26.5 °C, 2.2 m/s, 49 %

Jaunumi

Sākumlapa JaunumiLaboratory of Stage Arts piedāvā
Laboratory of Stage Arts piedāvā
08/08/2006

Studija apvieno praktisko psiholoģiju un skatuves tehnikas, sniedzot integrētu pieeju savas personības un profesionālisma attīstībā. Skatuves Mākslu Laboratorija sevī ietver Sergeja Ostrenko (www.iugte.com) pamatotu metodi: eksperimentāls un ietekmīgs veids, kā attīstīt sevī iekšējo brīvību, atraisītību, radošumu, grāciju, improvizācijas spējas, kompozīcijas izjūtu, uc., praktiskā darbībā pielietojot savu ķermeni un iekšējo būtību.
Teorija paliek pārliecinošā mazākumā.

Ķermenis ir pamatinstruments, kurš palīdz pētīt savas personības robežas un tad tās paplašināt. Ķermenis, prāts un iekšējais gars ir esenciāli principi, ar kuriem strādājam, lai attīstītu izteiksmi, kinētiku, dinamiku. Sevi.

Kustība ir pamats studiju dinamikai. 5/6 no darbībām studijā aizņem praktisks darbs ar savu ķermeni.

Māksla Ir caurviju tēma studijā. Deja, teātris, vizuālā māksla, kompozīcija, radošums, improvizācija, grācija. Ideja, deja, eseja…

Tēmas
Gribējās atdalīt teātra/psiholoģijas/mākslas vispār sadaļas, bet tās ir pārāk sasaistītas kopā…
1. metodes, kas palīdz attīstīt fizisko un emocionālo izteiksmīgumu un iejušanos tēlā,
2. savu robežu izpēte, lai:
 pārvarētu ierobežojošās bailes un attīstītu sevi tālāk aiz to robežām,
 spētu atraisīt improvizācijas spējas un spontanitāti,
 atklātu savas personības šķautnes un apslēptos dārgumus sevī.
3. savas kustības brīvības paplašināšana un kustību apzinātības veicināšana,
4. uzticēšanās partnerim, partnera un grupas izjūta,
5. radošo procesu psiholoģija,
6. uz ķermeni orientētā psiholoģija,
7. grupas psiholoģija,
8. balss kā papildus improvizācijas elements,
9. kompozīcija it visur, īpaši mākslā,
10. priekšnesuma organizācijas un strukturēšanas metodes,
vienkārši, pasaules saskatīšana no citas puses.

Dalībnieks iegūst praktiskas zināšanas par sava ķermeņa un prāta robežām un radošajām iespējām, par kustību un deju, par izteiksmīgumu ķermenī un skatītājam nodotajā informācijā, par priekšnesuma veidošanas pamatprincipiem. Visu nav iespējams uzskaitīt- tas jāizbauda.

Foto no paveiktā: http://foto.inbox.lv/laboratorysa

Laiks – viena nedēļas nogale mēnesī (piektdienas vakars + sestdiena + svētdiena = 16 stundas). kopā 7 praktiskās nodarbības no oktobra’2006 līdz aprīlim’2007.

Sesiju saraksts
0. 8.-10.septembris ’06 – sagatavošanas/pārbaudes sesija
1. 6.-8.oktobris ’06
2. 10.-12.novembris ’06
3. 8.-10.decembris ’06
4. 5.-7.janvāris ’07
5. 2.-4.februāris ’07
6. 2.-4.marts ’07
7. 30.marts- 1.aprīlis ’07 – pēdējā sesija, kuras noslēgumā – tradicionālā LSA kursa darba demonstrācija

Pieteikšanās
līdz 20.augustam, nosūtot savu CV un motivācijas aprakstu uz .
Radošā grupa tiek veidota konkursa kārtībā. Grupas dalībnieku skaits ir ierobežots.
Pārrunas notiek līdz 1.septembrim.

Laboratory of Stage Arts
vadītāja Inese Upeniece
+371 29137826

Vēsture un plašāka informācija par LSA

Radošās Laboratorijas kursa dalībnieku aktivitātes
– darba demonstrācija „VIII Tarptautinis Vaiku ir Jaunimo Teatru Festivalis” Lietuvā [marts ’04].
– darba demonstrācija „International Festival of Theatral Methods’04” Latvijā, Mālpilī [jūlijs ’04];
– darba demonstrācija starptautiskā teātra festivālā “ Golden Lion-2004” Ukrainā, Ļvovā [oktobris ’04];
– improvizācija multimediālā projekta “E-sejas kustiibaa” ietvaros [novembris’04],
– tradicionāli – Pedvāles brīvdabas mākslas muzeja (www.pedvale.lv) pēdējo divu sezonu atklāšanu svētkos strukturētas improvizācijas mistērijas sezonas tēmu ietvaros („Neapzināts objekts- cilvēks” un „Laiks un telpa”) [maijs’05 /jūnijs‘06],
– projekta „TEC-1” ietvaros, kur darba grupa piedalījušies horeogrāfes Katharina Wüthrich (Šveice) kontaktimprovizācijas un videodejas meistarklasē, operatora Jāņa Rēdliha (Latvija) vadībā izveidojuši video un tos apvienojot radījuši multimediālu priekšnesumu „TEC-1”, kas stāsta par Andrejsalas vēsturi pirms mūsdienu mākslas ierašanās tajā. Performance savu pirmizrādi pieredzēja videofestivāla “Ūdensgabali 05” atklāšanā (www.noass.lv) [jūlijs-augusts’05],
– projekta „INSIDE” ietvaros, kur 4 mēnešu garumā piedalījušies režisora, mākslinieka, pedagoga, profesionāla pantomīmas teātra dibinātāja Kauņā Modra Tenisona meistarklasēs (personības apziņas pilnveidošanas, ķermeņa atbrīvošanas un aktieriskās koncentrācijas pamati), 2 mēnešu garumā piedalījušies B.Ščukina augstākās teātra skolas pasniedzēja Viktora Jansona meistarklasēs (aktiermeistarība, improvizācija, darbs ar rekvizītiem, akrobātika, organiska aktieru sadarbība uz skatuves), 1 nedēļu dzīvojot uz neapdzīvotas salas izveidoja performanci „INSIDE Daba”, pēc tam, atgriežoties pilsētas kņadā un analizējot tās procesus un vērtību atšķirības no dabas virzības, izveidoja performanci „INSIDE Pilsēta”. Šo abu performanču un tās laikā uzņemtā video sintēze- multimediāla performance plānota videofestivāla „Ūdensgabali 06” atklāšanā 2006.gada 18.augustā [janvāris-augusts’06].

