3.9 °C, 4 m/s, 86.5 %

Jaunumi

Sākumlapa JaunumiPilsētaElektroskrejriteņiem – stingrākas drošības prasības
Elektroskrejriteņiem – stingrākas drošības prasības
02/04/2024

Līdz ar siltāku laiku atsākusies elektrisko skrejriteņu sezona. Pilsētniekiem jāņem vērā, ka šogad spēkā stājušās paaugstinātas drošības prasības elektroskrejriteņu vadītājiem, ieviesti mikromobilitātes rīku reģistrācijas noteikumi un spēkā ir bargāki sodi par Ceļu satiksmes noteikumu (CSN) pārkāpšanu. Svarīgi zināt – ķiveres jaunākajiem velosipēdistiem un elektrisko skrejriteņu braucējiem ir obligātas. Iepazīstinām ar būtiskākajām izmaiņām.

“Pilsētā ceļu satiksmē iedzīvotāji piedalās gan ar nomas elektroskrej­riteņiem, gan ar privātajiem, un to lietotāju skaitam ir tendence augt. Lai gan tas ir ērts pārvietošanās veids, jāsaprot – pārgalvīga rīcība uz ceļa un noteikumu neievērošana var radīt nopietnu apdraudējumu gan pašam skrejriteņa vadītājam, gan arī citiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Pērn Jelgavas pašvaldības policija rīkoja velosipēdu un elektroskrejriteņu vadītāju kontroles reidu, kura laikā pārbaudīja vairāk nekā 100 braucēju un teju trešdaļai konstatēja pārkāpumus. Tā bijusi gan braukšana alkohola reibumā, gan pasažieru pārvadāšana uz skrejriteņa, tāpat vadītāji braukuši bez tiesībām un krustojumu šķērsojuši ar ātrumu, kas apdraud satiksmes drošību. Atkarībā no pārkāpuma rakstura vairākiem likumpārkāpējiem izteikts mutisks brīdinājums, bet 18 gadījumos piemērots sods,” stāsta Jelgavas pašvaldības policijas Satiksmes uzraudzības nodaļas priekšniece Inga Stepane, uzsverot: rūpēs par ceļu satiksmes dalībnieku drošību arī šajā sezonā policija pievērsīs pastiprinātu uzmanību elektroskrejriteņu vadītājiem gan ikdienas patruļās, gan reidos.

Visiem elektroskrejriteņiem ir jābūt reģistrētiem

Saskaņā ar CSN velosipēdu reģistrācija ir brīvprātīga, savukārt elektroskrejriteņu un velorikšu reģistrācija no šā gada ir obligāta. Tas bija jāizdara līdz 31. martam. Ja tas nav izdarīts, pēc šī laika ar nereģistrētiem elektroskrejriteņiem un velorikšām ceļu satiksmē piedalīties ir aizliegts. Reģistrēt personīgo elektrisko skrejriteni iespējams Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD). Pēc reģistrācijas īpašnieks saņems CSDD reģistrācijas uzlīmi, kura jāuzlīmē uz elektroskrejriteņa labi redzamā vietā tā, lai netiktu bojāts vai izlocīts svītru kods. Šobrīd reģistrāciju Jelgavā iespējams veikt gan CSDD nodaļā Aviācijas ielā 40B klātienē, gan arī attālināti portālā e-csdd.

Ķiveres jaunākajiem braucējiem ir obligātas

Lai gan nomas skrejriteņi pieejami tikai no 18 gadu vecuma, ar privāto elektroskūteri drīkst pārvietoties arī personas no 14 līdz 17 gadiem, ja tām ir iegūta velosipēda vai jebkura cita transportlīdzekļa vadīšanas apliecība. I.Stepane akcentē: lai samazinātu traumu risku, saskaņā ar CSN šai vecuma grupai ir spēkā stingrākas drošības prasības. Proti, personām no 14 līdz 17 gadiem (ieskaitot), vadot skrejriteni, galvā jābūt aizsprādzētai ķiverei. Arī jaunajiem velobraucējiem ķiveres lietošana līdz 16 gadu vecumam no šā gada ir obligāta. “Vecākiem ir jāatceras – ja iegādājas velosipēdu vai skrejriteni, ar ko bērns patstāvīgi dodas ikdienas gaitās, obligāta ir arī ķivere un velosipēda tiesības. Pērn patruļu un reidu laikā pārliecinājāmies, ka vecāki nereti ļoti vieglprātīgi izturas pret bērnu drošību un ļauj viņiem pārvietoties bez velosipēda tiesībām, kas apliecina pamata zināšanas par ceļu satiksmi,” tā I.Stepane, piebilstot: nokārtot velosipēda tiesības var no 10 gadu vecuma. To iespējams izdarīt gan patstāvīgi – apgūt CSN interaktīvajā vietnē www.berniem.csdd.lv un pēc tam kārtot CSDD eksāmenu –, gan arī piedalīties apmācībās, ko piedāvā pilsētas skolas un bibliotēkas.

