2.6 °C, 1 m/s, 93.6 %

Izglītība

Sākumlapa JaunumiIzglītībaBērni mācās kontrolēt emocijas, vecāki – pielietot pozitīvās audzināšanas principus
Bērni mācās kontrolēt emocijas, vecāki – pielietot pozitīvās audzināšanas principus
16/07/2021

Jelgava, Jelgavas un Ozolnieku novads (tagadējais Jelgavas novads) aizvadītā gada nogalē parakstīja sadarbības līgumu par iesaistīšanos multimodālās agrīnās intervences programmā “STOP 4-7”, bērniem ar uzvedības problēmām rīkojot apmācības, lai samazinātu bērnu agresīvo uzvedību, apgūstot problēmu risināšanu prasmes, bet vecāki apmācībās mainītu audzināšanas principus. Šonedēļ Jelgavā noslēdzas pirmais atbalsta nodarbību cikls, kurā piedalījās astoņas ģimenes no Jelgavas pirmsskolas izglītības iestādēm “Sprīdītis” un “Rotaļa”. 

“STOP 4-7” jeb “Kopā uz ceļa esam stiprāki” ir multimodāla (vienlaikus atsevišķās grupās strādā gan ar bērnu, gan vecākiem, gan skolotājiem) agrīnās intervences programma bērniem ar uzvedības problēmām. Programmas mērķis ir mazināt bērnu problemātisko uzvedību, mācot vecākus un pedagogus pielietot pozitīvās audzināšanas principus.

 

Programmas saturs balstīts uz pētījumu par bērnu uzvedības problēmu attīstību atklājumiem un Oregonas Sociālās mācīšanas centra klīniskās darba pieredzes pamatiem. Programmas īstenošana uzsākta jau 2003. gadā vairākās pašvaldībās Beļģijā un Nīderlandē, programma adaptēta latviešu valodā, un no 2014. līdz 2019. gadam Latvijā ir apmācīti vairāk nekā 50 programmas “STOP 4-7” treneri, tostarp arī speciālisti no Jelgavas.

 

2019. gada septembrī Ministru kabinets atbalstīja projekta “Multimodālo agrīno intervenču programmu STOP 4-7” ieviešanu Latvijā no 2020. līdz 2022. gadam. Pasākuma īstenošanai finansējums piešķirts Pārresoru koordinācijas centram, kas sadarbībā ar Latvijas Kognitīvi biheiviorālo terapeitu biedrību ievieš programmu “STOP 4-7” visā Latvijā, tostarp mūsu pilsētā.

 

15. jūlijā noslēdzās pirmais atbalsta nodarbību cikls, kurā piedalījās astoņas ģimenes no “Sprīdīša” un “Rotaļas”. “Ja bērns ir dusmīgs, viegli aizkaitināms, zaudē savaldīšanos, ātri apvainojas, uzvedas izaicinoši – strīdas, ignorē noteikumus, kaitina un vaino citus, ir agresīvs, sit, sper, kaujas, met un plēš mantas –, viņam nepieciešams pieaugušo atbalsts, lai iemācītos atpazīt un kontrolēt savas emocijas. Savukārt pieaugušajiem ir jāprot  novērtēt situāciju, izvēlēties atbilstošas metodes un rīcības stratēģijas,” stāsta Jelgavas Izglītības pārvaldes vadītājas vietniece un programmas atbalsta grupas koordinatore Sarmīte Joma, uzsverot, ka tieši to šīs programmas nodarbību ciklos arī māca bērniem, pedagogiem un bērnu vecākiem.

 

Ievērojot valstī noteiktos epidemioloģiskās drošības pasākumus, nodarbības bērniem tika organizētas divās atsevišķās grupās, kas savā starpā nekrustojās, savukārt vecāki un pedagogi mācījās tiešsaistē. Nodarbības vadīja “STOP 4-7” treneri: psihologi Agita Vimba un Anete Olava un pedagogi Madara Siliņa un Tatjana Pavlovska.

 

Dati liecina, ka pēc programmas apguves bērnu agresīvā uzvedība samazinās tūliņ, turklāt izmaiņas ir noturīgas arī pēc pusgada un gada – bērni apgūst problēmu risināšanas prasmes, un pakāpeniski mazinās izaicinošā un agresīvā uzvedība. Savukārt pēc vecāku apmācībām mainās audzināšanas principi – mazinās bērna fiziska sodīšana un nekonsekvence, pastiprinās pozitīvās audzināšanas pārsvars.

 

S.Joma piebilst, ka projektā apmācības iecerētas vēl trim atbalsta grupām un viena no tām tiks organizēta Jelgavā, bet divas – Jelgavas novadā.

 

 

Foto: Jelgava.lv

 

Informācija sagatavota

Sabiedrisko attiecību pārvaldē