Izcelsme
Šīsdienas Laboratory of Stage Arts koncepcija dzimusi 1995.gadā, kad Sergejs Ostrenko dibinājis “Kustības un dejas laboratoriju” Jaunā Rīgas teātra ietvaros. Radošā grupa izpaudusi sevi uz vairākām skatuvēm vairākās valstīs eksperimentālu uzvedumu un improvizāciju formā.
No 2000.gada Radošā laboratorija ir strādājusi International University Global Theatre Experience ietvaros (www.iugte.com) kā izpētes grupa, kas sastāvējusi no aktieriem, režisoriem, horeogrāfiem, dejotājiem un psihologiem. Dalībnieki darbojušies, izmantojot dažādus praktiskus uzdevumus, kas cieši saistīti ar kustību, deju, balsi un improvizāciju.
Radošās Laboratorijas mākslinieciskais vadītājs līdz 2004.g. – Sergejs Ostrenko.
No 2001.g. radošās Laboratorijas direktore – Inga Rjazanova.
No 2000.g. līdz 2003.g. radošās Laboratorijas zinātniskā vadītāja – Indra Majore.
No 2003.g. mākslinieciskā vadītāja asistente – Inese Upeniece.
2004.gadā Sergejs Ostrenko un Inga Rjazanova nodevuši radošās Laboratorijas vadību ilgstošiem radošās Laboratorijas studentiem Inesei un Jurim Upeniekiem, kas turpina tās vadību pēc līdzīgiem konceptiem, izveidojot atsevišķu organizāciju Laboratory of Stage Arts (LSA), kas kopš augusta’2004 pārstāv International University of Global Theatre Experience (IUGTE) Latvijas filiāli. Tās mērķis- turpināt un attīstīt S.Ostrenko pamatoto metodi, kā arī ar dažādu projektu palīdzību attīstīt dejas, teātra un multimediālo mākslu jomu Latvijā.

Atziņas no vēstulēm pēc nodarbībām:

“Ja man pajautātu, kas tad īsti ir laime, es atbildētu: spēja iziet ārpus savām personīgajām robežām un māka tajās atgriezties. Tēli un formas, ar kurām mēs strādājam Laboratorijā- tie ietver sevī iespēju šos procesus iemācīties.”

“Deja un dejošana nav mehāniska fizisku vingrinājumu atkārtošana līdz augstākai meistarībai, bet gan savas iekšējās balss ieklausīšanās ķermeņa valodā. Tā ir izjūtu māksla, māksla sajust vissmalkākās vibrācijas sevī un ap sevi. Tā nav diktatūra, tā nav varmācīga sava un cita ķermeņa “notriekšana”, pēc kuras sajūties iztukšots un reizēm arī pazemots…”

“Deja, kas būtu ne tikai estētiski baudāms izskats, bet patiešām deja, improvizācija, kas mudina uz pārdomām – gan tos, kuriem ir skatītāju loma, gan arī mani pašu…”

“…tā jau ir, mēs bieži vēlamies kaut ko darīt labāk un labāk, vēlamies arī, lai kāds to novērtē: pasaka, kas bija slikti, kas labi; kas pareizi, kas nepareizi, lai ieliek atzīmi un pasaka kā labāk…bet šīs sajūtas/ šī vēlēšanās ir jāizskauž… tieši tas man Laboratorijā patīk- ka tevi nevērtē, bet, ka tu vari (tev vajag) atļauties būt tādam kāds tu esi!”

“Laboratorijas nodarbībās laiks tiek uztverts pavisam citādi, nekā pierastajā ikdienas dzīvē. Laika piepildījums notiek ar visu savu būtību- to nosaka tā būtība, ko mēs darām, t.i., procesā atklājas iesaistītas rokas, uzmanība, pēdas, apziņa, acis, atbildība, citi cilvēki, ceļi, telpa…laiks arī ir viens no dalībniekiem- tas ir neierobežots. (..) Varam spēlēties ar tā dabu, izstiepjot un saīsinot tajā savas darbības, apstāšanās, skatienus…”

“Ļoti patīkami ir tas, ka tik īsā laika sprīdī spēju uzticēties, sajust citu atbildību un uzmanību, kā arī ar to pašu atbildēt”.

“Ir jauki sajust ķermeņa sakārtošanos, vieglumu, jūtīgumu.”

“Sajūta, kas padarīja iespējamu straujo saliedētību. Kā tā tik ātri atnāca, es nezinu”.

Informāciju sagatavoja
Laboratory of Stage Arts
vadītāja Inese Upeniece
+371 29137826