Aizsardzības līdzekļi, lai izvairītos no smagām traumām

Līdztekus ķiveres lietošanai jaunākajiem braucējiem CSN papildināti ar nosacījumiem, kuros gadījumos jebkura vecuma elektroskrejriteņa vadītājam jāvelk atstarojošā veste. Proti, elektroskrejritenim braukšanas laikā priekšpusē deg baltas gaismas lukturis, bet aizmugurē – sarkanas gaismas lukturis. Ja lukturu nav vai tie nedarbojas, braucējam jābūt tērptam atstarojošā vestē vai apģērbā ar labi redzamiem gaismu atstarojoša materiāla elementiem. Vestes ir vēlamas vadītājiem arī sliktas redzamības apstākļos.

Valsts policija norāda, ka šogad paaugstinātas drošības prasības saistītas ar augsto traumu risku elektroskrejriteņu vadītāju vidū. Piemēram, 2022. un 2023. gadā Jelgavā reģistrēti kopumā 34 ceļu satiksmes negadījumi, kuros bijis iesaistīts elektroskrejritenis. Tajos viegli cietuši 13 vadītāji, bet smagi cietuši deviņi braucēji. Par personisko aizsardzības līdzekļu lietošanu, jo īpaši ķiverēm, aicina parūpēties arī Jelgavas pilsētas slimnīcas virsārste Solveiga Ābola, uzsverot: pērn slimnīcas Uzņemšanas nodaļā vērušies dažāda vecuma traumēti elektroskūteru vadītāji, visbiežāk – tieši ar galvas traumām.

Drošība ir prioritāte arī nomas skrejriteņiem

Šosezon skrejriteņu nomas pakalpojumus Jelgavā piedāvā arī lielākais skrejriteņu operators Eiropā “Bolt”. Uzņēmumā norāda, ka drošība ir viena no tā darbības prioritātēm, tāpēc ikdienā tiek ieviesti arvien jauni risinājumi un “Bolt” mobilajā lietotnē ir ievadīta informācija par ceļu satiksmes noteikumiem, drošības rekomendācijām, ātruma ierobežojumiem un vietām, kur nedrīkst pabeigt braucienu.

Tāpat, lai veicinātu pārgalvīgo skrejriteņu lietotāju ātrāku paradumu maiņu un drošu pārvietošanos, pērn “Bolt” ieviesa papildu drošības funkciju – pārgalvīgas braukšanas rādītāju. “Ikvienam “Bolt” skrejriteņa lietotājam, kurš veicis vismaz piecus braucienus, tiek mērīts pārgalvīgas braukšanas rādītājs. Ja rādītājs ir negatīvs, lietotājs sākumā saņem paziņojumu lietotnē kopā ar izglītojošu informāciju par to, kādus ieradumus braucējam vajadzētu mainīt. Ja turpmāko piecu braucienu laikā braukšanas sniegums neuzlabojas, lietotāja maksimālais skrejriteņa braukšanas ātrums tiek samazināts līdz 15 kilometriem stundā. Ja arī pēc šī ierobežojuma braucējs turpina apdraudēt savu un citu satiksmes dalībnieku drošību, uz vienu nedēļu tiek ierobežota lietotāja piekļuve skrejriteņiem. Pēc nedēļas lietotājam piekļuve tiek atjaunota, taču, ja, atsākot lietot skrejriteņus, tas turpina braukt bezatbildīgi, ierobežojumi tiek piemēroti atkārtoti tādā pašā kārtībā. Pārkāpumus mēs pārskatām un aizlieguma ilgumu varam palielināt. Tie lietotāji, kuri savus braukšanas paradumus uzlabo, braucienus atkal var turpināt bez ierobežojumiem,” skaidro “Bolt” skrejriteņu operāciju vadītājs Latvijā Ronalds Ābols.

