13.6 °C, 2.5 m/s, 68.7 %

Jaunumi

Sākumlapa JaunumiPilsētaJelgavā līdz 2026. gada beigām pilsētas maršrutos testēs ar ūdeņradi darbināmu autobusu
Jelgavā līdz 2026. gada beigām pilsētas maršrutos testēs ar ūdeņradi darbināmu autobusu
19/05/2025

Šonedēļ SIA “Jelgavas autobusu parks” (JAP) pilsētas maršrutos uzsāk testēt ar ūdeņradi darbināmu autobusu “Toyota Caetano H2 City Gold”. Pirmdienas pēcpusdienā autobuss sāka pasažierus pārvadāt 8. maršrutā, taču turpmāk tas nekursēs vienā noteiktā maršrutā, bet iekļausies kopējā pilsētas autobusu tīklā. “JAP šo autobusu projekta gaitā nomā, un tas pilnvērtīgi nodrošinās pasažieru pārvadājumus līdz 2026. gada beigām, kas ļaus jau daudz precīzāk analizēt ieguvumus no šāda autobusa izmantošanas reālos apstākļos pilsētā,” skaidro JAP valdes loceklis Gints Burks.

Jau ziņots, ka JAP ir iesaistījies starptautiskā projektā “H2Value”, kura mērķis ir izveidot pirmo starpreģionu zaļā ūdeņraža vērtību ķēdi Dienvidigaunijā (Tartu reģionā) un Zemgalē (Jelgavas reģionā). Šajā projektā JAP līdz 2026. gada beigām pilsētā varēs testēt pasažieru autobusu, ko darbina ūdeņradis. “Toyota Caetano H2 City Gold” autobusā ir 38 sēdvietas, 32 stāvvietas un viena vieta pasažierim ratiņkrēslā. Galvenais projekta uzdevums ir sekmēt pāreju uz zaļo ekonomiku, tāpēc jāatgādina, ka vienīgie izmeši, ko rada ar ūdeņradi darbināmi autobusi, ir ūdens. Šādi autobusi ar vienu uzlādi spēj nobraukt ap 500 kilometriem, un tā uzpildes ilgums ir salīdzinoši īss – līdz desmit minūtēm.

Tuvāko mēnešu laikā projektā paredzēts, ka siltumapgādes uzņēmuma “Gren Jelgava” teritorijā tiks uzstādītas ūdeņraža ražošanas iekārtas, kas nodrošinās uzpildes iespējas autobusam. To īstenos vēl viens projekta partneris – SIA “AI Cooperation”. Iekārtas jau ir pasūtītas un tiek gaidīta to piegāde. Tāpat panākta vienošanās par iekārtu izvietošanu “Gren Jelgava” teritorijā, lai no atjaunīgās enerģijas tur ražotu ūdeņradi.

Savukārt līdz tam JAP teritorijā tiks novietots ūdeņraža uzpildes konteiners, kas nodrošinās autobusa uzpildi vidēji divām nedēļām, to regulāri papildinot.

Kā iepriekš uzsvēris Latvijas Ūdeņraža asociācijas valdes loceklis Aivars Starikovs, projektā partneri strādā kopā, lai izveidotu zaļā ūdeņraža vērtību ķēdi, sākot no ūdeņraža ražošanas, izmantojot atjaunīgo enerģiju, uzglabāšanas, pārvadāšanas un tā izmantošanu transportā.

“Ar šo projektu Jelgavā mēs turpinām jau 2020. gadā uzsākto izpētes darbu, lai kopīgi pētītu un izvērtētu tehniskos aspektus un ekonomisko pamatojumu ūdeņraža ieguvei un pielietošanai,” skaidro G.Burks, atgādinot, ka 2021. un 2023. gadā JAP pilsētā testēja divus ar ūdeņradi darbināmus autobusus. Līdz šim testos autobuss pilsētā kursēja vien dažas dienas vai nedēļu, bet šajā projektā JAP būs iespēja autobusu pilnvērtīgi testēt pusotru gadu.

Līdzīgs process šajā projektā tiek īstenots Dienvidigaunijā, Tartu, kur arī tiek izvietotas ūdeņraža ražošanas iekārtas un testēšanai nodota ar ūdeņradi darbināma kravas automašīna.

Eiropas Reģionālās attīstības fonda Starpreģionu inovāciju investīciju instrumenta programmas finansēto projektu “H2Value” vada Latvijas Ūdeņraža asociācija, bet kā partneri tajā darbojas Baltijas Inovāciju aģentūra (Igaunija), SIA “AI Cooperation” (Latvija), Igaunijas Ūdeņraža tehnoloģiju asociācija (Igaunija), JAP (Latvija), Vidzemes plānošanas reģions (Latvija), “Alexela” (Igaunija) un Jaunās enerģijas koalīcija (Nīderlande). Projekta kopējais budžets ir 4 284 280 eiro.