interreg” Baltijas jūras reģiona programmas 2021.-2027. gadam ietvaros. Projekta kopējais budžets 4 832 465,73 eiro, no tiem ERAF līdzfinansējums 80 % jeb 3 865 972,58 eiro. LBTU budžeta daļa 133 660,80 eiro, no tiem ERAF līdzfinansējums 106 928,64 eiro.