R.Ābols papildina, ka arī šajā sezonā, tāpat kā līdz šim, drošības nolūkos elektroskrejriteņiem ir spēkā ātruma samazināšana nedēļas nogalēs – naktīs no piektdienas uz sestdienu un no sestdienas uz svētdienu no pulksten 22 līdz 5 ierastie maksimālie 25 kilometri stundā tiks samazināti līdz 20 kilometriem stundā jeb par 20 procentiem. Tāpat vietās, kur Jelgavas pašvaldība jau pērn ieteica ieviest ātruma ierobežojumus līdz 10 kilometriem stundā, tie ir samazināti arī šosezon.

Nulles tolerance pret huligānismu

Arī šosezon “Bolt” turpinās sadarboties ar Jelgavas pašvaldību, lai veicinātu skrejriteņu pareizu novietošanas kultūru. “”Bolt” mobilajā lietotnē esam izstrādājuši funkciju “Park Assist”, kas ar mākslīgā intelekta palīdzību seko līdzi skrejriteņu pareizai novietošanai. Lai pabeigtu skrejriteņa braucienu lietotnē, lietotājam skrejritenis ir jānofotografē. Tad mūsu mākslīgā intelekta sistēma reālajā laikā pārliecinās, ka skrejritenis neaizšķērso ietves, velosipēdu celiņus, ēku ieejas. Ja skrejritenis ir novietots nepareizi, braucējs lietotnē saņem paziņojumu un padomus, kā skrejriteni novietot pareizi. Ja nepareiza skrejriteņa novietošana vienam un tam pašam klientam tiek konstatēta vairākkārt, mēs īslaicīgi vai ilgtermiņā slēdzam pieeju pakalpojumam,” skaidro R.Ābols, papildinot, ka vairākas reizes dienā skrejriteņu atrašanās vietas tiek monitorētas un pēc nepieciešamības skrejriteņi tiek pārvietoti arī no populārākajiem galapunktiem uz lielāka pieprasījuma braucienu sākuma punktiem.

“Mēs iestājamies par to, lai mūsu skrejriteņu lietotāji ievērotu visus CSN. “Bolt” ietur nulles toleranci pret braucieniem alkohola reibumā, vecuma noteikumu pārkāpumiem (“Bolt” skrejriteņu nomas pakalpojums ir pieejams tikai pilngadību sasniegušām personām), kā arī jebkādām ar tīšu nodomu vai huligānismu vērstām darbībām, kas ietekmē citus lietotājus vai satiksmi,” tā R.Ābols.

Sodi par pārkāpumiem – vēl bargāki

Policija atgādina, ka jau pērn elektroskrejriteņu un velosipēdu vadītājiem par CSN pārkāpumiem noteikti lielāki administratīvie sodi. Vairākos gadījumos atcelta brīdinājuma iespēja, piemēram, par tālruņa lietošanu kustībā, bet citos gadījumos palielināts soda apmērs. Tā, piemēram, par braukšanu pie aizliedzošā luksofora signāla velosipēda vai elektroskrejriteņa vadītājam var piemērot naudas sodu no 15 līdz 70 eiro (iepriekš 15 eiro). Par drošas distances vai intervāla neievērošanu braucējam var piemērot brīdinājumu vai naudas sodu no 10 līdz 70 eiro (iepriekš līdz 30 eiro). Tāpat palielināts sods par velosipēda vai elektroskrejriteņa vadīšanu alkohola reibumā. Atkarībā no braucējam izelpotā gaisa vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācijas asinīs (vairāk nekā 0,5 promiles, no 1 līdz 1,5 un vairāk nekā 1,5 promilēm) sods var būt 70, 120 vai 170 eiro.

Par to noteikumu pārkāpšanu, kuri paredz papildu prasības velosipēdu vai elektroskrejriteņu vadītājiem, piemēro brīdinājumu vai naudas sodu no divām līdz četrpadsmit naudas soda vienībām, proti, no 10 līdz 70 eiro. Savukārt par velorikšu un elektroskrejriteņu tehniskā stāvokļa un aprīkojuma nosacījumu pārkāpšanu var piemērot no desmit līdz piecdesmit naudas soda vienībām jeb no 50 līdz 250 eiro.