18.7 °C, 2.9 m/s, 61.5 %

Izglītība

Sākumlapa JaunumiIzglītībaPirmsskolas izglītības iestāžu pedagogi pulcējas vērienīgā plenērā latviešu valodas apguves pilnveidošanai
Pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogi pulcējas vērienīgā plenērā latviešu valodas apguves pilnveidošanai
11/06/2025

Jaunrades nama “Junda” struktūrvienībā “Lediņi” norisinājies plenērs “Kopā valodas ceļā”, kurā Jelgavas pirmsskolas izglītības iestāžu (PII) pedagogi un vadības komandu pārstāvji dalījās savstarpējā pieredzē un idejās, kā daudzveidīgi un saistoši iespējams sniegt atbalstu bērniem latviešu valodas apguves procesā.

Pasākumā piedalījās 124 dalībnieki, un to organizēja Zemgales reģiona kompetenču attīstības centrs (ZRKAC) sadarbībā ar Jelgavas izglītības pārvaldi (JIP).

Plenērs bija paredzēts kā refleksijas pasākums konferencei “Bērns valodu pasaulē”, kas 2024. gada oktobrī notika ZRKAC. Dalībnieki plenērā tika aicināti dalīties savstarpējā pieredzē, kā pagājušā gada konferencē gūtās ierosmes izdevies iekļaut ikdienas mācību darbā.

Plenēra laikā PII pedagogi saviem kolēģiem organizēja 10 darbnīcas, tajās iepazīstinot un aicinot izmēģināt praksē pārbaudītus un efektīvus paņēmienus latviešu valodas apguves sekmēšanai, izglītības procesa uzlabošanai un dažādošanai.

Pasākuma tapšanā liela nozīme bija savstarpējai sadarbībai – daudzu darbnīcu organizēšanā apvienojās divu dažādu PII pedagogi, aktualizējot savas vērtīgākās idejas.

Klātesošajiem bija iespēja piedalīties šādās praktiskajās darbnīcās:

  1. “Runa skan ritmā!” – PII “Gaismiņa” un “Zemenīte” pedagoģes aicināja apgūt dažādas metodes, kā latviešu valodas izjūtu iespējams stiprināt ar ritma, mūzikas, kustības, spēļu un rotaļu elementiem;
  2. “Dabas stāsti sajūtās un vārdos” – PII “Ķipari” un “Alnītis” rīkotajā darbnīcā tika izmantota sensorā kaste kā veids, lai dažādu aktivitāšu veidā rosinātu stāstu veidošanu, bagātinātu vārdu krājumu un pilnveidotu stāstīšanas prasmes;
  3. “Kusties, kusties valodiņa” – PII “Zīļuks” un “Zvaigznīte” darbnīcā dalībnieki varēja gūt vērtīgas ierosmes, kā bagātināt bērna latviešu valodas prasmes, apvienojot pirkstiņrotaļas ar lielās motorikas vingrinājumiem;
  4. “Kartupeli, kartupeli, kur ir tavi brāļi?” – PII “Vārpiņa” un “Rotaļa” darbnīcā tika piedāvātas idejas latviešu valodas un lasītprasmes apguvei. Dalībnieki radoši darbojās ar skaņām, vārdiem un teikumiem, veidojot izpratni par valodu un tās uzbūvi;
  5. “No skaņas līdz vārdam!” – PII “Kāpēcīši” un “Pasaciņa” pedagogi iepazīstināja ar izglītojošu valodas spēli “Meža dzīvnieki”, kas veicina fonēmiskās apziņas attīstību, burtu atpazīšanu un rakstīšanu;
  6. “Pasaka kastē!” – PII “Sprīdītis” darbnīcā dalībnieki izgatavoja lelles – pasaku personāžus, ar kuriem var izspēlēt pasaku sižetus, tādējādi veicinot bērnu valodas prasmes ar iespēju diferencēt uzdevumus;
  7. “Iztēlojies, radi, rotaļājies un lasi!” – PII “Lācītis” pedagoģes sniedza ieskatu tekstilmateriāla izmantošanā interaktīva mācību materiāla izveidē, kas nodrošina diferencētu pieeju bērna latviešu valodas prasmju attīstīšanai. Katrs dalībnieks darināja savu mīļmantiņu;
  8. “Mazie stāstnieki” – PII “Pūčuks” un “Paulas Karlsons” apvienotajā darbnīcā tika piedāvāti dažādi uzdevumi stāstītprasmes attīstībai visos pirmsskolas izglītības posmos, izmantojot lelles, attēlus ar stāsta sižetu, attēlu kartītes teikumu veidošanai;
  9. “Vārdu banka sapņu pilsētā” – PII “Pīlādzītis” un “Zemenīte” darbnīcā tika apgūti paņēmieni, kā ar fiziskajām aktivitātēm iespējams attīstīt fonemātisko uztveri un paplašināt vārdu krājumu latviešu valodā;
  10. Ienāc “Fermā”! – PII “Punktiņš” un “Mācos mācīties” komanda lauku tēmas ietvaros piedāvāja bagātīgu metožu klāstu darbam ar latviešu valodas prasmju apguvi – tika izmantotas līdzsvara platformas, vārdu, teikumu veidošanas uzdevumi un pat īsti lauku mājdzīvnieki.

Plenēra noslēgumā visi dienas gaitā tapušie darbi tika apvienoti kopīgā radošajā izstādē, atspoguļojot daudzpusīgās iespējas mācību procesa pilnveidošanai.